• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • fruis

Jag förstår dig TS. Man kan ju tycka att det är rimligt att de skickar en påminnelse om det är så att man delbetalt men  råkat skriva fel belopp. Problemet är väl att de måste följa en enhetlig policy för att inte anklagas för att särbehandla någon men den policyn hade ju lika gärna kunnat vara att man får 15 dagar på sig till om man har betalat in minst 75% av beloppet eller så.

Vad gäller Kronofogden så undrar jag om man verkligen får en betalningsarnmärkning på en gång. Får man inte en vecka eller så på sig att betala in skulden först innan man sätter en anmärkning?

• Clotilda
    Rozor skrev 2010-07-07 19:39:06 följande:
    men det går väl FÖRST till inkasso innan det går till KFM?
    Inte statliga företag som CSN. Lika om du inte betalar in din restskatt - det blir Kronofogden på en gång.
  • carrobarro84
    Clotilda skrev 2010-07-07 19:40:21 följande:
    Inte statliga företag som CSN. Lika om du inte betalar in din restskatt - det blir Kronofogden på en gång.

precis som parkeringsavgifter, tv-avgift etc. allt går direkt till KFM när det är statliga skulder.

• Här och nu
    Rozor skrev 2010-07-07 19:01:34 följande:

så du menar att man ska stötta nån som gjort ett medvetet fel?

Lägg ner direkt. Detta är kr. Och ett par kr är löjligt.
  • Anonym
    Rozor skrev 2010-07-07 19:01:34 följande:

så du menar att man ska stötta nån som gjort ett medvetet fel?

medvetet? du tror TS försökte blåsa CSN på 3:- ?
  • Här och nu
    Rozor skrev 2010-07-07 19:39:06 följande:
    men det går väl FÖRST till inkasso innan det går till KFM?
    Ja, vissa bolag skickar först påminnelse o ibland flera st. Men inkasso måste ALLTID skickas från ALLA bolag. Ts måste ha missförstått nåt.
  • Clotilda
    Här och nu skrev 2010-07-07 19:57:03 följande:
    Ja, vissa bolag skickar först påminnelse o ibland flera st. Men inkasso måste ALLTID skickas från ALLA bolag. Ts måste ha missförstått nåt.
    Fast nej, det gäller inte statliga bolag som jag och fler med mig redan nämnt i denna tråd. Statliga bolag skickar direkt till Kronofogden efter obetald påminnelse.
  • Här och nu
    Clotilda skrev 2010-07-07 19:59:48 följande:
    Fast nej, det gäller inte statliga bolag som jag och fler med mig redan nämnt i denna tråd. Statliga bolag skickar direkt till Kronofogden efter obetald påminnelse.
    Ts har inte ens fått en påminnelse och jag kollade med KFM när jag bestred en faktura. De sa att INGEN får skicka krav genom dem UTAN inkassokrav.
  • Clotilda
    Här och nu skrev 2010-07-07 20:07:05 följande:
    Ts har inte ens fått en påminnelse och jag kollade med KFM när jag bestred en faktura. De sa att INGEN får skicka krav genom dem UTAN inkassokrav.

Då är det möjligt att inkassokrav är samma som påminnelse. Inkassokravet kan utfärdas av fodringsägaren, i detta fall CSN, och det finns ingen lag att man måste anlita ett inkassoföretag även om många (icke statliga) företag väljer detta alternativ.

Påminnelse har förmodligen gått ut till TS men kanske kommit bort eller tappats bort på något vis, eller kanske inte registrerats då TS redan trodde att hen hade betalat.

• Anonym

Jo, Csn får skicka direkt till kf. Allmänna mål får skickas för betalning utan inkasso innan.
    Sen är 3 kronor för lite, en löjlig anledning och borde rent humant kunna avskrivas. Men vissa männisor är paragrafryttare.
    Bara att beklaga och se som en lärdom. (eller tänka att TV:n ramlat ner, börjat brunnit och du hade dött! :P ..allt händer av en anledning-tänket du vet..)

Svar på tråden HATAR CSN!