• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Här och nu
    Clotilda skrev 2010-07-07 20:13:19 följande:

Då är det möjligt att inkassokrav är samma som påminnelse. Inkassokravet kan utfärdas av fodringsägaren, i detta fall CSN, och det finns ingen lag att man måste anlita ett inkassoföretag även om många (icke statliga) företag väljer detta alternativ.

Påminnelse har förmodligen gått ut till TS men kanske kommit bort eller tappats bort på något vis, eller kanske inte registrerats då TS redan trodde att hen hade betalat.

Verkar inte som om ts fått nån påminnelse.
  • Rockan

Men TS, du kan ju omöjligt ha fått en betalningsanmärkelse bara för den fakturan?
    Det måste ju antingen ha varit ytterligare en inom 3 år, eller att du inte betalade in den i tid.

• Rockan
    Anonym skrev 2010-07-07 19:38:59 följande:
    Man får ju inte en anmärkning bara för att ett obetalt belopp går till fogden, anmärkningen kommer när man inte betalar räkningen man får från fogden, har ts missat även denna räkning så är ju anmärkningen helt och hållet självförvållad och har ingenting med csn att göra.
    Ja, antingen när man inte betalar in direkt, samt när två fakturor inom 3 år hamnat hos KF.
  • Här och nu

Ts; fick du nån påminnelse?

• Anonym (l)

Det låter inget vidare alls.

Själv körde jag runt i min bil avställd i flera månader. Jag skulle betala trafikskatten och råkade vända på två siffror. Betalade in 1724:- istället för 1742:-
    Det var inget jag märkte och jag fick ingen räkning på de kronorna jag inte betalat. De ställde av min bil istället.
    Jag märkte det av en slump flera månader senare och hade då kört runt olagligt.
    Det var en jävla tur att inget hände.

Tyckte det var väldigt konstigt att jag inte fick en påminnelse eller något brev om att bilen var avställd och hade körförbud.

• Anonym (384)

tycker det är konstigt att det gått direkt till kfm...
    maken han har glömt betala csn flera gånger det enda som hänt är en påminnelse, 100kr extra samt att man betalar dubbelt månaden efter...
    aldrig något med kfm så jag tycker det är underligt...
    samma sak folk som säger att det går direkt till kfm om man inte betalar p-bot osv är också bullshit ju...
    det får man också påminnelse på.. min svågers ex struntade i att betala en som hon fick då hon lånade hans bil och det kom en påminnelse...

• ReRant

TS> Du får ju alltid en chans att betala skulden när ärendet gått till kronofogden. Varför betalade du inte då?

Svar på tråden HATAR CSN!