• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Anonym

Jag missade att betala till CSN i februari. Efter någon vecka fick jag en påminnelsefaktura, som jag betalade. Ingen kronofogde, ingen betalningsanmärkning.

Det låter jättekonstigt att TS fick en betalningsanmärkning på direkten.

• Anonym (grrrrrrr)
    Anonym skrev 2010-07-07 20:16:28 följande:
    Jo, Csn får skicka direkt till kf. Allmänna mål får skickas för betalning utan inkasso innan.
    Sen är 3 kronor för lite, en löjlig anledning och borde rent humant kunna avskrivas. Men vissa männisor är paragrafryttare.
    Bara att beklaga och se som en lärdom. (eller tänka att TV:n ramlat ner, börjat brunnit och du hade dött! :P ..allt händer av en anledning-tänket du vet..)
    Kolla länken och förklara då det fetstilta för mig!! http://www.csn.se/aterbetalning/sen-betalning

Blir såååå trött på människor som du o alla andra i det här forumet som häver ur sig saker som BEVISLIGEN är helt osanna........
  • Jossofräs

Är det inte så att man får betala e avgift på typ 650 spänn när ett ärende går till kronofogden? Så ni som undrar varför han inte betalade direkt, de där 3kronorna förvandlades till 653kr och då kanske det inte fanns pengar per omgående?

• Anonym
    JossBergendahl skrev 2010-07-08 11:47:10 följande:
    Är det inte så att man får betala e avgift på typ 650 spänn när ett ärende går till kronofogden? Så ni som undrar varför han inte betalade direkt, de där 3kronorna förvandlades till 653kr och då kanske det inte fanns pengar per omgående?
    fast först får man en påminnelse...
  • Anonym

Jag har mitt CSN-lån på autogiro och när jag bytte bank blev det allmänt kaos och det drogs från fel konto som inte hade täckning.
    Men det enda som hände var att de la till 100 kronor och sen fick jag betala dubbelt månaden efter.

• Annaloo

CSN kan inte och får inte skicka direkt till Kronofogden utan måste skicka ut en påminnelse först. Däremot är de (och får vara ) ruggigt snabba med att lägga på förseningsavgiften som är förhållandevis hög.

Som tur var så är inte CSN obligatoriskt, så du kan välja att låna pengar till ditt uppehälle någon annanstans

• riboflavin

1600kr/månad i ett år=19200 kr
    1600/månad i två år= 38400 kr

Något är lite fel i din kalkyl tror jag.

Precis som alla andra säjer, du måste ha fått minst en påminnelse, troligen två samt ett kravbrev innan brevet från KFM kom, hade du kontaktat CSN och betalat skulden (inklusive påminnelseavgift och och kostnader för att skicka ärendet till KFM) när du fick kravet från KFM så hade CSN dragit tillbaka sitt betalningskrav och du hade kunnat slippa en anmärkning.

Att alla dessa steg missats eller ignorerats av dig är inte CSN:s fel.

Självklart är det synd att du nu fått en betalningsanmärkning pga ett så litet belopp, men se det som en chans att slippa räntorna på TV:n, du har ju till 2011-06-18 att spara undan motsvarande summa och köpa tv:n kontant.

• slemtorsk i din bralla

jag "sket i" att betala csn tre månader i rad av olika skäl.... inget av dem gick till csn däremot fick jag betala påminnelseavgift och slängde in alla tre månaderna samtidigt med månad fyra om man säger så.
    När jag gjort det ringde jag csn och de talade om att de precis i den sekunden mer el mindre skulle sända det till kronofogden.

Jag blir så förbannad på ts-are som uppenbarligen inte inser att det är dem själva som begått ett misstag, troligtvis har påminnselse på de tre kronorna kommit men TS har skitit i att öppna breven för att det såg ut som något oviktigt eller så var h*n orolig för att det var just påminnelse.

CSN sänder vanligtvis ut 2-3 påminnelser dessutom enligt deras kundtjänst så något är allvarligt fel här.

TS nu är vi flera som motbevisat dig, det är fullt troligt att det är du som har fel i saken.

Trist är det dock i sammanhanget att få en betalningsanmärkning för 3 kronor men orsaken du nämner, att köpa en tv på avbetalning tycker jag är lite dum. Spara pengar redan nu istället, lägg undan den summan du ska lägga i avbetalning så kan du köpa tvn kontant i stället.

• Anonym (erfarenhet)

Det är sant att CSN skickar ut både påminnelser och kravbrev, men har de väl skickat det till KFM så får man en anmärkning på en gång. Man har alltså inte möjlighet att betala inom 10 dagar och på så sätt undvika en anmärkning som man har gällande enskilda mål.
    Samma sak gäller skatter, radiotjänst, trafikskatt mm...

• Clotilda
    riboflavin skrev 2010-07-08 12:55:14 följande:
    1600kr/månad i ett år=19200 kr
    1600/månad i två år= 38400 kr

Något är lite fel i din kalkyl tror jag.
    Nja, alltså något fel på kalkylen tror jag inte att det är, det är snarare att de dryga 20.000 är det som är betalat av på lånet och resten är ränta.
Svar på tråden HATAR CSN!