• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (fogden) skrev 2010-07-09 08:27:40 följande:
    Är det den första skulden som hamnar hos  KFM och man betalar inom utsatt tid blir anmärkningen sekretessbelagd, dvs syns inte hos kreditupplysningsföretagen. Har man däremot haft skulder hos KFM tidigare (de senaste 2 åren) går det inte att få anmärkningen sekretessbelagd, även om man betalar i tid.
    Gäller det samma för csn? För där ska det ju enligt uppgift bli en anmärkning direkt när ansökan registrerats hos kfm? Då finns det ju eg ingen tid att betala menar jag.
  • Anonym (egen erfarenhet)

Hej alla förvirrade fl:are!
    Så här är det. Man får en anmärkning direkt som brevet från kronofogden dimper ner i brevlådan. Dock blir den inte synlig om det gäller ett allmänt åtal, det vill säga csn, skatt, tv-licens etc. När man har lyckats dra på sig tre anälningar gällande allmänt åtal så blir alla tre synsliga och man har då en betalningsanmärkning som löper under tre år från det sista åtalet. Ni som undrar om ni har en anmärkning kan ju prova att handla på kridit på tex hm eller ellos. Funkar det har ni ingen anmärkning. Men gör inte samma misstag som mig och tro att betalar man bara när brevet från fogden kommer så är det lugnt....

• Kyltsi

TS kanske har ett liv utanför FL?

• elmadumle
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:04:16 följande:
    Det är sant att CSN skickar ut både påminnelser och kravbrev, men har de väl skickat det till KFM så får man en anmärkning på en gång. Man har alltså inte möjlighet att betala inom 10 dagar och på så sätt undvika en anmärkning som man har gällande enskilda mål.
    Samma sak gäller skatter, radiotjänst, trafikskatt mm...
    Man har visst 10 dagar på sig att betala, har haft både enskilda och statliga mål hos kf, och vi har fått 10 dagar oss att betala, så det stämmer inte. Vi har haft både radiotjänst, trafikskatt och böter där.
  • Här och nu
    Kyltsi skrev 2010-07-09 14:42:13 följande:
    Startar man en tråd bör man va aktiv i den, men ts fick påhopp från början.
  • Anonym (erfarenhet)
    elmadumle skrev 2010-07-09 14:51:52 följande:
    Man har visst 10 dagar på sig att betala, har haft både enskilda och statliga mål hos kf, och vi har fått 10 dagar oss att betala, så det stämmer inte. Vi har haft både radiotjänst, trafikskatt och böter där.
    Jo, man har 10 dagar på sig att betala, skillnaden är att anmärkningen kommer på en gång, som du kan se här:
    - Alla statliga fordringar leder till en betalningsanmärkning direkt när ärendet kommer till kronofogden, säger Robert Olsson som är pressekreterare på kronofogden.
    Till skillnad från skulder till privata företag. Dessa företag måste först ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Du får alltså en betalningsanmärkning oavsett om du betalat inom 10 dagar.
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2010-07-09 12:50:15 följande:
    Hej alla förvirrade fl:are!
    Så här är det. Man får en anmärkning direkt som brevet från kronofogden dimper ner i brevlådan. Dock blir den inte synlig om det gäller ett allmänt åtal, det vill säga csn, skatt, tv-licens etc. När man har lyckats dra på sig tre anälningar gällande allmänt åtal så blir alla tre synsliga och man har då en betalningsanmärkning som löper under tre år från det sista åtalet. Ni som undrar om ni har en anmärkning kan ju prova att handla på kridit på tex hm eller ellos. Funkar det har ni ingen anmärkning. Men gör inte samma misstag som mig och tro att betalar man bara när brevet från fogden kommer så är det lugnt....
    Har du någon källa på det där påståendet?
    Vadå åtal? Det heter väl Allmäna mål, inte åtal...
  • Anonym (Det kan inte!)
    Kyltsi skrev 2010-07-09 14:42:13 följande:
    Jaså?Gråter
  • Tommy

Tydligen måste man sitta vid datorn 24 timmar/dygn och hålla koll på detta forum, annars börjar folk sakna en..
    Kyltsi har helt rätt, jag har ett liv utanför FL. Jag har nyligen genomgått en hel del familjetragedier och jobbar just nu 7 dagar i veckan, dels för att få ihop det ekonomiskt, och dels för att inte bli tokig.

Men men, skitsamma. Tror ni verkligen att jag tog mig tid att leta upp ett forum och starta en tråd bara för att ljuga? Det spelar ingen roll om någon tror mig eller inte, jag startade tråden eftersom jag var (är) upprörd. Jag är löjligt petig när det gäller räkningar och dylikt, jag har bra koll på min ekonomi, jag sparar varje månad och jag sätter in VARENDA liten räkning i en pärm när jag betalat den. Det är väl ganska förståeligt då att jag slet mitt hår när detta hände?
    Om jag nu skrev 20 000, när det egentligen skulle ha varit 38 000, då är det ju egentligen bara ännu mer deprimerande. Tack för att du påminde mig om hur mycket jag faktiskt betalat...

Svar på tråden HATAR CSN!