Inlägg från: Anonym (Stepmom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym skrev 2010-07-19 15:47:19 följande:
    Exakt vad får dig att tro att mina föräldrar inte brydde sig?
    Eftersom din pappas fru var tvungen att ta hand om er, så kunde väl inte han ha gjort så mycket själv?
  • Anonym (Stepmom)
    Gladabarnensmamma skrev 2010-07-19 15:50:31 följande:
    Skont att hora att det finns fler som har perspektiv och kan vara mer inkluderande.
    Det finns sa mycket att saga om en san har (TS) berattelse, men det ar sloseri att tala med en vagg.
    Igen, dom har sin pappa som köper kläder till dom. Varför ska då jag?
  • Anonym (Stepmom)

Kan berätta om fler saker jag inte gör åt dem; jag packar inte deras gympapåsar, jag gör inte matsäck, jag borstar inte deras tänder, jag kör dom oftast inte till och från kompisar eller hobbys.

Däremot städar jag efter dem, jag går på bio ihop med dem, jag ger dem ensamtid med sin pappa, jag hjälper stora tjejen med läxor, jag fixar frisyrer på dom ibland på morgonen och jag dukar fram frukost, lunch, middag, ohc melanmål åt dom.

• Anonym (Stepmom)
    Anna undrar skrev 2010-07-19 16:01:18 följande:
    Nä du fattar verkligen inte??!! Både du och jag skiter väl i om ungarna blir sura på DIG. Men du riskerar att dom blir bittra och elaka mot DOTTERN. Fattaru nu?
    Det skulle inte vara rätt eller rättvist men det sätter MINSTA UNGEN i en jobbig sits. Går det in nu när jag skriker? Att du skulle kunna tänka på nån annan än dig själv? Hallå? Nån hemma?
    men ska jag behöva ta det IGEN???
    Gladabarnensmamma skrev 2010-07-19 16:04:27 följande:
    Valdigt manga vet val att klader ar en symbol for status och nagot man identifierar sig med. Det behover man knappast 20p  konsumen/beteende tvetenskap for att begripa. Kluriga marknadsforare (mig sjalv inkluderat) listar ut manniskors behov & svagheter for att kunna salja fler (och dyrare) produkter.

Marken ar business baserat pa psykologi. Darfor ser jag kladerna som en symbol for en hel rad andra varderingar och behov - och en hel del annat du sagt bekraftar for mig att du gor stor skillnad mellan de barn som bor i ditt hus.

Som biomamma tycker jag att man far acceptera att kostnader for bonusbarnen ar en del i bagaget man flyttar ihop med. Ex: min man & hans ex har skickat sina barn till privatskola och det har givetvis paverkat varan gemensamma ekonomi jattemycket. Sen tycker jag det ar hemskt (ja, hemskt) att du later din dotter vara lilla prinsessan hemma nar de andra flickorna ar sa nara i aldern. Vanta du bara tills tjejerna borjar fatta galoppen... Som nagon sa, jag tror du kommer angra ditt beteende senare.
    barnen ha en pappa som köper kläder till dom. Då borde det väl vara upp till honom att se till att alla HANS barn får samma? Eller hur? Det rör ju egentligen inte mig. Pappan har råd, men ingen lust. Och vill inte han engagera sig, varför ska då jag? Det här är ju löjligt. Nu ska jag gå och ta ett bubbelbad och njuta av att det är tyst i huset.
  • Anonym (Stepmom)

Nej men hallå, har det här tagit en vääääldigt konstig sväng nu? För att jag väljer att låta barnens föräldrar faktiskt vara föräldrar åt sina barn och natta dom och köpa kläder till dom, är jag en vidrig människa? Och nån kom ooooosökt att tänka på nån som fått sin sambo att döda sitt barn för att hon var svartsjuk. Herregud!!!

Jag är verkligen inte svartsjuk på barnen, och tycker att deras pappa ska ta det största ansvaret för dom den tiden dom är här. Naturligtvis kommer min sambos 3 barn först för honom.

Det intressanta här är, tycker jag, att inte EN ENDA EN, ifrågasatt pappan med pengar som inte idds köpa annat än H&M, biomamman och farmor som vill att barnen ska ha samma kläder med som inte lyfter ett finger för att se till att dom får det om det nu är så himla viktigt. Istället är det jag som förstör barnens liv och får dom att känna sig utanför. jag brukar följa med den stora tjejen till ridskolan ibland den helgen hon är här. Förstör jag min dotters liv då? Känner hon sig utanför? Eller lillasystern till den äldsta, efetrsom hon är för ung för att gå på ridskola, ska inte heller storasyster få gå på ridskola då?

Hade jag varit styvfar i precis samma situation, hade ingen reagerat. Och det här med dagis, varför ska jag åka hemifrån en timma innan jag börjar arbetet för att lämna HANS barn, när han kan lämna dem på vägen till sitt jobb, fast då åka hemifrån halv 7 istället för att jag åker kvart över 7? Ska jag och min dotter behöva tillbringa en timma i bilen för inget då eller? Eller jo, för RÄTTVISAN. Löjligt.

• Anonym (Stepmom)
    Anonym (oui!) skrev 2010-07-19 20:18:23 följande:
    har en 5-årig styvson, jag köper inte heller kläder, nattar eller borstar tänderna utom nån enstaka gång då jag själv känner för det. han har en mamma och en pappa, den sistnämnda tar hand om honom på vår vecka, han saknas inget. jag är en extravuxen i hans liv och så länge jag behandlar honom respektfullt och är trevlig räcker detta gott och väl. jag är inte hans extramamma utan pappas tjej. vi kommer oftast väldigt bra överens men jag älskar inte honom som "mitt eget" barn och han älskar inte mig som en förälder. inget konstigt med det, fattar inte varför alla blir rabiata.
    jag visste från början att min kille hade barn vv och har accepterat det precis som han har accepterat att jag är barnlös och har gjort ett aktivt val att inte ha barn att natta och köpa kläder till.
    när vi får gemensamma barn har jag själv valt det frivilligt.
    tack. Precis, jag har inte valt att vara en förälder till dessa barn. dremot har jag valt att ha dom i mitt liv, då jag valde deras pappa, men det är skillnad.
  • Anonym (Stepmom)

Intressant diskussion detta har blivit. Vem är egentligen ansvarig för de barn man har skaffat?

I vilket fall, någon skrev att jag behandlar sambons barn annorlunda efter att vi fick barn ihop. Det stämmer inte, jag har aldrig hämtat eller lämnat dom eller nattat dom, det är saker jag som tycker deras föräldrar är skyldig till att göra, liksom jag och min sambo är skyldiga att göra för vår dotter. Och på tal om natttnin g, läs och rasa: igår nattade sambon alla TRE barnen ch jag ingen. Ojojojoj...

Tack alla ni som faktiskt ser vad jag skriver, och som uppmärksammar att barnen visst får omvårdnad, men till största delen av sin pappa. Som det bör vara.

• Anonym (Stepmom)
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 10:57:01 följande:
    Jag kan inte ha någon åsikt om biomamman eftersom jag ine hört hennes verison av det hela, att köpa TS version av hur biomamman är känns aningen naivt  

Jag har fortfarande lite svårt att förstå resonemanget mitt, ditt & vårt när man är en familj,
    Det skulle kännas konstigt för mig att bara handla till vår dotter och strunta i min mans 2 barn, lika konstigt skulle det kännas att aldrig natta dom eller att vara en självklar del av deras vardag när dom är här. Hans två barn är en lika stor del av vår familj som vår gemensamma dotter är, dom valde aldrig att bli "skilsmässobarn" eller att få en "bonusmamma" så det känns viktigt för mig att dom verkligen känner att dom är precis lika välkomna och har en lika självklar här i vår familj som vår gemensamma dotter har.

Ja vi människor är olika helt enkelt jag lever efter devisen att jag behandlar alla både små o stora som jag själv vill bli behandlad en ganska enkel levnadsregel.....
    Jo, barnen är välkomna här, men jag kan inte se hur det är mitt jobb att handla till barnen om mamman och farmodern inte är nöjda med dom kläder pappan handlar? Barnen är nöjda, pappan är nöjd.

Sen att jag inte nattar dom, varför skulle jag? Dom ligger ju inte direkt ensamma och gråter, utan har sin PAPPA. hade jag en man hade ingen lyft på ögonbrynen.
  • Anonym (Stepmom)
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:58:24 följande:
    Det vore en helt annan sak om TS stötte bort flickorna. Om hon var kall mot dem, eller slog dem eller kränkte dem.

DET är hemska styvföräldrar. Men detta verkar INTE vara ett sådant fall! Ni har tittat för mycket på Askungen, helt enkelt. För Guds skull, sluta omyndigförklara pappan och biomamman!
    Tack, pappan och mamman är väl precis lika kapabla till att köpa kläder och ta hand om sina barn som jag är. Dessutom tycker jag att det är viktigt att barnen får spendera tid ihop med sin pappa när dom är här.
  • Anonym (Stepmom)
    Corpset skrev 2010-07-20 11:34:30 följande:
    Nä, det jag vänder mig mot är inte specifikt kläderna, även om jag tycker dte är onödigt och orättvist.

"Självklart tycker jag att det är skillnad på barnen. Ett av dom är ju mitt. Dom andra är hennes syskon på pappas sida."

"Kan berätta om fler saker jag inte gör åt dem; jag packar inte deras gympapåsar, jag gör inte matsäck, jag borstar inte deras tänder, jag kör dom oftast inte till och från kompisar eller hobbys."

" Och det här med dagis, varför ska jag åka hemifrån en timma innan jag börjar arbetet för att lämna HANS barn, när han kan lämna dem på vägen till sitt jobb, fast då åka hemifrån halv 7 istället för att jag åker kvart över 7? Ska jag och min dotter behöva tillbringa en timma i bilen för inget då eller?"

Min pappa, mina bröders styvfar gjorde allt detta för mina bröder. De var 2 och 4 när min pappa kom in deras liv, och det har aldrig varit någon skillnad. Jag, som min pappas biologiska barn, vill heller inte att det skulle varit någon skillnad. Mina bröder är vuxna nu, men pappa är fortfarande deras pappa, skjutsar, hjälper vid flyttar och allt möjligt.

Efter mina erfarenheter så ser jag det som underligt med skilda dagistider (jag och mina bröder gick inte på samma dagis heller). Innan FL så hade jag aldrig kunskapen att vissa har familjer i familjer, att det är olika villkor för olika barn i familjer beroende på vems DNA de har, för min pappa var pappa till alla barn i vår familj, oavsett om det var biogiska barn eller inte och gjorde och gör fortfarande saker föräldrar gör för sina barn.

Gör han fel? Borde han inte skjutsat mina bröder till tandläkaren? Gått på deras föräldramöten?

Jag vet inte, jag kanske är skev. Men jag ser framför mig scenarion som att styvbarn får vara på fritids udner sommaren, medans biobarn får vara hemma och andra saker som för mig känns fel.  
    Barnen går på olika dagis. Min dotetr på ett nära oss och mitt jobb, och de två andra tjejerna på ett näöra deras mamma, på andra sidan stan.

Lustigt att du citerade det ag skrivit som jag INTE gör för dem, men valt att hoppa över meningarna under där jag skriver vad jag gör för dem...
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...