-
Precis, för det har jag och barnens pappa kommit överens om.Solkysst skrev 2010-07-20 19:36:10 följande:Det är ingen som har sagt att han inte ska göra det. Det är du som säger att du inte ska. -
Men va? För att inte kunna läsa måste jag säga att du skriver väldigt bra...Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 19:43:04 följande:Är du riktigt riktig på riktig eller spelar du bara ?
Klart att du ska försvara dig i det minsta, det handlar ju bara om ditt eget ego.
Du kan inte svara på dem som svarat dig svart något gott.
Så Frågar jag dig igen vad är problemet ?
Vad har du för slags problem i ditt huvud ? -
Nej, man sitter väl inte barnvakt åt sina egna barn. Så jag ska gå miste om att få natta min dotter bara för sakens skull? Dessutom tror jag verkligen att det är bättre för barnen om deras pappa tar sitt ansvar för dem.Solkysst skrev 2010-07-20 19:45:41 följande:Men du är nanny åt er gemensamma dotter? Han kan väl hjälpa henne och du hennes systrar? Eller det kanske är motbjudande på något vis?Därför att vi har kommit överrens om att det är på det sätt som det funkar och känns bäst för oss båda. varför kan man acceptera att man tar hand om alla barn ihop, men inte att den biologiska föräldern gör det? Så länge alla är nöjda med situationen? Ja, utan farmor och bio då, men det hade nte spelat någon roll vad jag gjort, dom är aldrig nöjda ändå.Solkysst skrev 2010-07-20 19:48:46 följande:Frågan är varför? Varför delar ni upp sysslorna efter vems barn det är? Varför ser ni inte samtliga barn som en familj och hjälps åt med allt utan att dela in er på detta sätt?Tack, det känns bra att veta att det finns några i tråden som förstår!Pregga skrev 2010-07-20 19:48:51 följande:Så bara för att ts dotter inte bor där så kan inte biomamman köpa ngt fint till sina barns syster?
sant, barnen har inte valt situationen, å skulle Ts vara elak eller inte respektera barnen så skulle jag hålla med fullt ut, MEN hon respekterar dom å finns där, men väljer bort ett ansvar som inte är hennes.
OM barnen skulle må dåligt av de vuxnas beslut så e det ju upp till pappan att prioritera sina barn?jag gör víssa saker med barnen, jag hjälper t ex alltid den äldsta tjejen med läxor, men det räcker kanske inte?Anonym (elsa) skrev 2010-07-20 19:49:49 följande:Du vet att man kan ela fpå föräldrarollen? Det handlar inte om att TA över utan att vara med som en familjenmedlen och inse att trots att manb lever som en stjärnfamilj så klan man leva som en kränfamilj med delade "bördor" och nöjen. -
EXAKT.Anonym skrev 2010-07-20 19:51:49 följande:1. Av det här skälet skulle jag aldrig skaffa en "begagnad" snubbe (dvs med barn)
2. Om jag mot förmodan skulle omvärdera 1. så tycker jag det är helt ok att TS gör som hon gör. Det får väl ungarnas morsa ansvara för om hon bryr sig.hahahahaha. kan nästan se det framför mig. I mina mardrömmar...Anonym (Fd styvmamma) skrev 2010-07-20 19:52:28 följande:Aha Biomamman och farmodern... Missade kanske en del av poängen!
Kom på något jag skulle ha gjort.
Bjud med dig biomamman och farmodern på en shoppingtur. Ta med även pappan och barnen!
Sen så delar du och pappan på klädkontot till erat gemensammabarn och så får han dela på kostnaden med biomamman för deras gemensamma barn.
Mer rättvist kan det inte bliDedt gör det absolut inte. Hn bryr sig inte ett skit hon heller.Vanilj L skrev 2010-07-20 19:55:17 följande:Tror inte det spelar någon roll för eran treåring heller om kläderna kommer ifrån hm eller calvin klein :) -
Fel och fel... Det är inte min stil på barnkläderna där, helt enkelt.Vanilj L skrev 2010-07-20 19:57:50 följande:Fråga TS? -
Kloka ord.sextiotalist skrev 2010-07-20 19:59:32 följande:Nja, hade min nuvarande sambo förväntat sig att jag skulle gå in som en extraförälder när han hade barnen, då hade vi aldrig blivit sambo.
Jag anser inte att man behöver leva som en kärnfamilj, jag levde som "utan barn" tills jag själv fick barn. Jag har aldrig varit intressad av ta hand om barn överhuvudtaget, att jag skulle plötsligt börja natta och sådant var för mig helt främmande.
Jag hävdar en sak, det finns endast ett fåtal ska i dessa fall. Man skall respektera varandra, som ny skall man acceptera och respektera barn/föräldrarförhållandet och till slut, man skall hitta en relation som passar de berörda. I vårt fall var varken sambon eller hans barn intresserade av att ha ytterligare en förälder, det räckte fullt med de två som fanns, jag var inte intresserad av att axla en föräldraroll. Inga problem.
Sedan vet jag kvinnor som älskar att ta hand om barn, ju yngre desto bättre, jag tillhör inte dessa, det finns män som är oerhört barnkära som skulle kunna ta all världens barn i sin famn, min sambo tillhör inte dom. (hade han tillhört dom, så hade jag inte fallit för honom, jag hade nog lagt benen på ryggen och flytt, så sorry killar, den sämsta raggningsrepliken för mig är "jag älskar barn" ) -
haha, antagligen... För märkeskläder är ju vad det innebär att vara bortskämd?Anonym skrev 2010-07-20 20:07:05 följande:Men om ts skulle handla märkeskläder till alla tre, skulle det inte bli "synd" om dem då ocks för då skulle ju alla klassas som bortskämda..??Det kan vi göra! vad ska den heta tycker du?Anonym skrev 2010-07-20 20:08:10 följande:Äh, de är bara avundsjuka. Det ÄR roligt att klä barn men en 5åring och en 7åring har ofta inte samma smak som vuxna. De kanske inte skulle uppskatta att bli klädda av ts iaf
Tycker det är extremt fånigt att köpa dyra saker bara för att...
(Det skulle vara illa om bonusbarnen gick i trasiga gamla kläder och biodottern i fina märkeskläder men nu är det ju inte så).
Och nu ska jag berätta en hemsk sak
Jag har två barn, biologiska och den yngsta vill fortfarande bli klädd av mig, hon har en massa Molo, Po.p, Aya Naya, Katvig, Diesel osv. Den äldre dottern vill bestämma själv och hittar mest kläder på H&M eller LIndex. Eftersom barnen själva inte lägger någon värdering i vad kläderna kostar så kvittar det. Så länge de får lika mycket struntar de i vad det står på lappen i nacken... Vi kanske ska bilda klubb, du och jag TS
Nej, jag ser dom inte som mina barn. För som ÄR inte mina barn. Jag anser att jag sitter barnvakt åt dom ifall min sambo är ute fast han har barnen den veckan. Jag tycker att mna kan lägga olika värderingar och olika ansvar i rollen som styvförälder, och vi har valt att ha det så här.Solkysst skrev 2010-07-20 20:12:05 följande:Där har vi poängen precis.
Du ser inte dem sin dina barn eller att de tillhör din familj. Och det är detta som är skrämmande.
Du anser alltså att en styvmamma/styvpappa sitter barnvakt när bion inte är hemma? Du anser inte att det ligger ett föräldraskap i begreppet styvförälder?Intressanta tankar. Min mamma och pappa köper mycket mer till sitt barnbarn, än till min sambos barn, även fast dom såklart också får vid jul och på födelsedagar.Sofiero skrev 2010-07-20 20:21:36 följande:Det här med mormor/farmor och morfar/farfar är intressant...!
Om jag träffar en man med 4 barn som jag tar till mig (hur man nu gör det, men välj det sätt som DU tycker är bäst...)
Måste jag först då även ta ett snack med mina föräldrar, om de är beredda på fyra bonus-barnbarn?? Och säg att vi skulle få ett gemensamt, skulle mina föräldrar fortfarande vara tvungna att absolut ha millimeterrättvisa hela tiden?? De får inte handla grejer till sitt enda barnbarn om inte de fyra bonus också får? De får inte ta med sitt enda barnbarn på semester om de inte tar med de resterande fyra också?
Har en kompis som hade en son sen innan och fick ett barn till med en ny man och hon var så förbannad för att på julafton hos svärföräldrarna ("nya" barnets farmor och farfar) så överöste de sitt barnbarn med julklappar medan hennes första son inte alls fick lika mycket. När jag frågade försiktigt om inte han fick tillräckligt med presenter ändå av SIN farmor och farfar eller av mormor och morfar så sa hon nåt i stil med "Men hallå, tror du de har råd med det eller, de har ju SÅ många att handla till!!". Så hon la hela rättvise-ansvaret på den lille sonens farmor och farfar, som (förståligt, enligt mig) ville skämma bort sitt enda barnbarn lite extra.Tack, exakt mina tankar!Esther M skrev 2010-07-20 20:27:59 följande:det finns inget att vara rädd för. ts sambos barn är inte hennes, och därmed inte heller hennes ansvar. deras pappa är deras förälder, och ansvarar för att de har kläder. det är inget konstigt med det. -
Tack!Pregga skrev 2010-07-20 20:43:31 följande:ts
skit i alla dömande kommentarer. du gör inget fel.
Men jag ÄR ju styvförälder. Sen att du och jag inte har samma uppfattning om vad detta innebär är ju en annan sak.Måste det vara så att din uppfattning är rätt? Ska jag lämna mn man, eftersom du och somliga andra i den här tråden tycker att vi gör fel, när vi är nöjda?Solkysst skrev 2010-07-20 21:01:01 följande:Vill man inte vara styvförälder väljer man en partner utan barn. Därmed basta! -
Och jag skulle ge honom en spark i arslet om han skulle ta för givet eller kräva av mig att jag skulle vara en förälder åt han barn. Dom har redan två föräldrar, det får räcka.Anonym skrev 2010-07-20 21:08:29 följande:Ja fy fabian. vet hur det är att ha en uppväxt med en styvmor som gjorde skillnad på sina barn o jag o min bror. jag mådde väldigt dåligt av detta när jag var liten.. Det är inte barnen som valt dig som styvmamma. du valde en man som har barn och då tar man det ansvaret även för dem. Det är dem som får lida för klart de känner att du inte bryr dig o tycker om dem lika mycket. som ditt eget barn. Personligen skulle jag aldrig välja en man som gör skillnad på sina o mina barn. då får han en spark i röven direkt. Kan inte förstå att din sambo man accepterar detta.Precis, för HAN har valt att skaffa dem. I detta fallet vill min sambo mer än gärna vara med sina barn.Jojjo841212 skrev 2010-07-20 21:23:53 följande:Japp. Om tex min kille har sitt barn varannan helg, då kan han gott vara hemma med det också. Det borde väl ligga i hans intresse liksom.Du räknar dem som en självklar del i er familj, JA, men känns dom som dina barn?Anonym (har 2 styvbarn) skrev 2010-07-20 21:26:18 följande:Nej, TS har inte valt att bli de här barnens mamma men dock deras styvmamma i det ögonblicket som hon valde deras pappa som sambo.
Har själv två styvbarn som jag räknar som en självklar del av vår familj. Jag blir faktiskt riktigt illa berörd av några av inläggen här ovan och dessutom väldigt förvånad.
Bara tänka på barnen? Och ajg upphör att vara en person så fort som jag blev tillsammans med min sambo för att ha har barn? Jag förstår inte folk som förespråkar att an ska självutplåna sig själv bara för attt det finns barn med i bilden?Anonym skrev 2010-07-20 21:29:28 följande:jag anser att man lockar fram hat hos barnen när man håller på så här...varför tänker man inte BARA på barnen för?
hur tror du ditt barn SYSKON som dom juh faktist är kommer känna när dom förstår att dom blir behandlade på ett annat sätt?
dom kommer hata och tycka så illa om dej som styvmamma och deras lilla syster, det är sååå tragisk tycket jag...jag har själv bonus, egna och vi har gemensamma barn....bonusen är här varannan vecka mina egna borta varannan helg och våra egna då ja dom bor juh här gämt, vi gör absolut ingen skillnad alls på barnen, ett rum står tomt och stäng varannan vecka...h*n får presis allt som dom andra får och ska vi göra något så väntar vill vills alla barnen är hemma....vi vill att alla barnen ska känna sej lika mycket världa i våran familj för det är dom!
undrar varför det finns så mycket hat mellan människor jo därför att nästan alla är som ts...man SKA inte inleda ett förhållande med någon som har barn tidigare om man inte kan ta hand om eller behandla lika osm sina egna barn...ni är juh en FAMILJ.......
-
Precis så är det!sextiotalist skrev 2010-07-20 21:32:36 följande:Om det kommer något hat, så är det farmor och exet som ser till att det kommer fram. Ärligt sagt, så tror jag att de enda som har problem med detta är svärmodern och exet samt diverse skribenter på FL. Inte barnen själva.Varför ska jag lägga min tid på att shoppa åt dom när han redan gör det, bara för att kläderna inte passar biomamman och farmodern?Hoppfull mamma skrev 2010-07-20 21:33:22 följande:TS skriver ju att pappan handlar fula kläder på Lindex åt barnen. Då kan väl han ge pengarna till TS istället så hon kan köpa snygga kläder till alla bran. Ingen förväntar sig att hon ska lägga sina pengar på barnen men kanske sin tid och sitt engagemang?Min inställning till hans barn är att dom är just hans barn. Sedan tatr jag så stor del i deras liv som jag känner mig bekväm med.Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 21:41:16 följande:Nähe, kan dom
Jag som i min enfald trodde att det bara var min man som kunde packa gympapåsar 
Men du, vet du - det finns bonus/styvmammor som fixar både att packa gynmpapåsar, köpa kläder o natta även barn som inte är deras biologiska barn
På nåt sätt käns det som om du väljer att lägga diskussionen på en rätt låg nivå när du kommer med påståenden om att även pappor kan - det är ju knappast pga av att pappan inte kan som jag är med i mina bonusbarns vardag med allt vad det innebär och vem har hävdat att hyan inte skulle kunna? Sen är det är väl inte riktigt det diskussionen handlar om utan snarare din inställning till din sambos barn......Ja, varför inte? Alla sätt är bra utom dom dåliga, har jag hört.sextiotalist skrev 2010-07-20 21:46:55 följande:Eftersom det är saker som jag tycker är trist att göra med mitt eget barn, så tillhör jag inte dom som älskar att natta barn, packa gympakläder etc. Precis som det finns män som är duktiga på sådant, finns det kvinnor som helst skulle slippa detta med sina egna barn.
Jag tyckte det var så trist att natta mitt eget barn, så han fick somna i soffan istället, det var bättre för alla tyckte jag.