Inlägg från: Anonym (Stepmom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

slangbella skrev 2010-07-21 10:39:37 följande:

Jag tycker det verkar rätt omoget att inte se helheten - familjen. Att göra skillnad mellan barnen är så lågt. Du säger att du handlar för "dina pengar", men är det inte så att "dina pengar" hade varit så mycket mindre om inte pappan till alla barnen bidrog till "din" plånbok?

Nej, vi har delad ekonomi, min pengar ÄR mina pengar.Jag har eget företag, och tro mig, jag jobbar verkligen för mina pengar.
  • Anonym (Stepmom)
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 11:09:58 följande:
    Lagen säger att om ni har barn tillsammans så har även du ett ekonomisk ansvar för hans tidigare barn.
    Det låter ju inte rimligt, har jga ekonomiskt ansvar för hans föräldrar också? Och betyder det att min sambos tidigare fru har ett ekonomiskt ansvar för vår dotter också?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (systerpepp) skrev 2010-07-21 11:33:54 följande:
    Ser det här från ett helt annat ljus nu än förstå gången jag skrev.  Känner att TS mans ex är den som kanske borde se över sin attityd, för om hon med vilje inte "investerara" i sina barn för att hämnas på TS och hennes ex  då är det ju hon som försummar. Barnen kommer ju emellan hennes tvister och spel. Inte alls bra för barnen. Hoppas att hon inte visar det öppet inför barnen!

Sorry TS för att jag drog förhastade slutsatser tidigare. Beklagligt. Hoppas att eran situation löser sig och att din sambos ex  mognar i den här frågan.
    Lycka till!
    TACK!!
    Lidingöbo skrev 2010-07-21 12:41:13 följande:
    Otroligt inressant trådstart!

Jag brukar inte skriva så ofta på familjeliv men läser gör jag. Det här fångade mitt intresse så pass att jag skulle vilja skriva lite tankar jag kring det.

Först och främst anser jag inte att Trådstartaren är en elak styvmor på askungevis.

Jag tror att bara att lägga upp en sådan här tråd och vilja diskutera kring det bevisar hur hon bryr sig och bolla med tanken om hur mycket ska en styvförälder engagera sig ekonomiskt när det gäller styvbarn.. särskilt om inte partnern som är bioförälder är inte engagerad i att betala för hans barn från ett tidigare förhållande?

Jag tänker så här:

Mår barnen dåligt av det?

Varför tar inte biopappan ansvar för sina barn och ser till att köpa dessa barn?

Skulle vi ha en sån här diskussion om det hade handlat om en styvpappa som inte lade ner lika mycket pengar på kläder när biomamman inte tycker att det är viktigt med dyra kläder utan köper på HM?

Varför ska styvmamman ses ner på för att hon väljer det hon tycker är det bästa för hennes biologiska barn?

Varför ska farmodern och biomamman blanda in styvmamman i det här?

Kommer man genom det här skapa avundsjuka och bitterhet i framtiden?

Om nu biopappan inte är intresserad av att köpa dyra kläder varför ska styvmodern göra det med sina egna pengar?

Varför ska man behöva försaka?

Alla tänker inte likadant och borde inte bli tvingade till det. Man är inte sämre människa för det.

Den som ska ställas till svars är PAPPAN. Ingen annan. Han väljer vad han anser är viktigt och delar han inte samma uppfattning kan man inte göra något åt det.
    Tack, mycket intressanta tankar. Jga undrar också hur diskussionen skulle se ut ifall jag ahde varit en man som skrivit detta, som fått ett barn med en kvinna som hade två barn sedan tidigare. Säkerligen inte på detta vis.
    Vanilj L skrev 2010-07-21 13:45:31 följande:
    Det kanske är bra att försöka ha en bra relation med farmorn och inte prata strunt om henne. Det är ju dock erat gemensamma barns farmor också.
    Jag har inte pratat strunt om farmodern. Däremot går det inte att ha en normal relation med henne som situationen ser ut just nu.
  • Anonym (Stepmom)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 14:10:12 följande:
    Är det egentligen inte också så att mannen är skyldig en summa i försörjning till exet om hon vid skiljsmässan var arbetslös?
    Är det verkligen så? Det vet jag inget om, och det är ju isåfall något mellan dem.
  • Anonym (Stepmom)
    Pregga skrev 2010-07-21 18:07:50 följande:
    Antagligen?? vilka antaganden du gör nu?? var har du sett ts skriva ngt som det??
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 18:01:02 följande:
    Jag anser tvärtom.. att TS kan börja shoppa på HM.

Jag ser det som att TS försvårar för pappan att ge alla sina barn samma standrad genom att hon endast prioriteter deras gemensamma.
    jaså det tycker du? ja men självklart så ska Ts göra som alla andra tycker å din åsikt om vart hon ska handla väger nog oerhört tungt. jisses, hon handlar väl var HON vill, å HON betalar för det!
    Precis, tack!!
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 18:10:13 följande:
    Men det är så!
    Precis min situation nämligen. Om barnen bor varannan vecka så förutsätts bägge vårdnadshavare försörja barnet "efter förmåga". Men vad det exakt innebär finns det inget prejudikat på. Alltså finns det ingen som helst underhålningsplikt för den ena vårdnadshavaren till den andra om barnen bor varannan vecka.
    Mina barn bor varannan vecka. Jg bor i en tre och har svårt att få ihop ekonomin varje månad. Mitt ex tjänar tre gånger så mycket pengar och har råd med jättevilla, exklusiva utlandsresor och dyra kläder till barnen (som de bara får använda hos honom). Att barnen har så olika standard hos mig och hos honom kan jag inte rå på. Det finns inget som säger att han ska ge mig pengar bara för att han tjänar mer när barnen bor varannan vecka. Tyvärr.
    Men bara för att barnen har olika standrad på olika ställen, betyder ju nte att dom far illa av det.
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 18:10:29 följande:
    Varför förutsätta att de inte kommer reagera?

och JODÅ de kommer att bry sig om märken... de är 7 å 5 år.. snart kommer det de kommer vara fullt medvetna mer än vad du och jag är tom. 
    Visst har HM snygga barnkläder.

Kan inte TS handla där så alla barnen får lika då?
    Varför i hela världen ska jag handla på H&M åt min dotter om jag gillar andra märken? Varför är det så himal noga att det är rättvist? Livet är inte rättvist. Och när barnen blir äldre och ber om andra kläder kan jag garantera att dom kommer attt få det av sin pappa!
    Anonym skrev 2010-07-21 18:15:27 följande:
    Jag är helt säker på att ts struntar i det eftersom hon inte ser något fel i sitt agerande, trots att lagen gör henne försörjningsskyldig för alla barn, då de har ett gemensamt, så att alla barn i samma familj får leva på samma standard.
    Men dom lever ju på samma standard!!! Alla tre har varsitt rtum med grejor, säng, garderob med kläder i....
  • Anonym (Stepmom)
    Pregga skrev 2010-07-21 18:21:41 följande:
    Du milde så nu ska folk på Fl sitta å tala om vart Ts ska köpa kläder till sitt barn-absurdum!
    Hon betalar för det själv för jisses namn.
    Tack, alla får väl handla vart dom vill? Eller ska man jämföra märken? Vilket är finast?
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 18:22:22 följande:
    Det är inte jag så säker på.
    Hon verkar strunta i barnen.
    Hon har inte ens lust att engagera sig i lämnngar och hämtningar som tillhör vardagen.
    Utan pappan får göra altl sånt själv.

Barn känner av när de är i vägen. De vet mycket mer än vad man tror.
    Det är inte säkert ens att barnen vågar säga vad de anser till TS.
    Lämningen är upplagd på det sätt som är mest tidseffektivt för oss, och behändigast.
    Vanilj L skrev 2010-07-21 18:35:40 följande:
    Jo pappan har erbjudit TS att ge henne pengar så att hon kan handla till barnen.
    Ja, men varför ska jag handla åt hans barn för att biomamman inte tycker att han gör det tillräckligt bra?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym skrev 2010-07-21 18:40:10 följande:
    Jag tycker pappan ska köpa kläder på myrorna åt minsta och böra ta på det varje dag.
    haha. men om han inte gör det åt dom stora blir det ju ooooorättviiiiiist, buhu...
    Anonym skrev 2010-07-21 18:43:51 följande:
    Soc tycker inte att det är okej att styvföräldrar mobbar sina styvbarn...
    Soc? Mobba? För att jag valt att inte ha något föräldraansvar? Eller hur menar du nu?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 18:45:11 följande:
    Rent proncipiellt så skulle TS mans ex (biomamman) kunna ta upp det här till rättslig prövning eller låta soc utreda ifall barnen har samma levnadsstandard som sitt halvsyskon när de bor hemma hos sin pappa.
    För att dom har olika märken på sina kläder? När vi har delad ekonomi? tror inte det, du.
    Esther M skrev 2010-07-21 18:55:47 följande:
    Jag vet inte, men jag tror att ts vet. Eftersom hon skriver det, så tycker jag att det är meningslöst att ifrågasätta någonting som jag aldrig kommer att ha en aning om.

Även om det skulle vara så att barnen gråter i kudden efter Pradakläder varje kväll, så anser jag inte att det är ts problem.
    haha. Hon bryr sig inte ett dugg om kläder. Precis som sin pappa, han kollar bara om dom är hela och rena. Sen hela den här soc-grejen... Det är ju fantastiskt. Kanske ska starta en ny tråd: kan soc ta mina styvbarn för att jag inte vill vara deras mamma när dom redan har en och bara köper kläder till mitt barn? Obs, pappan köper till styvbarnen.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 18:56:35 följande:
    Soc är enligt lag skyldig att göra en utredning om det kommer in en anmälan.
    Om en sådan utredning kommer fram till att barnen inte lever enligt samma standard hos biopappan är det en ganska stor förvårande fråga i en eventuell rättsprocess.
    Men det förstår du väl att SOC inte bryr sig om vilken sorts märken barn har på sina kläder? Så den kvinnan som skrev innan att hon satte en ära i att alla hennes barns kläder ska vara begagnade, ska soc utreda henne också? För vanvård
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 19:01:37 följande:

TS nattar du din dotter? Läser saga ligger bredvid och nattar henne..?
    Eller stänger du bara dörren och säger godnatt och släcker lampan?

Tänkte bara på det du skrev.. att du inte nattar hans barn...   vilket du klargjort att du inte vill göra sedan dag 1.

jag tycker att du TS särbehandlar barnen fruktanvärt i saker som käns i ett barnahjärta.

DU verkar vara en stor egoist som inte kan handla åt hans barn.
    En del män har faktikst inget som helst smak för kläder.. men ska barnen lida för det?

Jag vet de pappor som sätter på barnen helt omatchande kläder men de ser inte det alls, för de har ingen aning om hur kläder ska matcha. Så medans din dotter har en garderob med kläder som hon får så mycket beröm äver hur fin hon är, så kan du inte ens tänka dig att ta pengarna han erbjudit och handla kläder till hans barn.
    Bara för att de är hans barn.
    De är barn.
    De har inte valt att komma till världen.
    Men du valde att ha en relation med denna man.
    Barnen har heller inte nåt att göra med att mamma och pappan separarade.
    Ändå så straffar du dem med att de endast ska få det minimilt hos pappan.
    De får inte lika fina kläder.
    Pappan måste natta 2 barn helt själv och erat gemensamma som han säkert också vill natta. Medans du inte ens hjälper till att natta de andra 2.

Han är som en ensamstående pappa till 3 med en egoist till sambo.

Du valde han med bagage. Då får du faktiskt ta det utan att straffa barnen som inte har valt nåt av detta och som inte ens kan göra nåt åt sin situatiuon idag.
    Utan de har mamma på ett ställe och pappa på ett annat. Och pappa måste dela sig på 3 fast deras halvsyster hos er får båda 2, så har dessa barn endast sin pappa.

Ja FY vad det är synd om min sambo som måste ta hand om sina egna barn...
    Esther M skrev 2010-07-21 19:04:59 följande:
    BS. Barnens pappa tar sitt ansvar, ts tar sitt. Eftersom han har satt tre barn till världen, så ansvarar han för tre. Ts har ett barn, så hon ansvarar för ett.
    Tack, precis min tanke.
  • Anonym (Stepmom)
    Esther M skrev 2010-07-21 19:06:49 följande:
    Det tycker jag också. De skulle säkert tycka att det var hur kul som helst. De kanske kan shoppa lite kläder till resan också, när de ändå är lediga tillsammans.
    haha. Dom får gärna resa bort ihop.
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 19:08:06 följande:
    Du tror inte ens att soc skulle ta upp frågan, vilket jag har förklarat att de visst gör om någon anmäler. Vill biomamman ta detta till domstol står lagen knappast på TS sida.
    Vad jag menade att vi inte visste var ifall någon kommer att anmäla överhuvudtaget. Att soc skulle anse att det är fel är jag övertygad om eftersom jag känner till liknande exempel. Lagen står på barnens sida för att de ska kunna ha samma levnadsstandard i ett hem.
    Barnen har hela och rena kläder. tror nog det räcker för soc.
    Anonym skrev 2010-07-21 19:08:26 följande:
    Ja, tänk så fint för framtida syskonrelationer att storasyskonen får åa med farmor till disneyworld och får en häst, medan minstingen får följa med mamma, pappa och syskonen så klart, till campingen 3 mil bort...
    Tror nog det skulle vara tvärtom isåfalll... farmor campar och vi åker till disneyworld...
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...