Inlägg från: Anonym (Stepmom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-20 18:20:38 följande:
    Japp, den elaka styvmodern. Tycker jag många är i den här tråden f ö.
    Så jag är en elak styvmor för att jag inte vill ta över föräldraansvaret när dom har en mamma och en myket närvarande pappa. Jag håller inte riktigt med om det.
  • Anonym (Stepmom)
    idibidi skrev 2010-07-20 16:56:43 följande:
    det verkar vara det du vill för egen del.
    Du verkar dessutom pissed off på honom när du skriver "varför ska jag göra det, kan väl han lika gärna göra?". Tjadu, varför ska man bry sig överhuvudtaget?
    Man gör det bara om man är osjälvisk.
    Låter illa bara.

Om ni har pengar till en städerska borde ni väl kunna lägga ner mer pengar på din shopping så att det räckte till alla barn? Det är bara ditt engagemang som inte räcker till alla barn, eller hur?
    Precis så är det. Jag VILL inte engagera mig mer än vad jag gör i hans barn. Jag tycker att jag gör nog. Nej jag är inte arg på min sambo. Han håller med om att det är hans barn och hans ansvar.
    Solkysst skrev 2010-07-20 16:58:35 följande:
    Eller du?

Det verkar vara extremt viktigt för dig att vara principfast och tydlig med att just du inte avlat dessa barn?
    Men VARFÖR ska jag? Varför inte han?
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 16:58:54 följande:
    Ja varför inte det kanske skulle vara en ide

Då kanske du blir den godhjärtade stepmom som du skriver i ditt nick.

Plocka bort det nicket nu, du är inte en riktig stepmom, det är inget man är bara för att man blir tillsammans med någon som tidigare har barn, det är någon man gör sig förtjänt av att heta.
    1. Det går inte att byta anonymnick
    2. Vad tycker du att jag borde kalla mig?
    Anonym (presentkort) skrev 2010-07-20 16:59:35 följande:
    gör som vi gör i stället.Våran familjesituation är precis som TS.Biomamman kan inte få pengar till kläder av min man,för hon köper genast upp dom på annat skit.Men nu har min man börjat köpa presentkort i affärer med märkesvaror,för ganska höga belopp.Superbra,för nu har hans stora barn lika märkeskläder som våran gemensamma flicka.
    Jo, fast det är ju något som mamman och pappan till barnen får komma överens om, eftersom det nu är biomamman som inte är nöjd med tjejernas kläder.
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 17:02:03 följande:
    Håller med klart att det blir så. 

Jag har barn med tre olika fäder, och ändå hållar jag dem under samma klädkonto.

Ingen är värd mer eller mindre, alla tre barn har tre olika behov. Jag har sagt ifrån gällande särskiljning på barnen till deras pappor. Men det är ju pappor de de är mer jämställda oss än vi dem. 
    Men det är väl skillnad, alla barnen är ju dina?
    Anonym (styv och biomama) skrev 2010-07-20 17:02:56 följande:
    aha så det finns speciella kriterier man måste göra för att få kalla sig styvmamma ;)
    *Älska
    *Ge sina biologiska och styvbarn exakt samma tid, kläder, pengar etc.
    Vad mer?
    '* Gå upp 1 timmar tidigare fastän det är på vägen till jobbet att lämna barnen, och köra dom själv, så att dom får den där extra kvarten hemma.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym skrev 2010-07-20 17:04:22 följande:
    Eh? Så storsint av dig. Ska du ha medalj?

Ing
    tessi3h skrev 2010-07-20 17:08:15 följande:
    Jag ser inget fel i att ts "bara" köper kläder till sin dotter för det gör ju flickornas pappa. Det är klart att det är de biologiska föräldrarna som i dessa icke traditonella familjer måste se till barnens grundläggande behov. Om jag var skild hade jag självklart sett mig som den som nattar mina barn när de är hos mig oavsett om jag har en ny man iaf som huvudregel. Däremot tycker jag att ts verkar lite känslokall gentemot bonusbarnen. Det är ju så mycket bättre att vara mer generös/kärleksfull och vidsynt än vad som kanske kan ses som ett minimum. De kommer ju hela familjen att tjäna på-även ts som säkert kan få en jättefin relation med bonusbarnen.
    Ingern medalj behövs, men tack för att du frågar.

På vilket sätt är jag känslokall mot barnen?
    Solkysst skrev 2010-07-20 17:09:59 följande:
    Jag fattar verkligen inte det här uppdelandet av "mina och dina" barn. Det måste ju vara betydligt enklare att se allihop som en enda familj och samarbeta tillsammans med allt som behövs inom familjen?

Varför finns det här behovet att ta distans och markera att man inte är biologisk förälder? Vad är man rädd för?
    Så när du säger "samarbeta" menar du att jag ska sköta allt?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-20 17:23:31 följande:
    ja, de har reagerat på att pappan behandlar sina barn orättvist, och det tycker jag inte alls är konstigt. Å andra sidan undrar jag fortfarande om det bara är ts som betalar dotterns märkeskläder, hon skriver ju hela tiden MINA pengar och dessutom MIN dotter. Trodde det var DERAS dotter men jag kanske har missuppfattat.
    Men pappan behandlar alla barnen lika. Jag och min sambo har delad ekonomi, så jag köper det mesta av hennes kläder.
    mirre67 skrev 2010-07-20 17:30:48 följande:
    För att vara lite snäll mot sin dotters halvsystrar kanske?? Två barn som inte bett om att varannan vecka tvingas bo med en människa som inte bryr sig speciellt mycket om dem, som totalt skiter i hur de är klädda medan hon är petnoga med sin egen unge och styr ut henne som en j*a modedocka, kör henne till dagis medan styvbarnen får åka en timme tidigare med sin pappa, för hon ska ju minsann inte behöva köra dem, det är ju inte hennes ansvar.Men inser ju att många här totalt saknar empatisk förmåga när det gäller andra barn än deras egna.
    Ja oj, hans barn får komma en hel kvart tidigare till dagis än om dom åker med mig. Varför ska jag åka över hela stan i onödan, när min sambo ändå pker förbi. Miljöförstöring, någon?
    Corpset skrev 2010-07-20 17:49:42 följande:
    Jag anser det vara helt normalt att man lagar mat, borstar tänder, nattar, hämtar/lämnar dagis/fritids/skola, skjutsar till kompisar/hobbies, packar matlåda, packar gympapåse, handlar kläder, går till tandläkaren, går till föräldramöten, hittar på saker, reser och allt möjligt med alla barnen som ingår i hushållet.

Det handlar ju inte om att du är oförmögen, det handlar om att du inte vill. Ja, deras pappa kan säker borsta deras tänder och packa en gympapåse, men det kan du också. I min väldigt brokiga familj så har vi behandlats lika, oavsett blodsband, och det jag vänder mig emot är att du (och andra) inte verkar fatta att det är ni som är de vuxna förebilderna i ert hem. Det är ni som har ansvar för barnen i er familj den veckan de bor hos er, oavsett om de har en biomamma någonannanstans.

De som försöker sätta någon slags könsstämpel på det hela kan dra. jag hade svarat exakt samma sak till en styvpappa som behandlat barnen olika. Min pappa, mina bröder styvpappa har varit i mina bröders liv i över tjugo år. De är vuxna och deras biopappa lever, men var inte närvarande. Han behandlade (och behandlar) dem som sina egna barn och gjorde allt det där du inte vill göra.

Om min dotter någonsin skulle få en styvmamma så hoppas jag att hon skulle behandla min dotter som sin egen. Det handlar inet om att inkräkta på den andra bioförälderns territorium, det handlar om att vara en en vuxen och en förälder i en familj. Oavsett vad biomamman har för regler, så har väl du och din man gemensamma regler i ert hushåll, eller har ni uppdelade regler, med några regler för hans barn/ditt barns systrar och några regler för ert gemensamma barn?

Till uppvuxna barn där pappan/mamman skaffar en ny partner är det annorlunda, då de inte har några barn hemma att ansvara för. 
    Men jag har valt att inte ha något föräldraskap för dessa barn.
    Nomaden skrev 2010-07-20 17:52:59 följande:
    Jag har nu fyra barn sen innan. Väntar mitt barn nr 5 med en ny man. Gör han någon skillnad mellan mina fem barn så blir det barnet också ett skiljsmässobarn, garanterat. Ger man sig in i denna roll så får man ta reglerna helt enkelt. Visst, de är väl olika i alla relationer men i mitt förhållande skall alla barn bli likadant behandlade.
    m du och din nuvarande man är överens om detta så är väl det bra för er. Alla gör olika i sina familjer, och sålänge alla barn och vuxna har det bra är det väl toppen om mna kommer fram till sina egna lösningar.
  • Anonym (Stepmom)
    Vi har delad ekonomi och betalar hälften var.
    Solkysst skrev 2010-07-20 18:13:43 följande:
    Ja det kan man undra.Nej det gör du ju inte om ni har en städerska?
    Fast vi har ju inte en inneboende städerska som är här varenda dag. Hon kommer 2 gg i veckan, så självklart blir det ju att plocka och slänga in nån tvätt däremellan. Ni som tror att det är nån sorts spöktråd, lämna tråden då och tro vad ni vill.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (drabbad) skrev 2010-07-20 18:36:53 följande:

varför i helvette skaffar du en man med tidigare barn om du inte klarar av det? stackars barn, det är sådana som du som splittrar barnen från sina pappor. jag har själv en styvmor som tagit hitills 7 år av min pappa, varken jag eller min bror vill åka dit och hälsa på på grund av henne!

Men sluta nu. På vilket sätt splittrar jag barnen från deras pappa? Genom att låta honom ta hand om dom, genom att inte borsta deras tänder?
  • Anonym (Stepmom)
    AnniPanni skrev 2010-07-20 19:24:38 följande:
    Spontant utan att ha egentiogen ha läst så noga så blir jag lite orolig ör alla barnen faktiskt. Nu är jag bio mamma till tre tjejer, men har två olika pappor till mina barn. Inte tusan görs det någon skillnad på barnen varken här hemma eller hos pappa (med ny fru). Alla barnen får ungefär samma saker, ålderrelaterat. Ibland blir det Molo till en o H&M till en annan det betyder inte så mycket vilka kläder man köper faktiskt. Skillnaden är att när alla mina döttrar är hemma så tar min sambo ett stort ansvar över alla tre, inte bara sin dotter. Han kan natta alla tre, vabba för någon av tjejerna som inte bioogiskt är hans osv. Vi är en familj i vått o torrt och skulle aldrig ens få för oss att dela upp oss efter vem som är biologiskt släkt med vem!
    Min sambo lämnar alla barnen på morgonen, jag hämtar.... vi gör ingen skillnad på vem som är biologiskt släkt med vem utan vi tar båda ansvar för _v¨åra_ barn för det är verkligen våra barn när alla är hemma under vårt tak samtidigt.
    Men det är ju något som ni kommit överrens om i er faamilj, nåågot som ni trivs med. Tänk om ett av dina barn egentligen inte alls vill bli omhändertagen av din nya?
  • Anonym (Stepmom)
    Nomaden skrev 2010-07-20 19:29:32 följande:
    Som sagt, skulle min nya karl göra någon skillnad på vårt gemensamma barn och mina tidigare 4 så skulle han åka ut omedelbart. Kan inte förstå hur man kan välja en man med barn utan att ta till sig barnen? totalt vansinnigt
    Det var inga små krav du ställer på din nya...
  • Anonym (Stepmom)
    Solkysst skrev 2010-07-20 19:33:27 följande:
    Nej men du ska inte göra skillnad på barnen.

Om du sköter tandborstning och andra kvällsrutiner kan du väl lika gärna hjälpa dina styvdöttrar som du hjälper din biologiska dotter? Varför göra skillnad?

Och när du handlar kläder kan du väl handla till dem också?

Om du vill dela upp ansvaret efter vems biologiska barn det är kan det bli hur märkligt som helst. Ska pappan duka till de äldre barnen och du till ert gemensamma osv? Hur gör ni om pappan måste iväg en kväll? Skickar du iväg styvbarnen till sin mamma då?

Jag förstår bara inte resonemanget och varför du inte ser er som en hel familj.
    jag kan passa hans barn ibland om kvällarna, men då frågar han alltid om det är okej INNAN några planer görs, det är inget som tas för givet. Om jag ska borsta styvbarnens tänder, vad blir då pappans jobb? Jag är ingen nanny åt dom.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (Fd styvmamma) skrev 2010-07-20 19:35:02 följande:
    Min första tanke när jag läste lite i tråden var: Är TS seriös???
    Hon går in i ett förhållande där det redan finns barn ändå så gör hon skillnad på deras och hans barn.
    Hur svårt är det tex att "hjälpa" pappan att köpa snygga kläder? Många karlar vet inte vad snygga barnkläder är. (vet av erfarenhet =P)
    Det tar inte längre tid att hitta snygga kläder i någon strl större när man köper till den lilla.
    Jag skulle ha skämts ögonen ur mig om jag gått runt tex i djurparken med barnen och fått beröm för MITT barns kläder om mina STYVbarn gått i fula kläder.

Det är ju inte barnens fel att deras pappa inte har någon kläsmak de ska heller inte behöva lida för att han uppenbarligen har dålig smak gällande kvinnor *fnys*
    Ja, enligt biomamman och farmodern är kläderna fula. Inte enligt pappan och barnen. Varför ska jag då lägga mig i?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...