• Hjärtefröjd

rmc linköping - ivf

Smurry skrev 2012-04-18 13:32:10 följande:
    Det är lite så vi känner vi börjar med de två första gratis försöken och sen går vi över till privatklinik, Men jag kan inte fatta attityden, Hon ser att jag bryter ihop fullkommligt av chock, och fortsätter rabbla om behandlingen! Inte sätta sig bredvid och klappa lite, gå ut ur rummet så vi kan få samla oss! Utan visa bilder på hur det kommer gå till...ehmmm ja man tar ju in så mycket när man är i chock....suck....

Vi bor i Lkgp så vi har ju inte så långt i alla fall :) och vi är 27 och 28.

Fick ni erbjudandet på kurator? Jag har hört att man ska få det men inte en kommentar om det när vi var där, bara ett visitkort med en internet adress där vi kunde läsa på lite!

Hon ska ringa imorgon! Jag krävde en teletid när jag ringde in idag! Har du några tips på vad jag bör jag fråga??

Förlåt för alla de här frågorna jag försöker bara lugna ner mig sj genom att samla info!         
    Vi har inte känt något behov av kurator, men jag vet att det ska finnas en beteendevetare som heter Gunilla knuten till kliniken. Det är dock inget som RMC informerat om, utan jag har läst det här i tråden.

Grattis till telefontiden med läkaren, det har jag aldrig lyckats få någon, trots idoga försök. 

Attityden på RMC är inte alltid så kul, det är mycket löpande band och ofta har de inte ens koll på vad man gjort tidigare (trots att de sitter med journalen framför sig). De enda som visar lite medkänsla och faktiskt lyssnar är sjuksköterskorna vid ÄP och ET.
  • Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-18 15:38:22 följande:
    Det är skrämmande att de inte erbjuder kurator! För mig var det ett av de värsta beskeden jag någonsin tagit in! Jag hade behövt veta att det fanns någon att prata med! Nu pratar jag öronen av er i den här tråden och mina vänner!

Det går så bra så, bara prata på och fråga så mycket du vill!

Jag har också funderat en del på varför man blir läkare och/eller söker jobb på en klinik som RMC när man uppenbart inte är intresserad av andra människor känslor och upplevelser.

Upplevelsen av den privata vården däremot, i vårt fall Sophiahemmet, Läkarhuset Victoria och IVF-kliniken vid St Göran, har varit tvärt om. Klimatet, bemötandet och intresset för oss som människor har varit i fokus. Och vi har verkligen känt att man tagit hänsyn till våra tankar och önskemål.

Fertilitetscentrums priser hittar du här: http://stockholm.fertilitetscentrum.se/omoss_prislista_sthlm.aspx 
  • Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-18 16:04:23 följande:
    Men frågan är varför är det sådan skillnad mellan de privata och de i landstingets regi! Har det bara med att göra att på de privata klinikerna måste de vara trevliga annars går kunderna vidare? och då anställer klinikerna inte bara människor som finns tillgängliga utan människor med socialkompetens?

Det kan man verkligen fråga sig.
  • Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-18 16:04:23 följande:
    Jag är lite sugen på att gå direkt till privat regi, men det känns ju smartast att prova gratis först, man kan inte typ få alla samtal och de första behandlingar typ när man ska göra ul inför äggplockning osv på privatklinik men göra själva Äggplockningen och insättning på sjukhuset?      

Eftersom du bor i närheten måste du nog göra alla kontroller och liknande där.

Vi går till en privat samarbetsklinik för blodprov och VUL i Sthlm, men eftersom det är RMC man hela tiden har kontakt med och som bestämmer allt blir inte skillnad så stor just i detta fall.
  • Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-19 13:22:25 följande:
    Hej! Fick prata med vår läkare idag! Känns så mycket bättre! Hon var jättegullig den här gången! Kanske bara var så att vi missuppfattade hela situationen pga av vår chock! Känner mig glad för första gången sen i måndags! Nu kan vi verkligen slappna av och bara ta hand om varandra tills vi sätter igång i höst! 

Fick även reda på att vi kommer sätta igång direkt med ICSI så inga väntider!   Gud så himla skönt!
    Härligt! Vilken läkare fick fick pratat med?
  • Hjärtefröjd
    Cathy skrev 2012-04-22 18:31:06 följande:

Hjärtefröjd; har du ÄP imorgon? Stort lycka till! kram

Ja precis, hoppas några äggblåsor orkar hänga kvar ända tills i morgon förmiddag!
  • Hjärtefröjd

Nu är plockningen över och det gick helt okej. Vi blev lite förvånande erbjudna 3-dagarsodling. Någon annan som gjort det på RMC?

Svar på tråden rmc linköping - ivf