• Hjärtefröjd

rmc linköping - ivf

minime85 skrev 2012-05-02 21:51:47 följande:
    Jag älskar att analysera sönder saker.. Min slemhinna var idag (sprutdag 7) 14 mm, är det tillräckligt eller hur mkt tjockare bör den bli? Med pergotime blev den bara 7 mm, förvisso är ju detta en mer aggressiv behandling men vad brukar ni ha? Ska förövrigt på ett andra vul på fredag och förhoppningsvis blir det ÄP på måndag!? :D
    14 mm är jättebra, allt över 9-a0 mm är bra.
  • Hjärtefröjd

Mörlin: Om du "tjatar" för att få köra korta metoden så kan ni nog vara igång innan sommaren. Om du inte säger nått om dina önskemål kommer du gissningsvis få göra långa, det verkar vara standard på RMC.

• Hjärtefröjd
    minime85 skrev 2012-05-06 10:15:09 följande:
    Kan någon vara snäll och lite kort förklara hur ÄP-dagen kommer att se ut Glad Tack! Börjar bli lite nervös nu, fast kanske inte för själva ingreppet utan mest för hur många ägg de får ut och hur många som befruktas...
    Du kommer till kliniken vid halv åtta på morgonen. Då får du träffa en labbkille och aktuell läkare för dagen. Sen blir du visad till en säng där du får byta om, medan mannen lämnar sitt prov. Vid sängen finns alvedon (en stor en och saft som du får dricka. Sen får du prata med en sköterska som sätter en ingång i armen för morfin och/eller dropp. Har du önskat lugnande får du även det av sköterskan.

När det är dags för ÄP blir du och din man visade in i ett annat rum där du får lägga dig i en gynstol. Har du önskat lokalbedövning får du detta och sen får du vänta på att det ska verka. Har du bara önskat morfin tror jag de sätter igång direkt. 

Själva äggplocket går till så att läkaren för in en VUL-stav på vilken en nål sitt fast. Nålen stick sedan in på höger sida och plockar äggen, och sen på vänster sida. När plocket är klart, det tar max en kvart, får du veta hur många äggblåsor som tömts.

Därefter får du gå tillbaka till sängen igen och vila en stund. innan det är dags att gå hemfår du ett papper på hur många ägg som äggblåsorna innehöll, och information om när det blir återföring.

Hur många ägg som blir befruktade får man inte veta om man inte ringer RMC dagen efter ÄP. jag brukar alltid ringa, men de är inte direkt villiga att berätta... man får tjata helt enkelt.

Lycka till, det kommer gå bra det här!

• Hjärtefröjd
    mörlin skrev 2012-05-06 13:08:03 följande:
    OPkej.. men vad är skillnaden mellan korta och långa? Mer än att man börjar på mensdag 21 på långa? Vilken är mest tillförlitlig?
    Vid långa så nedregleras man genom att spraya under några veckor innan man börjar spruta. Vi korta sprutar man direkt, vilket har fördelen att det går snabbare och man slipper alla eventuella biverkningar av sprayet. 

En del privata kliniker har i princip slutat med långa metoden, eftersom den inte ger bättre resultat, utan bara onödigt "lidande".
  • Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-05-07 09:18:06 följande:
    150 är väl ganska standard? Det brukar ja ha och det brukar räcka. Jag brukar inte heller känna något förrän efter första VUL. Det går säkert bra för dig också!
    150ie är startdosen för de flesta, så det är inte särskilt lågt. Själv brukar jag aldrig känna något, trots att jag brukar ha kring 20 stora äggblåsor vid ÄP.
  • Hjärtefröjd

Jag ser bara fördelar med korta, enda anledningen jag ser att välja långa är om man tidigare gjort flera misslyckade försök med korta (med få ägg av dålig kvalitet).

• Hjärtefröjd
    Ljusgläntan skrev 2012-05-09 17:50:35 följande:
    Har ni fått olika läkare till era ET?
    Tycker det är synd att man inte får den som man annars träffar utan att de byter runt hela tiden.
    Vi har fått olika läkare varje gång, utan nu senaste när vi fick E båda vid ÄP och ET.
  • Hjärtefröjd
    minime85 skrev 2012-05-10 11:17:32 följande:
    Gäller samma hygienkrav vid ET? Alltså nyduschad och inget smink, nagellack, piercingar o.s.v.!? Alla hormoner har gjort min hy hemsk (läs extremt finnig) och jag mår riktigt dåligt av att gå utan smink Rynkar på näsan
    Det tror jag inte, jag har haft smink och nagellack utan att någon sagt något. Smycket har jag däremot tagit av.
Svar på tråden rmc linköping - ivf