• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Bedan
    Anonym skrev 2010-08-02 09:56:22 följande:
    Stör man den allmänna ordningen så har busschauffören rätt att avvisa den som stör.
    Det var ett barn, inte ett gäng fulla brölande grobianer!
    Anmäl honom ts, jag kan inte tänka mig att det är ok att släng av ett barn och en mamma. Kör man lokaltrafik måste man stå ut med att folk inte bara sitter på bussen och håller käft, särskilt när det är barn med i bilden.
  • Fru Sveden

shit vilken tur att det inte var jag som blev utsatt för detta. Satan vad jag hade varit förbannad. Jag hade inte gått av kan jag säga. Nu vet jag inte vart du befinner dig, men i Sthlm är det gratis att åka buss med barnvagn för att det inte är säkert att man får plats. Så visst jag hade åkt gratis, men tänk om nästa buss varit full och jag skulle passa en tid.

Han som chafgör skall köra bussen och hålla käften. Klarar han inte högt ljud och stökiga människor kanske han skall byta jobb eller helt enkelt ta en Alvedon eller två!

• Queenie70
    Minomin skrev 2010-08-02 09:53:56 följande:
    Vilken diskrimineringsgrund tycker du (och ni andra som gastat diskriminering) att detta faller under?

Hade ni alla som svarat i denna tråd att detta är ett så förfärligt sätt att handla tyckt samma sak om det var en berusad 25-åring som sjöng och skrek på bussen? Jag gissar att tongångarna hade varit motsatta då; "INGEN gjorde någonting?!?"

Hur kommer det sig att man som förälder till ett litet barn inte har samma ansvar över det, som barnet kommer ha över sig själv när denne är stor nog för det? Det är väl liksom hela poängen?

Jag säger inte att just detta fall är rätt eller fel, utan att det faktiskt finns en gräns även för föräldrar och små barn hur mycket man kan störa omgivningen.

Lagligt sett hade chauffören ingen rätt att avvisa er från bussen.
    Du måste skojja? Orkar inte ens argumentera.....så jävla dumt skrivet...
  • Anonym (Aahhh!!)
    Stör man den allmänna ordningen så har busschauffören rätt att avvisa den som stör.
    Men herregud!! Den allmänna ordningen! Har du åkt kommunalt någon gång??  Värre saker än igår har jag varit med om måånga gånger. Och aldrig har jag varit med om att någon blivigt avvisad från bussen.
  • Anonym (Aahhh!!)
    Fru Sveden skrev 2010-08-02 10:00:17 följande:
    shit vilken tur att det inte var jag som blev utsatt för detta. Satan vad jag hade varit förbannad. Jag hade inte gått av kan jag säga. Nu vet jag inte vart du befinner dig, men i Sthlm är det gratis att åka buss med barnvagn för att det inte är säkert att man får plats. Så visst jag hade åkt gratis, men tänk om nästa buss varit full och jag skulle passa en tid.

Han som chafgör skall köra bussen och hålla käften. Klarar han inte högt ljud och stökiga människor kanske han skall byta jobb eller helt enkelt ta en Alvedon eller två!
    Bor i gbg så det är gratis här med. Ja, man borde vara mera tollerant om man har ett sånt yrke!
  • Minomin
    Förvisso, men jag har mycket svårt att tro att barnsång klassas som ordningsstörande i lagens mening.

"Den allmänna ordningen kan sägas vara den ordning som ska råda för att människor ska kunna känna sig trygga och säkra när de vistas på allmänna platser och deltar i allmänna sammankomster."
  • Queenie70
    Anonym (Aahhh!!) skrev 2010-08-02 10:03:18 följande:
    Men herregud!! Den allmänna ordningen! Har du åkt kommunalt någon gång??  Värre saker än igår har jag varit med om måånga gånger. Och aldrig har jag varit med om att någon blivigt avvisad från bussen.
    Äsch., finns alltid folk som argumenterar för argumenterandets skull utan att det finns nån som helst substans i det de skriver. Om nån skriver att en bil är ett fordon, kommer dessa personer hävda att bilar även skulle kunna betraktas som husdjur.
  • murremarre
    Minomin skrev 2010-08-02 09:53:56 följande:
    Vilken diskrimineringsgrund tycker du (och ni andra som gastat diskriminering) att detta faller under?

Hade ni alla som svarat i denna tråd att detta är ett så förfärligt sätt att handla tyckt samma sak om det var en berusad 25-åring som sjöng och skrek på bussen? Jag gissar att tongångarna hade varit motsatta då; "INGEN gjorde någonting?!?"

Hur kommer det sig att man som förälder till ett litet barn inte har samma ansvar över det, som barnet kommer ha över sig själv när denne är stor nog för det? Det är väl liksom hela poängen?

Jag säger inte att just detta fall är rätt eller fel, utan att det faktiskt finns en gräns även för föräldrar och små barn hur mycket man kan störa omgivningen.

Lagligt sett hade chauffören ingen rätt att avvisa er från bussen.
    Jämför du beteendet hos en 2 åring med en full 25 åring?!

Låt mig gissa... Du har inga barn va?! BARN KOMMER INTE MED AV- OCH PÅ KNAPPAR förstår du!!!!!
  • Minomin
    murremarre skrev 2010-08-02 10:10:22 följande:
    Jämför du beteendet hos en 2 åring med en full 25 åring?!

Låt mig gissa... Du har inga barn va?! BARN KOMMER INTE MED AV- OCH PÅ KNAPPAR förstår du!!!!!
    Oj, varför är du så otrevlig?

Jag har två barn. 8 och 10 år. Även om jag inte hade det har jag väl rätt till en åsikt hur man uppför sig i samhället?
  • lurv

Bussig chaufför som lämpar över problemet på sin bakomvarande kollega :-s Allvarligt talat så hoppas jag att bussbolaget tar din anmälan på allvar och ger chauffören en tillsägelse samt att du får någon form av kompensation. Har under alla år som jag har åkt kommunalt med mina barn aldrig råkat ut för något liknande.

Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!