• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Indianica

Kan knappast vara acceptabelt.

Att inte störa föraren under körning kan väl för fasen inte innebära att man ska sitta knäpptyst? Här i våra bussar står det att man inte får prata med föraren eller gå fram och störa föraren under körning. Men om det ska vara så där strikt kan ju föraren slänga av alla passagerare då de kan störa honom genom att de råkar nysa, pratar i sin mobil eller som i TS fall, barnet är glad och sjunger. Extra dålig stil att slänga av en tvååring tycker jag faktiskt. Ok, om det hade varit en brölande tonråing utan vett i skallen, men en tvååring????

• 7 michelingodingar
    Minomin skrev 2010-08-02 10:29:51 följande:
    Ja det är en 2-åring, men mamman är väl inte 2 år? Det är ju det jag skrivit hela tiden, att det är förälderns ansvar att hålla reda på sitt barn tills denne är stor nog att göra det själv.

(OBS! menar inte att detta är gällande i just ts fall eftersom det är omöjligt att bedöma hur mycket barnet har stört).

Läs reglerna någon länkade till ovan. Längst ner står det (förutom att du inte får störa chauffören):

"Vid tvister om tolkningen av de här reglerna gäller alltid förarens, ombordpersonalens eller annan trafiktjänstemans uppfattning och den ska följas utan undantag. Tolkningen går att överklaga hos Västtrafik (se avsnittet Krav och reklamationer)."

Är dock osäker på hur långt hans rättigheter sträcker sig. Antar att han får avvisa någon (alltså tvärtom mot vad jag skrev ovan), men osäke rpå om han får avlägsna någon (dvs med fysisk kraft om vederbörande inte vill kliva av trots verbal tillsägelse).
    HUR skulle TS fått tyst på sitt barn? har du själv försökt få tyst på en knappa 2 åring????? i såna fall vet du att det inte går hur som helst men det är klart TS skulle kanske tejpat igen munnen på barnet då???
  • Hypnotica

Men seriöst - maila Aftonbladet för att vaddå? Få 15 minuter på att få gråta uuuuut eller? Herregud vad folk överreagerar. Du stötte på en idiot, men det gör man hela tiden.

Ring bussbolaget och lägg ett klagomål istället.

• Minomin
    Hypnotica skrev 2010-08-02 10:33:35 följande:
    Sverige - De Lättkränktas Land.
    Hahaha. Håller med! Och älskar när man också vill ha det till diskriminering utan att ha en aning om eller ta red apå vad det betyder =)
  • Fru U

Jag säger inte att det som hände var rätt, men har ni försökt tänka er in i den motsatta sidan?

Hur trevliga är ni med en sjungande huvudvärk som håller på att bli värre? Är ni så säkra på att ni tuggat och svalt och bara suttit där och hoppats "nu ska de nog snart av, nu ska de nog snart av"?

Bussen är inte bara ett transportmedel, det är en annan persons arbetsmiljö.

Svaren bor i hjärtat
  • Anonym (Hmm)

Och om man inte får väsnas på bussen - då skulle ju alla nattbussar dras in på en gång. Är det någon som någon gång har åkt nattbus, med 20 fulla tonåringar? Där kan man ju snacka om att väsnas....

• Anonym
    Pappapå30 skrev 2010-08-02 10:37:22 följande:
    Hade en buss chaufför gjort detta mot mig så hade detta blivit det sista den chauffören hade gjort den dagen.

Så vida busen inte är under terror attack så ska han bara hålla flabben, titta rakt fram och köra..
    Vilka dumheter du skriver. Det är hans arbetsplats. Självklart har även busschaufförer rätt till en bra arbetsmiljö.
    Anonym (Hmm) skrev 2010-08-02 10:37:11 följande:
    Om man inte klarar av att lyssna på ett barn som sjunger på bussen som busschaufför kanske man ska se sig om efter ett annat yrke...

Att man inte ska störa chauffören under körning betyder så som jag tolkar det att man inte ska gå fram och tilltala dem med frågor och dylikt under tiden färden pågår utan göra detta när bussen står still.
    Att man inte ska störa betyder att man inte ska störa. Inte att man kan göra vad man vill så länge man inte pratar med chauffören.
    Minomin skrev 2010-08-02 10:38:18 följande:
    Nej, jag bara spånade vidare gällande rätigheter - skyldigheter...
    Okej, trodde jag hade missat något.
    Indianica skrev 2010-08-02 10:38:35 följande:
    Kan knappast vara acceptabelt.

Att inte störa föraren under körning kan väl för fasen inte innebära att man ska sitta knäpptyst? Här i våra bussar står det att man inte får prata med föraren eller gå fram och störa föraren under körning. Men om det ska vara så där strikt kan ju föraren slänga av alla passagerare då de kan störa honom genom att de råkar nysa, pratar i sin mobil eller som i TS fall, barnet är glad och sjunger. Extra dålig stil att slänga av en tvååring tycker jag faktiskt. Ok, om det hade varit en brölande tonråing utan vett i skallen, men en tvååring????
    Ja, man kan bli avslängd om man stör genom att prata i mobil, lyssna på musik osv. Alla älskar inte att höra 2 åringar sjunga och som ts själv skrev: "Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två!"
  • esther56

Att en grinig och folkilsken busschaufför för skräckvälde på arbetstid är inte okay. Att en tvååring sjunger och skrattar, protesterar högljutt eller till och med vrålar av ilska  hör Livet till och är i allra högsta grad okay. Visst finns det slappa föräldrar, men en "låtande" tvååring är verkligen inget tecken på bristfällig uppfostran.
    Så TS..ta inte åt dig av magsura inlägg. :)

• Minomin
    7 michelingodingar skrev 2010-08-02 10:41:15 följande:
    HUR skulle TS fått tyst på sitt barn? har du själv försökt få tyst på en knappa 2 åring????? i såna fall vet du att det inte går hur som helst men det är klart TS skulle kanske tejpat igen munnen på barnet då???
    Jag känner ju varken ts eller hennes barn,men jag antar att hon under dom 23 månader dom haft ihop har lärt sig hur hon hanterar sitt sjungande barn? Distrahera med en bok, faviritleksak, sjunga med barnet i en bättre ton? Vad vet jag...

Om man inte lyckas tygla sitt barn till den grad att man stör andra, ja då får man nog inse att man inte kan åka kollektivt alla dagar.
  • Puma80

Ska börja med att skriva att jag inte har läst igenom hela tråden.

Men kör själv buss och som de jag läst sagt så visst finns det regler men att be någon kliva av för att ens barn låter kan inte vara rätt.

Stå på dig TS för jag tycker nog du har rätt till en ursäkt minst sagt.

Jag har själv en dotter på 23 månader och vet att det kan bli lite högljutt mellan varven, och inte blir det då bättre av att försöka tysta utan snarare värre. Barn är barn och det borde varje busschaufför veta och ta hänsyn till! Det tillhör vårt yrke helt enkelt.  Klarar man inte det har man inte i vårt yrket att göra.

Mamma till Wilma 080911
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!