• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Anonym
    Faber skrev 2010-08-02 21:40:23 följande:
    Ahhh! Det klassiska FL argumentet om man nu kan kalla det ett argument.
    Det var inget argument, det var en uppriktig fråga. Men väldigt logisk.
  • Sublime

Någon som slänger av små barn för att dom skriker måste ha bliit arbetsskadade och utövar den lilla makt de besitter på små oskyldiga offer.
    Låter verkligen som en egenskap att vara stolt över.

• Faber
    Shasti skrev 2010-08-02 21:44:26 följande:
    Det är ett mycket relevant argument eftersom en person som inte har barn själv inte kan sägas begripa vad man pratar om när det gäller att "uppfostra" barn som låter. Jag hade skrivit under till 100%, var en sådan som satt och suckade och himlade med ögonen och var jätteirriterad när barn lät på allmän plats. Nu har jag en 2-åring själv och reagerar helt annorlunda, helt enkelt för att jag har förstått hur barn fungerar vilket jag inte begrep innan. Uppenbarligen begriper Anonym 282 inte det heller.
    Då är det alltså lika relevant att säga att Op inte förstår chaufförens stressnivå såvida hon inte själv arbetar som yrkeschaufför?
  • roflmao
    Anonym (tvåbarnsmor) skrev 2010-08-02 21:28:42 följande:
    sådär får man inte göra...man kan inte bara slänga av folk och du som skrev att TS kanske inte betalade för sig hur vet du det...jag vet ett enda ställe i sverige man åker gratis med barn i vagn..

jag har barn och ingen av dem är så himla tysta på tåget inte...och man ser att konditören blir ilsken men säger inget...för hon eller han vet att man inte har rätt att slänga av folk hit o dit
    Men herregud! Om jag åkte tåg med mina barn och märkte att folk omkring mig blev förbannade eller irriterade över att ungen/ungarna skrek och var allmänt störiga skulla jag skämmas ögonen ur mig! Jag avskyr föräldrar som anser att barn ska få störa hur mycket de vill med motiveringen att barn måste få vara barn. Om man vill bli respekterad av sin omgivning får man fan visa omgivningen respekt.
  • Anonym (Lokföraren)
    TwistedSister skrev 2010-08-02 21:40:39 följande:
    Men ni har vett att inte slänga av sjungande barn pga huvudvärk? Hade ni inte det vettet så kanske ni skulle förlora arbetsgivarens stöd? Eller?
    Jag har aldrig gjort det, nej. Hade jag sån huvudvärk på jobbet skulle jag sjukskriva mig för jag anser inte att det är lämpligt att ha säkerhetstjänst om jag har så ont i huvudet.

Jag säger inte att föraren i TS exempel gjorde rätt, jag säger inte heller att han gjorde fel för jag var inte där och vet inte hur det hela gick till.
  • TwistedSister
    Stumpan84 skrev 2010-08-02 21:42:04 följande:
    Jag blir upptrörd när jag läser visas åsikter här. Som TS skriver så kan man förstå att barn över en viss ålder ska förstå att man inte ska skrika (och då menar jag SKRIKA, inte sjunga!) men man kan inte kontrollera barnen till den milda grad att dom sitter knäpptysta! Mitt barn har autism och har viss problematik med vissa saker. Ska jag då bli avkastad pga de? Ska jag då behöva undvika folk bara för att han inte kan ha samma förståelse som en annan 7 åring? Han har skrikit på buss och det är aldrig någon som har sagt något! Självklart försöker ja lugna honom men det går inte alltid och då får de va så! Men jag anser inte att det finns någon som helst rätt att kasta av oskyldiga barn! Detta ska jag faktiskt kolla upp och sen kommer jag återkomma med svar till er vad olika företag säger... Och du som är lokförare, du sitter ju isolerad från alla människor när du kör tåg vare sig det är sj, skånetrafiken eller t-banan så du kan ju inte veta ett smack av vad som händer!

Nä du TS anmäl skiten ur dom för de e fan diskriminering!
    Åh vad bra att kolla upp detta!
    Har också en sjuåring som har svårt för att åka buss och tåg. Man kan inte bara se till hur stort barnet är för allt syns inte utanpå. 
  • roflmao
    Shasti skrev 2010-08-02 21:44:26 följande:
    Det är ett mycket relevant argument eftersom en person som inte har barn själv inte kan sägas begripa vad man pratar om när det gäller att "uppfostra" barn som låter. Jag hade skrivit under till 100%, var en sådan som satt och suckade och himlade med ögonen och var jätteirriterad när barn lät på allmän plats. Nu har jag en 2-åring själv och reagerar helt annorlunda, helt enkelt för att jag har förstått hur barn fungerar vilket jag inte begrep innan. Uppenbarligen begriper Anonym 282 inte det heller.
    Men då borde du ha förståelse för att alla inte uppskattar skrikande barn?
  • MikuAndSaraLi
    Anonym (Lokföraren) skrev 2010-08-02 21:37:40 följande:
    Varför? Vem ska annars ansvara för tåget, säkerheten, passagerarna och komforten för de samma om inte den som kör/ den som är ombordansvarig?

Sen har jag inte sagt att vi slänger av skikande ungar till höger och vänster men vi har arbetsgivarens fulla stöd att avhysa människor som stör, oavsett ålder.
    Kan inte en UTBILDAD människa köra trots att ett barn låter så borde den personen inte jobba som chaufför.
    Men det finns väl inte tillräckligt att klaga på så klaga på barnen bara.
  • PennyD

Det intressantaste jag kunnat hämta ur den här diskussionen är åskådarnas och föräldrarnas olika sätt att se på och hantera situationer som denna.

Jag vet föräldrar som är proffs på att vara omgivningen till lags. De ger vanligtvis barnen något sliskigt att suga på så fort de piper till. Alla nöjda och glada. Eller? Jag tror deras barn får betala ett ganska högt pris. Och knappast är det för att mammorna vill att barnen ska uppföra sig, knappast för att de bryr sig så mycket om omgivningen. Nej jag tror de lärt sig hur de ska göra för att själva slippa engagera sig.

Jag tycker det är suveränt om man som förälder lyckas avleda, distrahera eller underhålla barn, mest för att barnen ska slippa vantrivas. Men jag tror också att det krävs ett enormt tålamod och viss framförhållning för att ibland orka stå ut när de skriker. Och faktum är att jag tror att omgivning gagnas av dessa föräldrar. För deras barn skriker kanske inte lika ofta, och kommer sannolikt inte vara de som vandaliserar stan heller.

Socker och stryk och annat som bara tystar barn ger mig kalla kårar.

• Evilina

Är det vid sådana tillfällen man ska stämma upp i allsång. "En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör. Och har han inget glatt humör så är han ingen busschaufför" osv.

Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!