• Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-17 14:10:43 följande:
    Det låter ju jättebra att dom redag på dag 12 är så stora!! HOPPAS HOPPAS HOPPAS!! :)
    Haha, vi har ju ägglossning nästan samma dag! Gud vad roligt om vi båda blir gravida! :)
    Det får vi verkligen hålla tummarna för! :)
    Men fy, jag blir alltid så nojig av det här.. Vill inte hoppas för mycket, ändå gör jag det :/
  • Jennie1987
    thisisit skrev 2010-08-17 20:35:37 följande:
    Hej! Jag har pco. tog en tablett pergo förra månaden men fick ingen ägglossning enligt blodprovet så ska äta två tabl pergo efter primolut nor. Verken förra eller denna gången har min läkare bett mig komma på VUL, whats up with that????
    Min läkare är jättenoga med VUL efter varje Pergokur, spelar ingen roll om det är enkel, dubbel eller trippel.
    Och jag skulle nog inte våga ta Pergotime utan att någon läkare hade lite koll på mig.
    Jag tycker du ska säga till din läkare att du vill göra VUL. Det kan dom knappast neka dig.
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-08-17 22:06:44 följande:
    Det får vi verkligen hålla tummarna för! :)
    Men fy, jag blir alltid så nojig av det här.. Vill inte hoppas för mycket, ändå gör jag det :/
    Du kanske lite konstig fråga, men du skrev tidigare att ni skulle ha sex idag och fram till i övermorgon i alla fall. Brukar inte alla ha sex varje dag, eller näst intill, alltså alltid, inte bara vid ÄL?
    Hahaha
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-17 22:22:58 följande:
    Du kanske lite konstig fråga, men du skrev tidigare att ni skulle ha sex idag och fram till i övermorgon i alla fall. Brukar inte alla ha sex varje dag, eller näst intill, alltså alltid, inte bara vid ÄL?
    Hahaha
    Haha! ;) Det är nog vääldigt olika. En del har säkert sex varje dag, men det har inte vi.
    Jag träffar inte ens min sambo varje dag, han reser mycket i sitt jobb, och är ibland borta en hel vecka, då blir det lite svårt :P
    Det jag menade var helt enkelt att nu får man ha sex, när man vet ungefär när ägglossningen kommer ske, så man kanske kan lyckas pricka in den.
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-08-17 22:34:01 följande:
    Haha! ;) Det är nog vääldigt olika. En del har säkert sex varje dag, men det har inte vi.
    Jag träffar inte ens min sambo varje dag, han reser mycket i sitt jobb, och är ibland borta en hel vecka, då blir det lite svårt :P
    Det jag menade var helt enkelt att nu får man ha sex, när man vet ungefär när ägglossningen kommer ske, så man kanske kan lyckas pricka in den.
    ja, då förstår jag om han är bort mycket! Visst, vi har nog inte heller sex varje dag, men det går mycket sällan mer än en dag emellan. Jag blir sur och grinig efter ca en dag.. HAHahaha
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-17 23:06:59 följande:
    ja, då förstår jag om han är bort mycket! Visst, vi har nog inte heller sex varje dag, men det går mycket sällan mer än en dag emellan. Jag blir sur och grinig efter ca en dag.. HAHahaha
    Ja, då är det inte så lätt, hehe.
    Och sen antar jag att det avtar lite när man varit tillsammans ett tag.
    I början hade vi sex flera gånger om dagen... Men så håller man ju inte på hela livet ;)
    Och så när man lever tillsammans och allt, så betyder så mycket annat mer, det man har tillsammans.
    Oj, nu blev det luddigt, men jag menar bara att sex blir inte "allt", ialla fall inte för oss. En stor del är det, såklart, men inte allt.
    Jaja, det är ju så olika hur man har det :P
    Det är ju bara bra att ni har sex så ofta, större chans att det kanske tar sig och du blir gravid också ju :)
  • Ohana 84

Hejsan =)

Hoppas det är ok att jag hoppar in här lite! Har aldrig provat pergo så kan inte dela med mej av några erfarenheter men tar gärna del av era =)

Är inne på 10e månaden i projekt "bebistillverkning" och kan väl inte påstå att det går speciellt bra tyvärr =/.. Har väldigt oregelbunden mens, det kan vara mellan 35 till 65 dagar emellan så i våras beställde jag tid för att kolla om jag har PCO (min syster har detta så misstänkte även jag hade det).. och jodå på VUL såg dom att jag hade typiska pco äggstockar, men dom tyckte ändå att vi skulle försöka på egen hand ett år innan hjälp!
    Då testade jag ett naturläkemedel och fick utslag på äl-test en månad, men sen inget mer..
    Läget just nu är att jag haft bruna flytningar (=småblödningar) i två veckor och är på dag 46..

Börjar bli väldigt trött på detta, och känns hopplöst att ens försöka bli gravid när ja vet att ja ips aldrig har äl! Så har tänkt ringa nästa vecka o försöka få utredning. Vill prata lite mer med sambon innan ja ringer och han är iväg denna veckan.
    Men ja e så jäkla nervös att få nobben när ja ringer =/

Jag tycker ju att jag borde få hjälp även att det inte gått ett år, just för att jag har PCO och vet att det kanske skulle hjälpa med pergo!!

Hur lång tid tog det innan ni fick pergo när ni väl fick hjälp? Hur mkt undersökningar är det?

• Ohana 84

Va inne o läste lite på din blogg "Jennie1987" =)
    Håller tummarna att det tar sej denna gång.. o va kul att allt såg så bra ut på vul och att du hade mogna ägg!!!

• sweetgirl89

ringde min gynmottagning som gjorde utredningen sist och dom hjälper inte mig förrens vi försökt i 1 år igen dvs i mars nästa år :( vem orkar vänta 7 månader till?? sen ringde ag ite lundby för jag koer nog inte hitta dit. men ska försöka ringa gyn i 5ans hus för dom öppnar på måndag.. dit hittar jag iaf ;) gjorde tidigt VUL där i juni förra året, får se om dom hjälper. finns det fler gyn nära tågstationen som är inte svåra att hitta? vill inte krångla til det efterso Elina måste följa med dit sen.

♥Elina 22/1-2010♥
  • Jennie1987
    Ohana 84 skrev 2010-08-18 09:25:51 följande:
    Hejsan =)

Hoppas det är ok att jag hoppar in här lite! Har aldrig provat pergo så kan inte dela med mej av några erfarenheter men tar gärna del av era =)

Är inne på 10e månaden i projekt "bebistillverkning" och kan väl inte påstå att det går speciellt bra tyvärr =/.. Har väldigt oregelbunden mens, det kan vara mellan 35 till 65 dagar emellan så i våras beställde jag tid för att kolla om jag har PCO (min syster har detta så misstänkte även jag hade det).. och jodå på VUL såg dom att jag hade typiska pco äggstockar, men dom tyckte ändå att vi skulle försöka på egen hand ett år innan hjälp!
    Då testade jag ett naturläkemedel och fick utslag på äl-test en månad, men sen inget mer..
    Läget just nu är att jag haft bruna flytningar (=småblödningar) i två veckor och är på dag 46..

Börjar bli väldigt trött på detta, och känns hopplöst att ens försöka bli gravid när ja vet att ja ips aldrig har äl! Så har tänkt ringa nästa vecka o försöka få utredning. Vill prata lite mer med sambon innan ja ringer och han är iväg denna veckan.
    Men ja e så jäkla nervös att få nobben när ja ringer =/

Jag tycker ju att jag borde få hjälp även att det inte gått ett år, just för att jag har PCO och vet att det kanske skulle hjälpa med pergo!!

Hur lång tid tog det innan ni fick pergo när ni väl fick hjälp? Hur mkt undersökningar är det?
    Hej! :)

Det är alltid så tråkigt att läsa sånt här, om tjejer som inte får hjälpen när de vill och behöver den!

Jag resonerade precis som du, jag tyckte att jag kunde få Pergotime, just för att nu visste vi ju att det var PCO och att det antagligen inte skulle gå på egen hand!

Jag och min sambo "försökte" själva från mars 2007 till sensommaren 2008, sen ringde jag vårdcentralen, för ingen mens i sikte på så länge-nåt måste vara fel!
    Fick bara beskedet i telefonen "Du ska va glad att du slipper mens, det är bara jobbigt, den kommer när det är dags..."... VAD ÄR DET FÖR ETT SVAR TILL EN 20-ÅRIG TJEJ SOM ÄR OROLIG?? Och genom telefon dessutom! Dom hade aldrig undersökt mig!
    Hur som helst, i våras tog jag kontakt med en privat läkare här i stan, och då var det inga problem.
    Fick börja med Pergotime direkt, och har just avslutat min tredje kur.

Eftersom du redan verkar vara utredd och så och fått veta att du har PCO så ska det väl inte behövas några fler undersökningar.
    På mig gjorde dom VUL, såg dom typiska äggstockarna, ett blodprov som "bekräftar" det. Sen var det klart.

Hoppas du blev nåt klokare av detta! ;)
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!