Ohana 84 skrev 2010-08-18 09:25:51 följande:
Hejsan =)
Hoppas det är ok att jag hoppar in här lite! Har aldrig provat pergo så kan inte dela med mej av några erfarenheter men tar gärna del av era =)
Är inne på 10e månaden i projekt "bebistillverkning" och kan väl inte påstå att det går speciellt bra tyvärr =/.. Har väldigt oregelbunden mens, det kan vara mellan 35 till 65 dagar emellan så i våras beställde jag tid för att kolla om jag har PCO (min syster har detta så misstänkte även jag hade det).. och jodå på VUL såg dom att jag hade typiska pco äggstockar, men dom tyckte ändå att vi skulle försöka på egen hand ett år innan hjälp!
Då testade jag ett naturläkemedel och fick utslag på äl-test en månad, men sen inget mer..
Läget just nu är att jag haft bruna flytningar (=småblödningar) i två veckor och är på dag 46..
Börjar bli väldigt trött på detta, och känns hopplöst att ens försöka bli gravid när ja vet att ja ips aldrig har äl! Så har tänkt ringa nästa vecka o försöka få utredning. Vill prata lite mer med sambon innan ja ringer och han är iväg denna veckan.
Men ja e så jäkla nervös att få nobben när ja ringer =/
Jag tycker ju att jag borde få hjälp även att det inte gått ett år, just för att jag har PCO och vet att det kanske skulle hjälpa med pergo!!
Hur lång tid tog det innan ni fick pergo när ni väl fick hjälp? Hur mkt undersökningar är det?
Hej! :)
Det är alltid så tråkigt att läsa sånt här, om tjejer som inte får hjälpen när de vill och behöver den!
Jag resonerade precis som du, jag tyckte att jag kunde få Pergotime, just för att nu visste vi ju att det var PCO och att det antagligen inte skulle gå på egen hand!
Jag och min sambo "försökte" själva från mars 2007 till sensommaren 2008, sen ringde jag vårdcentralen, för ingen mens i sikte på så länge-nåt måste vara fel!
Fick bara beskedet i telefonen "Du ska va glad att du slipper mens, det är bara jobbigt, den kommer när det är dags..."... VAD ÄR DET FÖR ETT SVAR TILL EN 20-ÅRIG TJEJ SOM ÄR OROLIG?? Och genom telefon dessutom! Dom hade aldrig undersökt mig!
Hur som helst, i våras tog jag kontakt med en privat läkare här i stan, och då var det inga problem.
Fick börja med Pergotime direkt, och har just avslutat min tredje kur.
Eftersom du redan verkar vara utredd och så och fått veta att du har PCO så ska det väl inte behövas några fler undersökningar.
På mig gjorde dom VUL, såg dom typiska äggstockarna, ett blodprov som "bekräftar" det. Sen var det klart.
Hoppas du blev nåt klokare av detta! ;)