• Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-13 14:03:06 följande:
    jaja, då fattar jag!! :)
    Hur mår du nu? Sista pergon i morgon eller har jag fattat fel då? :P
    Sälv mår jag som vanligt, lite grinig efter alla piller bara..
    Jag har hamnat i klimakterier!!! Pust och stön säger jag bara!
    Jag får såna svettatacker så det är inte sant, riktigt, riktigt jobbigt är det :(
    Stämmer bra, jag tog sista Pergotime tabeletterna igår :)
    Och på tisdag blir det VUL! Jag längtar och längtar!
    Ja, fy, man har inte så lång stubin när man går igenom detta....
    Men vi får hoppas att det leder till något bra som är värt är allt det här :)
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-08-15 18:06:06 följande:
    Jag har hamnat i klimakterier!!! Pust och stön säger jag bara!
    Jag får såna svettatacker så det är inte sant, riktigt, riktigt jobbigt är det :(
    Stämmer bra, jag tog sista Pergotime tabeletterna igår :)
    Och på tisdag blir det VUL! Jag längtar och längtar!
    Ja, fy, man har inte så lång stubin när man går igenom detta....
    Men vi får hoppas att det leder till något bra som är värt är allt det här :)
    Hahahaha, har gnällt på samma hela dan! Jag har haft såna svettattacker!
    I morgon ska jag på vul så jag kommer ha svårt att somna inatt! Kommer bara tänka på vad som sägs i morgon!
    Ja, jag tror itne jag får ngn ägglossning denna gången, men jag kommer ju troligtvis få en dubbelkur pergo nu isf så då kanske jag få ägglossning nästa månad!
    Det blir nog bra, vi har ju "bara" försökt i snart 10 månader så jag ger det ett år innan jag målar fan på väggen!
    Jag skriver här i mrogn när jag kommer hem ang vad hon sagt!
    Ha de!
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-15 22:17:08 följande:
    Hahahaha, har gnällt på samma hela dan! Jag har haft såna svettattacker!
    I morgon ska jag på vul så jag kommer ha svårt att somna inatt! Kommer bara tänka på vad som sägs i morgon!
    Ja, jag tror itne jag får ngn ägglossning denna gången, men jag kommer ju troligtvis få en dubbelkur pergo nu isf så då kanske jag få ägglossning nästa månad!
    Det blir nog bra, vi har ju "bara" försökt i snart 10 månader så jag ger det ett år innan jag målar fan på väggen!
    Jag skriver här i mrogn när jag kommer hem ang vad hon sagt!
    Ha de!
    Visst är dom hemska, svettatackerna!!? Man blir galen!
    Åååh, hoppas att det går bra på VUL! Jag håller tummarna för att ett litet ägg växt till sig! :)
    Ja, man får tänka så, så man inte blir alldeles för besviken och ledsen, man vet ju aldrig om det blir en ägglossning eller inte, man kan bara hoppas.
    Du har rätt helt inställning, inte måla fan på väggen riktigt än, du har ju nyss börjat med behandling, och mycket kan hända under resans gång, så försöker jag tänka, även om det är svårt ibland.
    Hoppas du skriver här snart så jag får veta hur det gått!
    (lite kul att vi har en "egen" tråd...;)
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-08-16 11:07:18 följande:
    Visst är dom hemska, svettatackerna!!? Man blir galen!
    Åååh, hoppas att det går bra på VUL! Jag håller tummarna för att ett litet ägg växt till sig! :)
    Ja, man får tänka så, så man inte blir alldeles för besviken och ledsen, man vet ju aldrig om det blir en ägglossning eller inte, man kan bara hoppas.
    Du har rätt helt inställning, inte måla fan på väggen riktigt än, du har ju nyss börjat med behandling, och mycket kan hända under resans gång, så försöker jag tänka, även om det är svårt ibland.
    Hoppas du skriver här snart så jag får veta hur det gått!
    (lite kul att vi har en "egen" tråd...;)
    Haha, ja men det är lite kul att kunna beklaga sig som klimakteriekärring!
    Kom precis hem från VUL nu, hade två blåsor som var 12mm och en som var 15mm. Läkaren tyckte att jag skulle börja med ÄL-stickor och se om det blir någon ägglossning. Om det inte hade blivit det på 2 v så ska jag ringa dit och sen börja med provera om 4v och troligtvis dubbel pergotime kur nästa gång. Hon var lite skeptisk till dubbel kur, men om detta inte funka så skulle vi testa det men vara vääldigt försiktiga. Så vi får se nu! Köpte bara för en vecka för dom är ju svindyra om man inte beställer på nätet och jag hann inte köpa på nätet för jag skulle börja redan idag!
    Tänker jag rätt om ägget borde släppa om ca 3 dagar? (om det släpper alls)

Ja det är lixom bara vi här :) Men det är nästan ganska bra, blir lite personligare då! Jätteroligt att vi pratat här och att vi båda är unga och samma problem!
    Lycka till på ditt VUL i morgon!
  • Matematik
    Matematik skrev 2010-08-16 12:53:48 följande:
    Kom precis hem från VUL nu, hade två blåsor som var 12mm och en som var 15mm. Läkaren tyckte att jag skulle börja med ÄL-stickor och se om det blir någon ägglossning. Om det inte hade blivit det på 2 v så ska jag ringa dit och sen börja med provera om 4v och troligtvis dubbel pergotime kur nästa gång. Hon var lite skeptisk till dubbel kur, men om detta inte funka så skulle vi testa det men vara vääldigt försiktiga. Så vi får se nu! Köpte bara för en vecka för dom är ju svindyra om man inte beställer på nätet och jag hann inte köpa på nätet för jag skulle börja redan idag!

Ja det är lixom bara vi här :) Men det är nästan ganska bra, blir lite personligare då! Jätteroligt att vi pratat här och att vi båda är unga och samma problem!
    jag är på dag 14 idag btw.. :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-16 12:53:48 följande:

Åh, vad roligt att du hade några ägg! :)
    15 mm är ju jättebra!
    Vad konstigt att hon rekommenderar ÄL-test, jag har bara fått information om att det ska vara missvisande för oss med PCO. Men det borde ju din läkare veta isf :)
    Ja, jag förstår att ni måste vara försiktiga om du ska äta dubbelkur, eftersom du ändå fått fina ägg på enkelkur så är det nog lätt att du överstimuleras av dubbel kanske?
    Men fy vad kul att dina ägg växt så bra! :)
    Ja, om man räknar med att ägget är 15 mm idag, och växer ca 2 mm per dag, så borde det släppa om ca 3 dagar, då är det ju 21 mm och det släpper när det är 18-22 mm har jag hört. Så därför ska ni ju mysa till det nu så ni inte missar nån ägglossning ;)

Jaa, jag ser fram emot mitt VUL imorgon jättemycket! :) Hoppas att nåt litet ägg växt till sig iaf... Jobbigt om det inte har det :( Men det vet man ju aldrig...
    Jag är på dag 11 idag, så jag gör ju mitt VUL på dag 12 (imorgon).
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-08-16 21:24:38 följande:
    Åh, vad roligt att du hade några ägg! :)
    15 mm är ju jättebra!
    Vad konstigt att hon rekommenderar ÄL-test, jag har bara fått information om att det ska vara missvisande för oss med PCO. Men det borde ju din läkare veta isf :)
    Ja, jag förstår att ni måste vara försiktiga om du ska äta dubbelkur, eftersom du ändå fått fina ägg på enkelkur så är det nog lätt att du överstimuleras av dubbel kanske?
    Men fy vad kul att dina ägg växt så bra! :)
    Ja, om man räknar med att ägget är 15 mm idag, och växer ca 2 mm per dag, så borde det släppa om ca 3 dagar, då är det ju 21 mm och det släpper när det är 18-22 mm har jag hört. Så därför ska ni ju mysa till det nu så ni inte missar nån ägglossning ;)

Jaa, jag ser fram emot mitt VUL imorgon jättemycket! :) Hoppas att nåt litet ägg växt till sig iaf... Jobbigt om det inte har det :( Men det vet man ju aldrig...
    Jag är på dag 11 idag, så jag gör ju mitt VUL på dag 12 (imorgon).
    Ja det känns faktisk nu att det kommer släppa runt fredag. Får hopas på det.
    Det att ältest inte funkar på oss med pco tror jag inte ett smack på! jag tror bara att många läser av testen fel, dvs tror att det visar pos när det inte gör det.
    Men men jag hoppas hoppas hoppas, vi har haft sex varje dag i ca en vecka och tänkte förtsätta med det tills efter ältesten visar neg igen. (om det visar pos vs)

Hoppas du också har ägg på väg att släppa! Ett eller kansker två! :)
    Du får verkligen lycka till i morgon!
  • sweetgirl89

Hej! nu har jag inte PCO men känner så igen mig i allt ni skriver!! jsg är själv 20 och när vi försökte bli gravida sist så va jag nyss fyllda 17 och slutade med p-piller. månaderna gick och inget hände,, bokade tid för utredning efter det gått 1 år och fick inte komma in förrens efter 8 månader,, mest pga av min ålder, va 18 då och hann fylla 19 när vi kom in. kände inte att vi fick den hjälpen vi behövde,, dom tog knappt några prover och fick ingen spolning av äggledarna gjord och fick bara höra att allt va bra och att vi inte skulle få nå hjäpl av gyn utan blev (efter mkt tjat) remmiterade vidare för hjäp. då hade det redan hunnit gå 2 år av försökandet. jag tog saken i egna händer och tog pergotime själv (fick av en vän) men blev inte gravid den månaden. däremot så +ssade jag månaden efter så jag tror verkligen att pergo satte igång/förstärkte min ägglossning!!

nu försöker vi med syskon och det tar sig inte heller,, började i mars då jag fick mensen efter förlossningen. Beställde hem tabletter som är samma som pergo och hoppas på + igen med hjälp av dom! Så hade varit roligt att följas åt! känner inga unga tjejer som har svårt att bli gravida så hoppas det är ok?
    lycka till tjejer och hoppas ni får era efterlägtade + snart!! kram

♥Elina 22/1-2010♥
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-16 21:55:03 följande:
    Ja det känns faktisk nu att det kommer släppa runt fredag. Får hopas på det.
    Det att ältest inte funkar på oss med pco tror jag inte ett smack på! jag tror bara att många läser av testen fel, dvs tror att det visar pos när det inte gör det.
    Men men jag hoppas hoppas hoppas, vi har haft sex varje dag i ca en vecka och tänkte förtsätta med det tills efter ältesten visar neg igen. (om det visar pos vs)

Hoppas du också har ägg på väg att släppa! Ett eller kansker två! :)
    Du får verkligen lycka till i morgon!
    Hoppas att det blir en finfin ägglossning!! :)
    Okej, jag har aldrig testat med ÄL-test, så jag har ingen erfarenhet där. Men hoppas att dom inte är missvisande för dig :)

Jag har varit på VUL idag, och hade ett ägg som var 15 mm och ett på 13 mm, och allt såg perfekt ut sa läkaren! :) Blev så himla glad! Slemhinnan var 7 mm, vilket var perfekt, eftersom den måste vara runt 7 mm för att ägget skulle fästa där, eller hur det nu var. Så det känns fantastiskt! :)
    Så han sa att jag borde ägglossa om ca 2-3 dagar, så vi får sexa nu från idag tills i övermorgon iaf :)
    Ska ta blodprov 26 augusti, för att se om jag hade nån ägglossning eller ej.

Nu håller vi tummarna!!! :)
  • Jennie1987
    sweetgirl89 skrev 2010-08-17 00:27:14 följande:
    Hej! nu har jag inte PCO men känner så igen mig i allt ni skriver!! jsg är själv 20 och när vi försökte bli gravida sist så va jag nyss fyllda 17 och slutade med p-piller. månaderna gick och inget hände,, bokade tid för utredning efter det gått 1 år och fick inte komma in förrens efter 8 månader,, mest pga av min ålder, va 18 då och hann fylla 19 när vi kom in. kände inte att vi fick den hjälpen vi behövde,, dom tog knappt några prover och fick ingen spolning av äggledarna gjord och fick bara höra att allt va bra och att vi inte skulle få nå hjäpl av gyn utan blev (efter mkt tjat) remmiterade vidare för hjäp. då hade det redan hunnit gå 2 år av försökandet. jag tog saken i egna händer och tog pergotime själv (fick av en vän) men blev inte gravid den månaden. däremot så +ssade jag månaden efter så jag tror verkligen att pergo satte igång/förstärkte min ägglossning!!

nu försöker vi med syskon och det tar sig inte heller,, började i mars då jag fick mensen efter förlossningen. Beställde hem tabletter som är samma som pergo och hoppas på + igen med hjälp av dom! Så hade varit roligt att följas åt! känner inga unga tjejer som har svårt att bli gravida så hoppas det är ok?
    lycka till tjejer och hoppas ni får era efterlägtade + snart!! kram
    Måste först och främst gratulera till att du lyckades bli gravid och få en dotter! :)
    Visst är det jobbigt när man längtar och få höra att man är "väl ung" för att bli mamma?! Fruktansvärt!

Har du beställt hem tabletter som är likvärdiga med Pergotime? Behöver du inte ha recept för att få såna mediciner? Och läkarkontroller?
    Här är dom jättenoga med sånt, eftersom risken för flerbörd ökar och dom vill ha koll på äggen.
    Men det kanske är olika.

Hoppas att du får + snart igen! :)
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!