• Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Ohana 84
    Jennie1987 skrev 2010-08-18 10:24:59 följande:
    Hej! :)

Det är alltid så tråkigt att läsa sånt här, om tjejer som inte får hjälpen när de vill och behöver den!

Jag resonerade precis som du, jag tyckte att jag kunde få Pergotime, just för att nu visste vi ju att det var PCO och att det antagligen inte skulle gå på egen hand!

Jag och min sambo "försökte" själva från mars 2007 till sensommaren 2008, sen ringde jag vårdcentralen, för ingen mens i sikte på så länge-nåt måste vara fel!
    Fick bara beskedet i telefonen "Du ska va glad att du slipper mens, det är bara jobbigt, den kommer när det är dags..."... VAD ÄR DET FÖR ETT SVAR TILL EN 20-ÅRIG TJEJ SOM ÄR OROLIG?? Och genom telefon dessutom! Dom hade aldrig undersökt mig!
    Hur som helst, i våras tog jag kontakt med en privat läkare här i stan, och då var det inga problem.
    Fick börja med Pergotime direkt, och har just avslutat min tredje kur.

Eftersom du redan verkar vara utredd och så och fått veta att du har PCO så ska det väl inte behövas några fler undersökningar.
    På mig gjorde dom VUL, såg dom typiska äggstockarna, ett blodprov som "bekräftar" det. Sen var det klart.

Hoppas du blev nåt klokare av detta! ;)
    Jag har ju gjort VUL men dom tog aldrig något blodprov, dom hade väl redan bestämt sej för att ja skulle vänta ett år!
    Denna gång tänkte ja ringa en annan gynmot, dom ja varit hos tidigare hade bara en läkare så känns inte som nån ide att gå dit igen när ja inte fick hjälp första gången!
    Så eftersom det blir på ett nytt ställe gör dom nog ett nytt VUL och kanske blodprov.
    Så du fick perotime på en gång ips? Har hört vissa där killen måste kolla spermierna med innan man får pergon så det inte är problem där med, men nått sånt gjorde inte ni?

Jag ska ringa nästa vecka iaf, o då ska ja förklara läget och att jag har fått konstaterat PCO i våras.. vill dom inte ta emot mej får ja väl ringa vidare!! Men tycker det känns så jobbigt att ringa, när man e orolig för att dom inte ska vilja ge en någon tid =/
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-08-18 09:53:09 följande:
    ringde min gynmottagning som gjorde utredningen sist och dom hjälper inte mig förrens vi försökt i 1 år igen dvs i mars nästa år :( vem orkar vänta 7 månader till?? sen ringde ag ite lundby för jag koer nog inte hitta dit. men ska försöka ringa gyn i 5ans hus för dom öppnar på måndag.. dit hittar jag iaf ;) gjorde tidigt VUL där i juni förra året, får se om dom hjälper. finns det fler gyn nära tågstationen som är inte svåra att hitta? vill inte krångla til det efterso Elina måste följa med dit sen.
    Hmm, jag tycker ändå att du ska satsa på att ringa lundby, om du har bevisat något fel på dig så har du rätt till hjälp innan du försökt ett år!
  • Jennie1987
    Ohana 84 skrev 2010-08-18 11:11:47 följande:
    Jag har ju gjort VUL men dom tog aldrig något blodprov, dom hade väl redan bestämt sej för att ja skulle vänta ett år!
    Denna gång tänkte ja ringa en annan gynmot, dom ja varit hos tidigare hade bara en läkare så känns inte som nån ide att gå dit igen när ja inte fick hjälp första gången!
    Så eftersom det blir på ett nytt ställe gör dom nog ett nytt VUL och kanske blodprov.
    Så du fick perotime på en gång ips? Har hört vissa där killen måste kolla spermierna med innan man får pergon så det inte är problem där med, men nått sånt gjorde inte ni?

Jag ska ringa nästa vecka iaf, o då ska ja förklara läget och att jag har fått konstaterat PCO i våras.. vill dom inte ta emot mej får ja väl ringa vidare!! Men tycker det känns så jobbigt att ringa, när man e orolig för att dom inte ska vilja ge en någon tid =/
    Jaha, okej, då har du ialla fall fått gjort ett VUL :) Det är ju alltid något.
    Jag tycker inte att det borde vara så svårt att få hjälp när du har konstaterad PCO.
    Sök privat, det är mitt råd!
    Jag har kämpat med detta sen 2007, så nej, det har tagit lång tid att hamna där vi är idag.
    Jag har träffat "fel" läkare som inte velat ge mig Pergotime.
    Men nu i våras träffade jag rätt och han ville hjälpa mig direkt! :)

Nej, min sambo behövde inte lämna något spermaprov, min läkare ansåg att det inte behövdes eftersom vi visste att jag hade PCO och "felet" finns hos mig.
    Men om Pergotime inte visar sig fungera, och jag måste övergå till sprutor så tror jag att dom kollar hans spermier innan det.

Ja, jag förstår att du är orolig över att ringa, sån är jag också. Man lämnar ut sig, och så blir man bara avfärdad. Fruktansvärt!
    Men jag hoppas att du får tag i en riktigt bra läkare som är villig att hjälpa dig! :)
    Var bor du nånstans?
  • Ohana 84

Jag tänkte jag ska kolla med kvinnokliniken (Landstinget) först, va där i februari på ett återbesök och cellprovtagning, då nämde jag att jag inte haft mens på55 dagar (har ja för mej d va den gången).. då sa hon att det kan bli så vissa cykler, att äl blir sen av någon anledning och då blir även mensen sen.. HOn va väldigt bra och förklarade en massa (detta va innan ja visste ja hade pco) och sa att om det fortsatte ovh jag inte fick regelbuundna cykler så kunde ja höra av mej..
    Så ja hoppas dom ska ta emot mej, annars kommer ja ringa till en privat gyn men han jobbar själv så ja vet inte riktigt hur det funkar =/ Sen finns det inga fler här!

Ja bor i Blekinge i Karlskrona trakten..

Men känner att bara vi bestämer oss helt för att söka hjälp så får man vara envis, är ju trotts allt snart ett år vi försökt o då borde dom ju absolut ta emot oss!!

• Jennie1987
    Ohana 84 skrev 2010-08-18 12:59:03 följande:
    Jag tänkte jag ska kolla med kvinnokliniken (Landstinget) först, va där i februari på ett återbesök och cellprovtagning, då nämde jag att jag inte haft mens på55 dagar (har ja för mej d va den gången).. då sa hon att det kan bli så vissa cykler, att äl blir sen av någon anledning och då blir även mensen sen.. HOn va väldigt bra och förklarade en massa (detta va innan ja visste ja hade pco) och sa att om det fortsatte ovh jag inte fick regelbuundna cykler så kunde ja höra av mej..
    Så ja hoppas dom ska ta emot mej, annars kommer ja ringa till en privat gyn men han jobbar själv så ja vet inte riktigt hur det funkar =/ Sen finns det inga fler här!

Ja bor i Blekinge i Karlskrona trakten..

Men känner att bara vi bestämer oss helt för att söka hjälp så får man vara envis, är ju trotts allt snart ett år vi försökt o då borde dom ju absolut ta emot oss!!
    Jag tycker absolut att dom borde ta emot er! Finns ingen anledning till att dom inte skulle göra det, anser jag.
    Så ring!! Lika bra att få det "överstökat". Och som du säger, det gäller att stå på sig och vara envis! För man har rätt till hjälp när man försökt så länge. Och det tror jag att ni kommer få också :)

Ska hålla tummarna för dig och du får rapportera hur det går ;)
  • Matematik

Idag har jag en sån där dag när allt känns helt åt helvete. Jag orkar inte med att ALLA, precis ALLA i min närhet blir gravida, föder barn eller gör abort.
    Alla lyckas bli gravida utom jag. Ägglossningen verkar inte ens vara på G som den borde. Neg ägglossningstest idag igen..
    Ne nu vill jag inte vara med längre.

• sweetgirl89
    Matematik skrev 2010-08-18 12:14:58 följande:
    Hmm, jag tycker ändå att du ska satsa på att ringa lundby, om du har bevisat något fel på dig så har du rätt till hjälp innan du försökt ett år!
    det är det som är problemet,, dom hittade inget fel på varken mig eller killen sist.. men eftersom vi hade försökt i över 2 år så då går man vidare med andra behandlingar... Men dom gjorde en väldigt slarvig utredning av mig vad jag har förstått nu efter att ha pratat med så många andra. fick bara ett VUL och sen några blodprover på en och samma dag jag va där och sen inget mer. själv tror jag att jag har svag ägglossning. har aldrig ens fått  tidig missfall eller nåt annat tecken på graviditet förrens efter pergo.. och det borde väll man få efter 2 år av oskyddat sex med kille som har normal sperma? Drömmer
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-08-18 23:06:40 följande:
    det är det som är problemet,, dom hittade inget fel på varken mig eller killen sist.. men eftersom vi hade försökt i över 2 år så då går man vidare med andra behandlingar... Men dom gjorde en väldigt slarvig utredning av mig vad jag har förstått nu efter att ha pratat med så många andra. fick bara ett VUL och sen några blodprover på en och samma dag jag va där och sen inget mer. själv tror jag att jag har svag ägglossning. har aldrig ens fått  tidig missfall eller nåt annat tecken på graviditet förrens efter pergo.. och det borde väll man få efter 2 år av oskyddat sex med kille som har normal sperma? Drömmer

Boka tid till VUL och säg rakt ut att di tror att det är pco, eller har dom sagt att det inte är det?

• sweetgirl89
    Matematik skrev 2010-08-18 23:08:06 följande:

Boka tid till VUL och säg rakt ut att di tror att det är pco, eller har dom sagt att det inte är det?

ingen aning faktiskt,, fick som sagt inte veta knappt nåt alls! bara att det va lätt att se mina äggstockar och att allt såg bra ut enligt henne som gjorde VUL,, dock så såg hon nån cysta eller nåt som hon sa försvinner av sig hjälv

ska ringa till den andra gyn i gbg på måndag då dom öppnar och se vad dom säger,, det är ju privat iaf så det borde va lättare att få hjälp där än via landstinget
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-08-18 23:13:35 följande:
    ingen aning faktiskt,, fick som sagt inte veta knappt nåt alls! bara att det va lätt att se mina äggstockar och att allt såg bra ut enligt henne som gjorde VUL,, dock så såg hon nån cysta eller nåt som hon sa försvinner av sig hjälv

ska ringa till den andra gyn i gbg på måndag då dom öppnar och se vad dom säger,, det är ju privat iaf så det borde va lättare att få hjälp där än via landstinget
    Lycka till! gläm inte att nämna pco fö dem!
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!