• mmiaa

pco & lchf?

Man griper gärna efter varje litet halmstrå när man befunnit sig i en barnlös situation i 2,5 år och provat det mesta utan resultat; pergotime, puregon, IVF...
    Började läsa om LCHF i början av sommaren och hittade då en del om positiva effekter av det för oss som har PCO och PCO-S. Tänkte att jag kunde ju lika gärna prova men har väl inte varit jättestrikt under sommaren precis men har sedan 1 vecka tillbaka kört bara LCHF. Ger nu detta en chans, egentligen skulle vi påbörjat vårt andra IVF-försök nu men jag har fått ägglossning och mens spontant en gång hittills i sommar vilket jag inte har annars så nu avvaktar vi och ser hur det här blir...
    Vad är era erfarenheter av LCHF? Har det hjälpt er? I så fall hur? Vill gärna höra erfarenheter :)

• Svar på tråden pco & lchf?
  • mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-08-30 08:41:26 följande:
    Ja det är jätte kul, har spelat sen jag gick i lågstadiet, så börjar bli några år :) Vad härligt att han också äter, min sambo är redan en sticka så han skulle behöva gå upp ist Tungan ute Det är ju så man ska inte stirra sig blind på
     vågen..
    Jag fick mens igår..så nu hoppas jag på en ägglossning sen :)

Rundabullar: Nej precis, jag tycker inte det här är en "kur" det är en livsstil. Tack! Grattis till graviditeten, vad kul:)

Va bra med mens, håller tummarna för äl
  • Soolstrålen

Tack :) 
    Hur går det för dig mmia?  

• mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-08-31 15:50:25 följande:
    Hur går det för dig mmia?  
    Usch, jag har haft ett par riktiga tröttdagar nu, vet inte om det är maten men det går nog snart över, har ju mått så bra annars! Inväntar eventuell ägglossning, är på cykeldag 24 idag, det kanske blir utan äl den här cykeln iofs. Vi får se.... I vanliga fall har jag ju ingen mens alls så även en cykel utan äl är ju en framgång! Har haft runt 28 dagars cykler sista omgången. Sist jag hade äl var cykeln på 48 dagar. Men det är klart att man hoppas på att äl också kommer tillbaka...
    Hur mår du? Har du haft några tröttdagar?
  • Premismamma

Jag har ätit LCHF i 8 veckor nu och minskat 6 kg och 12 cm runt midjan. Känns ju bra. 

Jag vill oxå gå ner i vikt för att bli gravid. Gärna nu.

Jag var hos en gynläkare och han att jag inte hade åldern för mig så han kan inte hjälpa mig. Är 38.

Nu har jag fått en tid för utredning och att varför mina barn dör i magen och varför jag inte får ÄL ibland.

Nu är jag 11 dagar över tiden och har fortfarande inte fått ett + tycker att det är så jobbigt. 

• Lizettan

Började med LCHF för ca 10 dagar sedan!  Tycker det är lite jobbigt då jag äter metformin samtidigt och mår lite illa av det hela tiden och är inte direkt sugen på någon fet mat.. Vill helst bara äta bröd, eller yoghurt med flingor.. Men har i allafall gått ner 1 kg på 1 vecka och har fått min mens idag. Vet inte om det beror på dieten eller om det bara var dags nu( får mens ca 3 gånger om året) Hoppas på dieten för då är det helt klart värt det! Och tur man kan gå in här och läsa och få lite pepp..
    Men är där fler som äter metformin och går på LCHF samtidigt, och sett resultat och om man mått illa precis som mig?

• Rundabullar
    Lizettan skrev 2010-09-01 19:21:59 följande:
    Började med LCHF för ca 10 dagar sedan!  Tycker det är lite jobbigt då jag äter metformin samtidigt och mår lite illa av det hela tiden och är inte direkt sugen på någon fet mat.. Vill helst bara äta bröd, eller yoghurt med flingor.. Men har i allafall gått ner 1 kg på 1 vecka och har fått min mens idag. Vet inte om det beror på dieten eller om det bara var dags nu( får mens ca 3 gånger om året) Hoppas på dieten för då är det helt klart värt det! Och tur man kan gå in här och läsa och få lite pepp..
    Men är där fler som äter metformin och går på LCHF samtidigt, och sett resultat och om man mått illa precis som mig?
    Har inte ätit metformin, men täntke bara säga att youghurt kan du gott äta, välj den festaste naturella du kan hitta och ös på med nötter och frön eller hemlagad mysli och kanske frusna eller färska bär? det äter jag mycket.

Om man inte är van vid naturell youghurt så är den fetare inte lika sur heller, och en som är jättemild heter Aktivia, gröna burkar.

Välj en fetare ost på brödet och kanske knäckebröd om du inte hittar nåt annat bra bröd i butiken?

Jag knaprar mycket tomater och gurka då jag mår illa, och morötter (även om de är underjord..)  mår bättre när jag tuggar nåt hårt och är heller inte sugen på fett. 

Det är ok att lyssna på kroppen och hitta sin egen modell, själv har jag svårt med ägg, bacon och smör, men det går väldigt bra ändå!

Kram och pepp! 
  • Rundabullar
    mmiaa skrev 2010-08-31 17:14:33 följande:
    Usch, jag har haft ett par riktiga tröttdagar nu, vet inte om det är maten men det går nog snart över, har ju mått så bra annars! Inväntar eventuell ägglossning, är på cykeldag 24 idag, det kanske blir utan äl den här cykeln iofs. Vi får se.... I vanliga fall har jag ju ingen mens alls så även en cykel utan äl är ju en framgång! Har haft runt 28 dagars cykler sista omgången. Sist jag hade äl var cykeln på 48 dagar. Men det är klart att man hoppas på att äl också kommer tillbaka...
    Hur mår du? Har du haft några tröttdagar?
    Ge inte upp vännen! Själv fick jag igång mensen med en 33dagars cykel(april), följande menscykel gick jag över 2v från BIM och tog ett neg gravtest. Tänkte att nu har mensen lagt av igen, gav upp, tänkte ta sommaren som den kommer och söka hjälp i september. I juli var jag gravid! Min cykel måste alltså ha varit 56dagar-med ÄL, ungefär då jag tog mitt neg. gravtest. 

Hoppas att du får igång en cykel och ÄL! Många har varit krassliga nu, ta hand om dig!
  • Soolstrålen

usch då, ja jag hade en period när jag kände mig orkeslös. men det gick över efter några dagar. . Så håll i så ska du se att det blir bättre :) Längtar till den 28e, då ska vi till gyn för utredning..
    Då hoppas jag det blir äl för dej :)

• mmiaa
    Rundabullar skrev 2010-09-02 10:13:49 följande:
    Ge inte upp vännen! Själv fick jag igång mensen med en 33dagars cykel(april), följande menscykel gick jag över 2v från BIM och tog ett neg gravtest. Tänkte att nu har mensen lagt av igen, gav upp, tänkte ta sommaren som den kommer och söka hjälp i september. I juli var jag gravid! Min cykel måste alltså ha varit 56dagar-med ÄL, ungefär då jag tog mitt neg. gravtest. 

Hoppas att du får igång en cykel och ÄL! Många har varit krassliga nu, ta hand om dig!
    Om jag får mens nu i helgen har jag haft 2 cykler som varit 28-29 dagar men ingen ägglossning, men det är bara att fortsätta hoppas och kämpa! Kroppen kanske fattar efter ett par cykler att den ska göra äl mitt i....
    Skönt att höra lite solskenshistorier!!
  • mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-09-02 10:50:02 följande:
    usch då, ja jag hade en period när jag kände mig orkeslös. men det gick över efter några dagar. . Så håll i så ska du se att det blir bättre :) Längtar till den 28e, då ska vi till gyn för utredning..
    Då hoppas jag det blir äl för dej :)
    Va skönt att det är fler som haft såna dagar, då är det nog normalt.... Jag är piggare nu i alla fall så jag hoppas det är över!
    Va spännande att komma igång snart nu då med utredningen!
Svar på tråden pco & lchf?