• mmiaa

pco & lchf?

Man griper gärna efter varje litet halmstrå när man befunnit sig i en barnlös situation i 2,5 år och provat det mesta utan resultat; pergotime, puregon, IVF...
    Började läsa om LCHF i början av sommaren och hittade då en del om positiva effekter av det för oss som har PCO och PCO-S. Tänkte att jag kunde ju lika gärna prova men har väl inte varit jättestrikt under sommaren precis men har sedan 1 vecka tillbaka kört bara LCHF. Ger nu detta en chans, egentligen skulle vi påbörjat vårt andra IVF-försök nu men jag har fått ägglossning och mens spontant en gång hittills i sommar vilket jag inte har annars så nu avvaktar vi och ser hur det här blir...
    Vad är era erfarenheter av LCHF? Har det hjälpt er? I så fall hur? Vill gärna höra erfarenheter :)

• Svar på tråden pco & lchf?
  • mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-08-14 13:32:08 följande:
    Vad duktigt av dej. Precis, då har vi ungefär lika mycket att gå ner. Fast egentligen är det ju inte viktnedgången jag vill åt. Det är jju att bli gravid.. 
    Precis, framförallt är det ju att bli gravid. Men jag är ju överviktig så några kilon som bonus skadar ju inte *ler*
    Micalela skrev 2010-08-14 13:35:07 följande:
    För mig har de hjälp.De här ärandra gången jag kör med lchf och jag har fått tillbaka min mens båda gångerna.Nu känner jag av när jag har ägglossning till och med. Annars brukar jag ha 50-60 dagars cykel.
    Ganska sugit.

Vi kör i gång i november igen med sprutor, måste ta vaccin förröda hund först och sen vänta tremånader.

micalela.blogg.se
    Va härligt! Tänk vilken känsla det är att få ordning på sin cykel egentligen, det som så många kvinnor tar för givet att det bara funkar...
    Hoppas det går bra med sprutorna, håller tummarna :)
  • Katten Janson

Även om jag inte planerar barn (har adop två) så är det verkligen skönt att ha en vettig cykel. För mig är det som om kroppen fassnar i PMS under flera månader, sötsug, ömma bröst, vätskeansamling mm

• Katten Janson

Skönt/Roligt att höra att det är fler som har samma erfarenhet som mig.

• JWN

Jag har vid två tillfällen ätiti LCHF vid båda tillfällena har jag gått ner 10 kilo på "kort" tid, 1:a gången på 8 veckor kombinerat med träning. 2:a gången 10 kilo på 3 månader och ingen träning. Båda gångerna har jag fått regelbunden ÄL och vid båda tillfällena har jag blivit spontangravid.

Så det är verkligen värt att testa!

• versus

Vet inte om det är slumpen för mig...har haft lätt att bli gravid, 6 mån med 1:a (har ej Pco). Men när vi skulle börja på 2:an så åt jag LCHF och det tog sig på 1:a försöket Jag är 38 år gammal nu så jag var inställd på att det kanske skulle ta ett tag...

Håller tummarna för er tjejer Solig.

• mmiaa
    JWN skrev 2010-08-15 19:50:45 följande:
    Jag har vid två tillfällen ätiti LCHF vid båda tillfällena har jag gått ner 10 kilo på "kort" tid, 1:a gången på 8 veckor kombinerat med träning. 2:a gången 10 kilo på 3 månader och ingen träning. Båda gångerna har jag fått regelbunden ÄL och vid båda tillfällena har jag blivit spontangravid.

Så det är verkligen värt att testa!

Oj, tänk vad snabbt det kan gå och hur långsamt det kan gå när man räknar kalorier istället. Härligt med regelbunden ÄL :)

versus skrev 2010-08-15 19:59:08 följande:
    Vet inte om det är slumpen för mig...har haft lätt att bli gravid, 6 mån med 1:a (har ej Pco). Men när vi skulle börja på 2:an så åt jag LCHF och det tog sig på 1:a försöket Jag är 38 år gammal nu så jag var inställd på att det kanske skulle ta ett tag...

Håller tummarna för er tjejer Solig.

Härligt :) Tack!

• bangyboo

äter också lchf gjort det i typ 2 månader och känner verkligen hur kroppen mår så mycket bättre av det. (har minskat 10 cm i midjemått)
    men det där med mensen funkar inte som det ska ändå för mig just nu. har haft tre någorlunda normala cyklar sen i maj men nu är mensen 8 dagar sen så väntar på den nu så drygt..

• Soolstrålen

Jag har nu ätit LCHF i 2 veckor och redan gått ner 4,5 kg. Skrattande 
    Hoppas de kommer mens snart, så man kan ha lite koll på om man får  äl..
    Hur går det för dig? 

• Monchichi

Jag åt lchf i ett halvår. Hade inte så mycket att ta av men gick ner något kilo, men mitt mål var också graviditet. Fick spontan mens 5 gånger under den tiden, något som aldrig hänt tidigare, så jag tror också kosten var orsaken. Däremot vet jag ju inte om jag hade äl, men gravid blev jag inte. Sen hoppade mensen över en månad och då slutade jag med lchf, men det var delvis också för att vi vid den tidpunkten kunde börja få hjälp.

Jag tyckte det var gott att äta lchf, och för mig försvann också sötsuget. Fast lite fikasugen blev jag allt ibland men då blev det hallon med massa grädde, yummy. Nu kan jag sakna viss lchf-mat som blev små favoriter, men nu är jag gravid och ska inte experimentera. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att äta lchf igen när jag slutat amma som jag planerar att göra.

• mmiaa

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter, så värdefullt!!

Soolstrålen: Va härligt, 4,5 kg redan, hur bra som helst ju! Jag tycker att det går ganska bra, när man inte fuskar... var på simläger med mina simmare i slutet av förra veckan och då blev det en del kolhydrater men försökte ändå tänka på att äta mer av det jag får och minimalt av det andra. Har precis bjudit mina föräldrar på grillad fläskkarre med lchf-tillbehör och det blev godkänt! Vi får väl se om de rent av hakar på....
    Inväntar eventuell ägglossning nu, cd 12 idag.

Hur mår du annars? Kram

Svar på tråden pco & lchf?