• mmiaa

pco & lchf?

Man griper gärna efter varje litet halmstrå när man befunnit sig i en barnlös situation i 2,5 år och provat det mesta utan resultat; pergotime, puregon, IVF...
    Började läsa om LCHF i början av sommaren och hittade då en del om positiva effekter av det för oss som har PCO och PCO-S. Tänkte att jag kunde ju lika gärna prova men har väl inte varit jättestrikt under sommaren precis men har sedan 1 vecka tillbaka kört bara LCHF. Ger nu detta en chans, egentligen skulle vi påbörjat vårt andra IVF-försök nu men jag har fått ägglossning och mens spontant en gång hittills i sommar vilket jag inte har annars så nu avvaktar vi och ser hur det här blir...
    Vad är era erfarenheter av LCHF? Har det hjälpt er? I så fall hur? Vill gärna höra erfarenheter :)

• Svar på tråden pco & lchf?
  • Soolstrålen

Jaa känns hur bra som helst. :)  Hehe alltid roligare att hålla på om det är fler som äter  lika. Å hoppas på ägglossning då.

Humöret går upp och ner varje dag.Jag kan ju berätta lite kort om min historia..
    Jag o min sambo har försökt bli med barn i 1,5 år. Skulle höra av mig om utredning i maj om vi inte blivit med barn. Ringde och blev så besviken, dom hade sommarstängt.. Så Ringde nu i augusti och har nu fått en tid i slutet på september. En evig väntan bara..
    Så jag hoppas verkligen på att LCHF ska kunna hjälpa! 

Hur mår du? Kraam

• mmiaa

Det är hopplöst när de har sommarstängt, man tycker ju att man väntat länge nog ändå!
    Hoppas utredningstiden går snabbt o smidigt för er, eller ännu hellre att det blir ett plus nu med lchf

Jag tycker att jag känner mig piggare än vanligt och hur skönt som helst att sötsuget är som bortblåst, det trodde jag aldrig var möjligt för en sockerberoende som  jag...nu är jag mer sugen på mat än sött. Funkar väl bra att laga mat tycker jag, bara lite svårt när man jobbar, jag jobbar natt och då får man ta med sig det som är smidigt typ kesoplättar men det kanske blir lite långtråkigt i längden...
    Hittade förresten en härlig blogg om en tonårstjej som är på väg ner i vikt mha lchf, hon har en massa recept på sin sida. http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.6827700

• Soolstrålen

Ja usch då. Ja precis, jag håller hoppet uppe med lchf: :)

Okej, gud vad skönt. jag känner mig också mycket fräshare i kroppen.. Senaste två dagarna har jag dock kännt mig väldigt slö och trött. Jag äter mycket grytor med creme friech o grädde o sånt. Så letar efter lite nya recept så man inte tröttnar. Åh tack för tipset. 

• Night sky

Hej
    Jag har PCOS och har i våras ätit LCHF och jag såg att mina cykler blev kortare och min hy blev bättre.. kan ha väldigt mycket acne. Vet inte om jag fick ÄL men att få menscykler i mer normal längd känns ju underbart och mitt sötsug som annars är stort och känns av ofta, nästintill försvann.

Nu i sommar har jag inte ätit Lchf och min menscykel blev lång och ansikte och rygg fullt med acne..

Så nu tänker jag sätta igång igen!!!! Lchf here I come! Skrattande
    Jag hänger gärna här med er så vi kan stötta och hjälpa varandra.

• Rundabullar

Hej!

Jag har gått hos en gynekolog som forskat i pco och han rekommenderade lchf diet till mig. dock har jag inte ätit en strikt diet, utan ätit erterrätt 1-2gg/vecka och ibland tagit en öl eller så. När vi äter ute äter jag ibland potatis och rotfrukter, men i mindre mängder och fokuserar på att äta mer av det andra.

Jag äter INTE ägg, ägg, ägg och bacon och kött.Flört Äter mer vegetariskt än tidigare och mer fisk. väljer alltid fetaste alternativen på yoghurt osv och håller en ekologisk linje. Mängder av avocado, nötter och frön.

Jag gick inte ner mer än 2-3kg på ett halvår-MEN, jag fick igång menscykeln (33-55d, jämfört med 2ggr/år) och kände mig piggare. Blev av med godissuget och slutade helt med kvällsmål, utan att jag tänkte på det!Förvånad 

Det allra bästa är att jag nu är gravid. Och jag var på VUL för att fastställa hur långt gången jag var och då kollade gynekologen också äggstockarna. De såg betydligt bättre ut än vid senaste VUL. Glad

Naturligtvis är inte dieten hela sanningen och lösningen, men jag tror att det spelar roll. Jag har också stressat mindre och motionerat lite mer.

För mig har i varje fall SMÅ förändringar som att motionera lite mer, äta lite mer lchf, och gått ner lite i vikt hjälpt. Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli spontant gravid, vi hade tänkt söka hjälp i september. 

Jag hejar på er som kämpar på med vikten, har själv en bit kvar att gå ner men det får vänta nu.Solig

mvh 

• mmiaa
    Night sky skrev 2010-08-22 10:18:15 följande:
    Hej
    Jag har PCOS och har i våras ätit LCHF och jag såg att mina cykler blev kortare och min hy blev bättre.. kan ha väldigt mycket acne. Vet inte om jag fick ÄL men att få menscykler i mer normal längd känns ju underbart och mitt sötsug som annars är stort och känns av ofta, nästintill försvann.

Nu i sommar har jag inte ätit Lchf och min menscykel blev lång och ansikte och rygg fullt med acne..

Så nu tänker jag sätta igång igen!!!! Lchf here I come! Skrattande
    Jag hänger gärna här med er så vi kan stötta och hjälpa varandra.
    Tänk vad kosten kan göra för acne också, att det kan bli sån skillnad. Bra att vi är några nu som kämpar ihop, blir ju lite lättare då
    Rundabullar skrev 2010-08-22 14:40:03 följande:
    Hej!

Jag har gått hos en gynekolog som forskat i pco och han rekommenderade lchf diet till mig. dock har jag inte ätit en strikt diet, utan ätit erterrätt 1-2gg/vecka och ibland tagit en öl eller så. När vi äter ute äter jag ibland potatis och rotfrukter, men i mindre mängder och fokuserar på att äta mer av det andra.

Jag äter INTE ägg, ägg, ägg och bacon och kött.Flört Äter mer vegetariskt än tidigare och mer fisk. väljer alltid fetaste alternativen på yoghurt osv och håller en ekologisk linje. Mängder av avocado, nötter och frön.

Jag gick inte ner mer än 2-3kg på ett halvår-MEN, jag fick igång menscykeln (33-55d, jämfört med 2ggr/år) och kände mig piggare. Blev av med godissuget och slutade helt med kvällsmål, utan att jag tänkte på det!Förvånad 

Det allra bästa är att jag nu är gravid. Och jag var på VUL för att fastställa hur långt gången jag var och då kollade gynekologen också äggstockarna. De såg betydligt bättre ut än vid senaste VUL. Glad

Naturligtvis är inte dieten hela sanningen och lösningen, men jag tror att det spelar roll. Jag har också stressat mindre och motionerat lite mer.

För mig har i varje fall SMÅ förändringar som att motionera lite mer, äta lite mer lchf, och gått ner lite i vikt hjälpt. Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli spontant gravid, vi hade tänkt söka hjälp i september. 

Jag hejar på er som kämpar på med vikten, har själv en bit kvar att gå ner men det får vänta nu.Solig

mvh 
    Grattis till livet i magen och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Lycka till med allt!
  • Soolstrålen

Ja kalas är farliga.. Jag åt några bitar mörk choklad i lördags och direkt ville man ha mer, men lyckades hålla mig från att köpa mer igår som tur är :)

http://www.carbzone.se/low_carb_brod.html

Jag hittade på det här brödet, en sån skiva till frukost borde ju gå?  Jag har haft finn crisp hemma, och någon enstaka gång tagit ett sånt till fika om jag haft främmande. Och det är ju mycket mer kolhydrater i det såg jag..
    så inge mer finn crisp för min del.

• mmiaa

Bra gjort av dig med chokladen

Smart bröd, det blir ju inte mycket kolhydrater om man bara äter en eller två skivor men annars är det väl lite för mycket med 11g kolhydrater/100?
    Bra att man kan beställa det med posten, lite långt till Stockholm!

• Soolstrålen

Ja precis..Men en till två om dagen borde inte vara någon fara. Glad
    Men det säljs på coop konsum butikerna och på några fler också. Det gick att kolla på sidan..   

Svar på tråden pco & lchf?