• mmiaa

pco & lchf?

Man griper gärna efter varje litet halmstrå när man befunnit sig i en barnlös situation i 2,5 år och provat det mesta utan resultat; pergotime, puregon, IVF...
    Började läsa om LCHF i början av sommaren och hittade då en del om positiva effekter av det för oss som har PCO och PCO-S. Tänkte att jag kunde ju lika gärna prova men har väl inte varit jättestrikt under sommaren precis men har sedan 1 vecka tillbaka kört bara LCHF. Ger nu detta en chans, egentligen skulle vi påbörjat vårt andra IVF-försök nu men jag har fått ägglossning och mens spontant en gång hittills i sommar vilket jag inte har annars så nu avvaktar vi och ser hur det här blir...
    Vad är era erfarenheter av LCHF? Har det hjälpt er? I så fall hur? Vill gärna höra erfarenheter :)

• Svar på tråden pco & lchf?
  • Mrs Klug

Hej!
    Det här är till Kix01... Du skrev förra året angående att du kände dig trött och undrade om andras erfarenheter. Jag har både PCOS och Underfunktion på Sköldkörteln. Detta är tydligen en ganska vanlig kombination, dock kan ingen riktigt förklara varför. När du skrev att du var trött så började jag fundera om du kan ha samma problem. Med underfunktion på sköldkörteln är man otroligt trött och orkeslös. Helst vill man sova minst 18 timmar om dygnet. Detta kollas upp på Vårdcentralen med ett enkelt blodprov och har du underfunktion behöver du Levaxin.

Jag vet inte om detta kan stämma på dig men kanske värt att kolla upp. Jag har ätit LCHF i bara 1,5 vecka men har inte känt mig mer trött eller så. Har gått ner 1.5 kg så nu hoppas jag på att LCHF är en ny livsstil för mig.

Kram Hanna

• Elinheterjag

Jag har också pco tänkte börja med GI men är på fas 1 det är som lchf mår jättebra så jag tänkte fortsätta med detta  roligt att det finns en tråd för oss.

Jag har också en underfunktion på sköldkörteln innan jag började med levaxin gick jag upp mycket i vikt var trött och orkeslös läste ditt inlägg Kix01 och tror absolut att du ska kolla upp dina värden jag fick gå med min underfunktion länge och fick många besvär på grund av det.  

• mmiaa
    Elinheterjag skrev 2011-03-10 10:08:25 följande:
    Jag har också pco tänkte börja med GI men är på fas 1 det är som lchf mår jättebra så jag tänkte fortsätta med detta  roligt att det finns en tråd för oss.

Jag har också en underfunktion på sköldkörteln innan jag började med levaxin gick jag upp mycket i vikt var trött och orkeslös läste ditt inlägg Kix01 och tror absolut att du ska kolla upp dina värden jag fick gå med min underfunktion länge och fick många besvär på grund av det.  
    Va kul att du mår bra, välkommen
  • Elinheterjag
    mmiaa skrev 2011-03-10 22:29:13 följande:
    Va kul att du mår bra, välkommen
    Tack har hittat mycket bra information om detta på DR Dahlkvist sida hoppas det hjälper även mig jag åt en enkelkur med pergo förra månaden och fick en äggblåsa som började växa men inte mer är till 10 m,m sen stannade det av. Så nu är det bara att hoppas det går bättre nästa månad
  • mmiaa

Dr Dahlqvist är toppen tycker jag! Finns också mycket bra på www.kostdoktorn.se
    Håller tummarna att pergotime och lchf är kombinationen för dig

• Mrs Klug

Jag har nu hållig på med LCHF i två veckor och är inne på min tredje. Har dock bara gått ner 2kg... Är det någon annan som det gått trögt för?
    Däremot har jag upptäckt en sak och det är att min mens som annars är så punktlig, på dagen (antagligen på grund av mina Diane) var nu två dagar för tidig...
    Är inte svullen i magen heller så om man tänker på dessa saker så går det väldigt bra.
    Just nu lever jag på Nya Zealand men är snart på väg hemåt igen. Hur gör ni när ni är ute på stan under tex helgen och ska äta lunch ute (läs snabbmat)? Den här dieten kräver att man lagar sin egen mat ganska så mycket...

Det här var en bra tråd... Det känns så skönt att läsa att det finns fler än jag därute...

XoXo
    Hanna

• JWN
    Mrs Klug skrev 2011-03-15 07:49:51 följande:
    Jag har nu hållig på med LCHF i två veckor och är inne på min tredje. Har dock bara gått ner 2kg... Är det någon annan som det gått trögt för?
    Däremot har jag upptäckt en sak och det är att min mens som annars är så punktlig, på dagen (antagligen på grund av mina Diane) var nu två dagar för tidig...
    Är inte svullen i magen heller så om man tänker på dessa saker så går det väldigt bra.
    Just nu lever jag på Nya Zealand men är snart på väg hemåt igen. Hur gör ni när ni är ute på stan under tex helgen och ska äta lunch ute (läs snabbmat)? Den här dieten kräver att man lagar sin egen mat ganska så mycket...

Det här var en bra tråd... Det känns så skönt att läsa att det finns fler än jag därute...

XoXo
    Hanna
    På vissa snabbmats restaturanger, typ MAX finns det både en GI-burgare och en LCHF-burgare....
    Sedan har jag gjort som så, att jag har ätit där man ahr stora salladsbord, bett om mer kött tex kebabsallad....
    Visst blir det lite knepigare, men det går. Om man behöver fuska, så har jag valt bra alternativ a la GI istället, typ grova mackor....
  • Rundabullar

Mrs Klug, jag tycker att 2kg på 2v är alldeles lagom viktminskning! Du lägger ju om hela balansen i kroppen också, så det kan stanna av helt ibland och sedan kryper några kilon till bort. För mig tog det 2mån att gå ner 5-6kg-MEN de kilona har hållit sig borta sedan dess! Glad (nåja, nu är jag ju gravid..men med min LCHF kost har jag bara gått upp 7kilo och då har jag inte varit väldigt strikt och absolut ätit så fort jag känt mig sugen!)

Till lunch äter jag ofta sallad, helst med bönor när jag äter på stan. Bor i bröd och pommesfrites-landet Belgien. Här finns inte GI-alternativ på så mågna ställen, men salladsbarer funkar!

Till mellanmål blir det ofta en grönsak eller ost. 

• Shemira

Ger en puff till denna tråden då jag finner den väldigt intressant, har själv pco-s och äter lchf men viktnedgången är väl inte så 100% bra just nu men mensen kommer i alla fall nästan regelbundet =)

• Jennie1987
    Shemira skrev 2013-01-16 02:33:03 följande:
    Ger en puff till denna tråden då jag finner den väldigt intressant, har själv pco-s och äter lchf men viktnedgången är väl inte så 100% bra just nu men mensen kommer i alla fall nästan regelbundet =)
    Kul att du puffar upp tråden! :) Det var på tiden att någon gjorde det ;)

Kul att din mens kommer nästan regelbundet! Måste ju kännas jättebra!
    Jag fick min mens efter 7 veckor med lchf, och nu sitter jag här med världens mensvärk och undrar vad som pågår magen... Ont! :(

Hoppas tråden vaknar till igen, vore kul! :)    
Svar på tråden pco & lchf?