• lieva

Pussa sin sons snopp!

Jag har ett par vänner till mig som berättade hur en av dera väninnor i samma fotbollslag brukar ha med sig sin son dit ibland. Då hon byter blöja på honom offentligt brukar hon pussa på hans snopp och liksom verkligen visa detta inför folk och säga saker som "Titta vad gulligt" och "kolla så liten och söt"... och massa annat.
    Vet inte hur gammal barnet var,men kanske nått halvår/år..

Jag själv blev riktigt äcklad av  det jag hörde då jag tycker att man inte gör så. Man pussar inte sitt barns kön då detta är väldigt privat..
    Har själv en dotter och kan ju inte ens tänka den tanken liksom..Tycker det är så respektlöst och äckligt och ser det som ett övergrepp faktiskt tom.
    Men mina vänner tyckte att jag överreagerade och tyckte att det var väl jättekul och klart dem är gulliga de där små snopparna..
     Så därför undrar jag här vad ni alla på Familjeliv tycker. Är det okej att göra så som den tjejen gjorde med sitt barn????!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:54
    Intressant att många tycker det är okej ändå.
    Ville mest höra vad folk tycker och där ser man vad olika det kan vara..
    Bra att ämnet diskuteras i alla fall tror jag!
    Skulle jag se det med egna ögon skulle jag verkligen inte anmäla som någon trodde,men jag skulle nog ha extra koll på den människan tror jag nog. Tycker det är en privat zon och förstår inte varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 22:07
    Wow. Läst 12471 gånger och snart 300 inlägg!!!

• Svar på tråden Pussa sin sons snopp!
  • Dais

Jag antar att det är fotbollslag för 6år uppåt och inte "mammornas" fotbollslag..

• pluvdo

Jag tycker ni som säger att den kvinnan bör anmälas överdriver. Om inte annat så för att ts inte ens sett detta hända, utan baserar sina uttalanden på rykten. Ni också, för den delen.

Att pussa på sonens snopp är då ingenting jag skulle göra, men samtidigt betvivlar jag att det är något sexuellt och då förstår jag heller inte varför det skulle anmälas. Det kan exempelvis vara så att hon upptäckt att bebisen skrattar när hon gör så eller dylikt och att hon därför tycker det är roligt att göra. Det faktum att hon gör det så inför folk tycker jag är ytterligare bevis på att det med största sannolikhet inte är något sexuellt.

Sedan ni som tycker att det är övergrepp och barnet kommer få bestående men... alltså... Ja, kanske om hon fortsätter med det när barnet är 2-3 år, men jag tror inte att en unge på 6-12 månader lagrar snoppussminnen för livet direkt.

Och så en sak till: Det faktum att du, ts, tycker det är äckligt, men inga av dina väninnor som varit på plats när det hänt tycker det tror jag indikerar att det hela är långtmer oskyldigt än de bilderna du får upp i huvudet. Om det varit SÅ vulgärt att det var värt en anmälan hade väl ändå sådana som sett det ske reagerat och inte bara du som hört talas om det.

• Åsiktskvinnan

Onekligen märkligt, men anmäla som en del tycker är väl lite överdrivet, jag tror faktiskt inte det är olagligt på något sett... Kanske inte ens olämpligt när det handlar om en bebis. Det var någon som skrev att denne talade om för sitt barn att bara hon, mamma och pappa fick ta på sitt underliv, tycker inte du att det är lite överdrivet, fär hur ska ni sen förklara att om man vill ha petting eller sex, ja då är det helt plötsligt okej att andra får, eller gå till gyn... Nä tror man ska ta det där när de är större och inte förutsätta att någon kommer ta på ditt barn. Klart man ska vara försiktig, och även berätta för barn vad som gäller men kanske inte i så låg ålder så man inte kan vidare utveckla. Tycker det låter lite hysteriskt. OM man inte har några misstankar om att det händer knasigheter när man inte är närvarande...

• stjärn fall

Absolut inte acceptabelt, undrar var gränsen går för dessa föräldrar ...dvs hur gammal ska barnet bli när det själva tycker att det är olämpligt??

Detta ger helt fel signaler och framförallt till barnet..

• marrängen

Har flera gånger beundrat min bebbes lillräka för hur söt och knasig den ser ut men att pussa den...nej, det handlar om respekt. Skulle aldrig göra så men jag förstår att mamman inte menar något sexuellt med handlingen så ni som tycker att man borde anmäla tycker jag överdriver!

• Me o Mike
    Penney skrev 2010-08-10 22:24:51 följande:
    Låter olämpligt, särskilt om det görs offentligt så där inför folk.. men även privat hemma för sig själv skulle det vara konstigt tycker jag. Helt onödigt ju.
    Hade ju varit värre om dom inte gjorde det ute och bara hemma, Det hade ju pekat på att dom visste att det var olämpligt och bara ville göra det i skymundan!
  • Ekorrfamiljen

Det finns en bok från 70-talet nångång som heter Snabelros.. Mamman i boken är en ung (psykiskt sjuk?) tjej som blir ensamstående mamma väldigt tidigt. I slutet av boken pussar hon sin sons snopp och jag förstår dels inte varför författaren skriver så, dels varför man ska pussa sitt barns snopp? Vad är innebörden? Om man vill visa sin (icke-sexuella) kärlek till sitt barn finns det tusen andra sätt att göra det på! Just könsorganen är så otroligt privata områden att jag inte ens kommit på tanken att pussa något av mina barn där. Självklart tvättar jag av dem när jag byter blöja för att de inte ska få infektioner/sår eller svamp där, men från det till att pussa.. Näää!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • k girl

Jag har inga betänkligheter att pussa var jag än känner på min son, även om jag inte kan dra mig till minnes att jag brukar pussa på hans snopp. Hans rumpa brukar jag pussa på, dock. Jag tycker således inte att det är märkligt alls och förstår inte riktigt uppmaningarna att anmäla.

• dotty

förstår inte varför ni måste sexualisera barnet. det är ett barn, att pussa dess kön är inte sexuellt, i synnerhet inte om det är gullegulligt. att ajabaja små barns kön (som någon säger här i tråden,att ingen får röra) låter extremt destruktivt. skam är väl det sista man vill att barnet ska känna kring sitt kön?

när man slutar byta blöja och vara inom pussradie till snoppen så slutar man nog automatiskt pussa på den. på samma sätt som de flesta föräldrar inte munpruttar sina 14åringar på magen även om de gjorde det när de var 3.

• trolltotten

Jag personligen skulle inte göra det, men det är väl inte skadligt så bryr mig inte om andra gör de..

Moa & Nellie - Mina Älskade Ungar!
Svar på tråden Pussa sin sons snopp!