• lieva

Pussa sin sons snopp!

Jag har ett par vänner till mig som berättade hur en av dera väninnor i samma fotbollslag brukar ha med sig sin son dit ibland. Då hon byter blöja på honom offentligt brukar hon pussa på hans snopp och liksom verkligen visa detta inför folk och säga saker som "Titta vad gulligt" och "kolla så liten och söt"... och massa annat.
    Vet inte hur gammal barnet var,men kanske nått halvår/år..

Jag själv blev riktigt äcklad av  det jag hörde då jag tycker att man inte gör så. Man pussar inte sitt barns kön då detta är väldigt privat..
    Har själv en dotter och kan ju inte ens tänka den tanken liksom..Tycker det är så respektlöst och äckligt och ser det som ett övergrepp faktiskt tom.
    Men mina vänner tyckte att jag överreagerade och tyckte att det var väl jättekul och klart dem är gulliga de där små snopparna..
     Så därför undrar jag här vad ni alla på Familjeliv tycker. Är det okej att göra så som den tjejen gjorde med sitt barn????!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:54
    Intressant att många tycker det är okej ändå.
    Ville mest höra vad folk tycker och där ser man vad olika det kan vara..
    Bra att ämnet diskuteras i alla fall tror jag!
    Skulle jag se det med egna ögon skulle jag verkligen inte anmäla som någon trodde,men jag skulle nog ha extra koll på den människan tror jag nog. Tycker det är en privat zon och förstår inte varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 22:07
    Wow. Läst 12471 gånger och snart 300 inlägg!!!

• Svar på tråden Pussa sin sons snopp!
  • anja1661

tycker man går över gränsen om man pussar på ens barns könsorgan...oavsett hur gammalt barnet än är. varför liksom??

• lördagsgodis

Tycker inte det är hela världen det är ju inget sexuelt så varför hetsa upp sig? tycker folk gör det svårt för sig om man tycker det är en sak att anmäla för.

En prins och en prinsessa
  • Mirva
    dotty skrev 2010-08-11 11:27:02 följande:
    förstår inte varför ni måste sexualisera barnet. det är ett barn, att pussa dess kön är inte sexuellt, i synnerhet inte om det är gullegulligt. att ajabaja små barns kön (som någon säger här i tråden,att ingen får röra) låter extremt destruktivt. skam är väl det sista man vill att barnet ska känna kring sitt kön?

när man slutar byta blöja och vara inom pussradie till snoppen så slutar man nog automatiskt pussa på den. på samma sätt som de flesta föräldrar inte munpruttar sina 14åringar på magen även om de gjorde det när de var 3.
    Det är väl inte att ajabaja deras kön? Tvärtom, att det är deras privata sfär.
  • Accentnougat

Det behöver inte vara sexuellt bara för att man pussar på sitt barns snopp? Man rör ju vid sina nakna barn hela tiden utan att känna någon lust till dem? Själv skulle jag dock tycka det var konstigt och obekvämt att göra så. Men jag skulle inte reagera nämnvärt om någon annan gjorde det. Inte när barnet är så litet, sedan när de blir äldre blir de ju mer och mer privata med sin kropp vilket är viktigt att respektera.

• dotty
    Mirva skrev 2010-08-11 11:56:29 följande:
    Det är väl inte att ajabaja deras kön? Tvärtom, att det är deras privata sfär.
    att säga att ingen annan får ta på deras kön är att ajabaja det (samma sak att säga att där får man inte pilla för där är det smutsigt eller likande). man ska väl snarare lära barn att inte låta sig tas på om de inte vill, oavsett kroppsdel. stor skillnad där emellan.
  • SaraA2
    pluvdo skrev 2010-08-11 05:09:28 följande:
    Sedan ni som tycker att det är övergrepp och barnet kommer få bestående men... alltså... Ja, kanske om hon fortsätter med det när barnet är 2-3 år, men jag tror inte att en unge på 6-12 månader lagrar snoppussminnen för livet direkt.
    Man kanske inte ska vara allt för snabb med att utgå från saker bara sådär heller. Den mänskliga psykologin är väldigt komplex och mycket tyder på att vi börjar formas som individer redan från början. Att man tidigare påstått att ingen minns något från sina spädbarnsår är numer väldigt omdiskuterat och tvistat om, men fler och fler börjar anse att man kanske inte kan minnas saker helt konkret - men att det ändå formar uppfattningar och karaktärsdrag redan då.

I boken "Även fina flickor gör det", skriven av Dr Iréne Kassorla som är expert på familjeterapi och är internationellt känd så berättar hon om en kvinnlig patient som berättade under terapisamtal att hon hade utvecklat en fetisch som gick ut på att män skulle gnida sitt kön mellan hennes lår, tillfredställa sig själva så och lägga satsen på hennes mage, eftersom hennes far brukade göra just detta med henne på skötbordet när han bytte blöja. Det skulle enligt boken inte vara till något obehag för kvinnan, att detta var traumatiska minnen eller så men ändå något som hade format hennes sexualitet.

Kan ju vara värt att tänka på, och inte tro att allt är förlåtet och glömt för barnet i fråga var ju så litet att det omöjligt kan minnas det.
  • dotty
    dotty skrev 2010-08-11 13:05:49 följande:
    att säga att ingen annan får ta på deras kön är att ajabaja det (samma sak att säga att där får man inte pilla för där är det smutsigt eller likande). man ska väl snarare lära barn att inte låta sig tas på om de inte vill, oavsett kroppsdel. stor skillnad där emellan.
    vill tillägga att jag inte menar att dessa föräldrar vill sina barn illa eller så. däremot tror jag att det är vanligt att folk säger sådana här saker utan att tänka över vad det egentligen betyder och att det kan föra över tråkiga föreställningar som barnen kan ta med sig senare i livet.

till exempel kan ett "inte ta där det är smutsigt" eller "den här kroppsdelen ska täckas/inte pillas på" göra att könet blir hemligt, pinsamt, smutsigt och fult och detta kan påverka barnets framtida sexliv och syn på sin kropp.

jag tror det här är ett ofta förekommande problem i vårt samhälle där könet och (i synnerhet) kvinnokroppen är så extremt privat och hemlig.
  • BlommyNess12

Alltså, jag tror inte det är något farligt.. Jag skulle nog inte göra det, men visst fan tycker jag min sons pyttesnopp är skitgullig haha..
    Tror inte det ligger något sexuellt över det, jag brukar "peta" på min sons snopp för han tycker det är kul, han killar på den, skrattar och säger "mamma killa" då petar jag på den med pekfingret och sen har jag en unge som tjuter och vrider sig av skratt och fniss..

Tror inte det är något man behöver lägga ner tid och bekymra sig över faktiskt.

• k girl
    SaraA2 skrev 2010-08-11 13:09:30 följande:
    Man kanske inte ska vara allt för snabb med att utgå från saker bara sådär heller. Den mänskliga psykologin är väldigt komplex och mycket tyder på att vi börjar formas som individer redan från början. Att man tidigare påstått att ingen minns något från sina spädbarnsår är numer väldigt omdiskuterat och tvistat om, men fler och fler börjar anse att man kanske inte kan minnas saker helt konkret - men att det ändå formar uppfattningar och karaktärsdrag redan då.

I boken "Även fina flickor gör det", skriven av Dr Iréne Kassorla som är expert på familjeterapi och är internationellt känd så berättar hon om en kvinnlig patient som berättade under terapisamtal att hon hade utvecklat en fetisch som gick ut på att män skulle gnida sitt kön mellan hennes lår, tillfredställa sig själva så och lägga satsen på hennes mage, eftersom hennes far brukade göra just detta med henne på skötbordet när han bytte blöja. Det skulle enligt boken inte vara till något obehag för kvinnan, att detta var traumatiska minnen eller så men ändå något som hade format hennes sexualitet.

Kan ju vara värt att tänka på, och inte tro att allt är förlåtet och glömt för barnet i fråga var ju så litet att det omöjligt kan minnas det.
    Intressant. DOck ser jag en viktig distinktion - den att i fallet med kvinnan nyttjades barnet för en vuxen mans sexualitet, vilket nog inte är fallet med kvinnan i trådstartarens exempel.  I så fall borde ju amning till exempel vara nålgot som ska "glömmas och förlåtas" eftersom det trots allt rör sig om att suga på en vuxen kvinnas bröst.
  • ClådBärry

Alltså det är ju så sjukt som det bara kan bli...

Är smått chockad över att så pass många inte tycker att det är en stor grej.
    En förälders mun har ingenting att göra vid sitt barns kön. Punkt.

Usch.

Svar på tråden Pussa sin sons snopp!