• Haligh

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

linsof skrev 2010-11-21 11:25:00 följande:

Hej! Är det ok att hänga på den här tråden om man har bf i feb och inte riktigt kommit över 30+ sträcket?  i andra trådar är det mest 20-23 åringar...

Blev nyfiken, vad är det för föreläsningar ni har gått/ska gå på?

Är det någon av er som bor på söder?

Det är klart det är ok (säger jag som inte ens startade tråden , jag är också utböling som väntar redan i december! Men jag håller med dig, många är ganska unga här, eller så är det så att vi stockholmsmorsor är bra mycket äldre i genomsnitt när vi startar familjebildandet

Jag bor på Kungsholmen i alla fall, men går på mvc på söder (för att det är nära jobbet...) Ska på tre föreläsningar som är i mvc:s regi (tror jag, man får iaf gå gratis då) fast de är på SÖS. Det är en serie på tre; föräldrarskap, amning och förlossning är ämnena och jag tror att de är i storföreläsningsform och inte så mycket diskussioner!

Är det ditt första barn?
  • Haligh

VAr på första föräldrakursen igår om just amning! Före förlossningslektionen så det blev lite bakvänt Det är lite konstigt med en hel föreläsningssal med gravidmagar och partners!

Det var hur som helst väldigt nyttigt för en förstagångsmamma som jag! Det roligaste var en film vi fick se, mycket amninsbilder såklart och så ett avsnitt om pappans roll: så dök det upp bilder på killar med matkassar, som diskade, städade, lagade mat...alla tjejer skrattade högt medan killarna nog kände sig lite förminskade..

Varit hos bm idag, har bara en månad kvar nu! Allt såg bra ut och bäbis var fixerad djupt ner (det känns, inte så skönt att gå...) så det kändes bra att man slipper vändningsförsök. Börjar känna mig lite less på att vara gravid nu och hoppas inte att man behöver gå över tiden en massa....

Vecka 36 och +13kg nu, jag mår finemang och förutom långa promenader så lever jag som vanligt. Sista yogan idag! Nu ska jag springa iväg till mina elever, ha det bra tjejer och så hoppas jag vi ses innan min nedkomst

• Haligh

Jag kan inte säga att jag nojar över något särskilt; inte med maten iaf. Men jag ogillar mycket att ta sig med t-banan nu när det har varit så struligt sista dagarna och man står och trängs som sardiner i en burk! Det oroar jag mig för, att nån ska ramla in i mig!

Verkligen duktig, saltgurkan!! Att inte dricka något har varit en självklarhet, men åååh vad det ska bli gott med ett glas vin igen! Inte en droppe sen i slutet av april Jag vet inte hur man skulle att en kompis drack och rökte, men nog skulle det vara svårt att inte kommentera? Men hon vet ju garanterat att det är idiotiskt och kanske mest skulle bli förbannad..?

Ang vaccination så tänkte jag försöka ta mig iväg så snart som möjligt, låg förra året i svininfluensan och fy tusan. Tänk att vara sjuk när det är dags för förlossning - hemska tanke!!! Jättebra att bäbis blir skyddad också såklart.

• Haligh

Jag kommer ifrån jobbet först nu så tyvärr missar jag dejten ikväll. Galet mkt att få undan men nu är det bara en vecka till jag ska jobba. Hoppas att ni har haft trevligt och blir det fler träffar så lär jag väl ha fått bebis vid det laget, men barnvagnspromenader är inte fel det heller

• Haligh

Men vilken tur, herregud jag är helt förvirrad! Ja men nästa torsdag är jag rätt säker på att jag kan också, visst ligger det vid cityterminalen typ? Får skylla allt på hormonerna i kombination med stress

• Haligh

Vad roligt att höra att ni var helt "normala" jag ses gärna om det bli fler träffar, men jag pallar verkligen inga kvällsaktiviteter nu...jobbat heltid tom idag och det har varit helt galet mkt att fixa klart innan. Men nu hoppas jag iaf på lite ledighet, har ju bara 2 veckor kvar! Får iofs gärna komma lite tidigare för nu känner man sig minst sagt otymplig...inte går det att sova nåt vidare så jag är astrött men annars mår jag jättebra så en ska väl inte klaga för mkt

• Haligh
    LadyMy skrev 2010-12-15 14:43:07 följande:
    Igår blev vår vagn snodd . Stod utanför dörren i trappuppgången för att rinna av, syns inte ens från gatan. Grannarna har alltid sin stående nere vid barnvagnsrampen olåst och den har fått stå kvar. Undra om det är för att vi har en Bugaboo?! De verkar ju säljas galet dyrt på Blocket.... Man blir så ledsen, känns liksom personligt m en vagn. Tänk vad många ggr sonen åkt i den. Samtidigt, det är bara en vagn och vi har försäkring. Hoppas bara att den täcker!

Roszi, min mage är stor även om jag inte gått upp så mkt, som en kanonkula . Så bebis växer nog som den ska. Däremot så har jag stått helt still viktmässigt i 4v, så då måste jag ha gått ner? Fattar inte det där, men kanske inget man ska överanalysera. Är inte orolig för bebis, mest att jag inte kommer ha ngt att ta av efter förlossningen. Det kan ju faktiskt hända att man behöver lite extra. Julen lär ju fixa det problemet .
    Fy fasen vad surt!!! Vilka rötägg det finns. Här har vi barnvagnsförråd på bottenvåningen och inget att låsa fast i, vi har den nya uppe i lgh men den måste ju ner snart. FUnderar på att köpa nåt klumpigt bygellås så att det iaf inte bara är att rulla iväg med den.

Idag har jag 10 dagar till bf, kan säga att det är svårt att fokusera på sånt som julklappar och allmänt pyssel, är helt inställd på att det ska sätta fart snart! Men inga tecken alls än, har inte bebis kommit efter helgen så får den gärna stanna kvar till efter nyåret. Men gud vad jag längtar, riktig tless på att att vara gravid nu! Fast jag mår bra så jag vet att jag inte ska klaga...

Jag har gått upp 15 kg nu, men jag tycker inte att det syns särskilt mkt mer än mage. Lite såklart men inte oroande, var rätt smal innan också. Jag räknar med att amninen ska göra susen för extrakilona
  • Haligh

Ingen bebis här, nu hoppas jag att det inte sätter igång ikväll sen är liten välkommen när som helst! Men inga tecken på att fl är i antågande, så jag räknar kallt med att kunna åka till Uppsala och fira jul i morgon

GOD JUL till er allihop!

• Haligh

Kan meddela att natten mellan onsdag och torsdag förra veckan så kom vår dotter till världen!! Allt har gått bra och vi åkte hem på nyårsaftons-eftermiddagen. Känns fortfarande helt overkligt att man har en till liten familjemedlem men åh så underbart! Amningen har funkat jättebra, jag som hade hört om blödande och varande bröstvårtor mest men det har verkligen funkat över förväntan!

Själva  förlossningen var ju som man han hört omöjlig att föreställa sig innan...så intensivt. Vattnet gick på natten mellan tisdag och onsdag, sipprade mest men jag hade inte några kraftiga värkar, så jag avvaktade. På eftermiddagen satte det igång med full fart, herregud säger jag. Var så himla rädd att bli hemskickad men när vi åkte in till 18 så var jag öppen 4 cm så det slapp jag som tur var Hade verkligen önskat EDA men det fick jag ingen för det gick så snabbt, tur att det finns lustgas säger jag den släppte jag inte för en sekund på hela kvällen!

När det var helt öppet vilket gick på ett par timmar så trodde man ju att det skulle vara klart snart, men då var det nåt med den där rotationen på slutet som dröjde så jag hade hur intensiva värkar som helst men inget hände, minns knappt det nu... Hur som helst så fick jag till slut värkstimulerande dropp och sitta på pall så strax före 1 på natten kom det efterlängtade lilla knyttet ut 3515 g och 52 cm lång och alldeles perfekt! Jag fick åka iväg till operation och sy en del så pappa fick ta hand om henne och jag kom tillbaka från uppvak på morgonkvisten. Sen har allt gått kanon!

Hoppas att det går bra för er med magarna! Sen ses vi och går barnvagnspromenader, det är inte lätt i den här snön nu må jag säga

• Haligh
    Golden Robot skrev 2011-01-03 13:24:09 följande:
    Men i klädväg vet jag inte alls hur mycket man behöver... Vi har en pyjamas, med fötter, och så två av mina gamla nattlinnen/sovpåsar som är hur mjuka som helst vid det här laget :) När det kommer till bodys så har vi faktiskt bara två i strl 50 (eh, än så länge bara två, hehe). Det lilla jag köpt har jag köpt i 56 eftersom man inte har en susning ens om hur stor bebben är när den kommer. Jag ställer ju mentalt in mig på att gå över tiden så långt man "får" och då kanske bebben är en fem-och-ett-halvt-kilos-klump..? Kanske måste gå direkt på 74 eller nåt *hjääälp* Visserligen har min mamma sparat massor sedan jag var liten så det finns kläder från storlek 50, men det fanns inte bodys på den tiden, men det är ett gäng omlott-tröjor i alla fall, och en hel drös koftor och sparkbyxor. Känns kul att kunna använda samma saker som jag själv haft, och det är ju tillräckligt länge sedan för att det typ ska vara modernt igen också :)
    Vi köpte några grejor i stl 50 fast man hört att det växes ur så snabbt, men det är tur för 56 är jättestort! Grenen i bodysarna hänger 5 cm nedanför rumpan Vår tös är ändå ganska lång (52 cm). Nu är det ju mkt rea så jag skulle ut och köpa lite billiga små plagg om jag var du! Vi har problemet att det läcks kiss, benen är liksom för smala för blöjorna fast det är minsta modellen. Har nu köpt Huggies istället för jag hörde att det var bra om bebisen var smal, men det har läckt från dem med... så här har det förbrukats en massa kläder per dag! Och nej vi har ingen tvättmaskin i lägenheten så det blir till att boka tvättstugan betydligt oftare än förut

Min mamma kom också med några gamla sparkbyxor som hade när jag var liten, riktigt härligt 70-tals modell! Tycker också att det är kul med grejor som har lite historia
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?