Inlägg från: JosefineK |Visa alla inlägg
  • JosefineK

BF maj 2011

OoSOLINoO skrev 2010-10-08 13:20:43 följande:
    Hej hej! Joinar er. Är i v 7+6 så är beräknad till 21maj.

Har inte varit och skrivit in mig men ska väl göra det snart antar jag. Kommer även göra ett UL då eftersom jag har haft två väldigt dramatiska missfall tidigare samt säkerställa exakt hur långt gången jag är. Nu är jag bara glad att jag gått så här långt och räknar ner till jag når v12 så jag kan släppa lite av min oro. Mår illa och har väldigt svårt att äta. Gått ner ungeför 7kg sen jag blev gravid vilken oroar mig med. Men jag kämpar på med maten.
    Bor i Nigeria med min make och vår son som är född -06.
    Kul att det àr nàgon mer hàr inne som bor utomlands! (kanske finns nàgon mer àndà men jag har inte hòrt nàgon annan) Jag bor i Italien, inte lika làngt bort som du men àndà. Mòdravàrden àr ju annorlunda àn den svenska hàr med
  • JosefineK
    OoSOLINoO skrev 2010-10-08 18:02:58 följande:
    Ja mödrarvården är det stor skillnad på. Det finns bra mödrarvård här och man anmäler sig till mödrarvård oftast runt v12 och betalar för ett "paket". Det ingår då vissa tester och en del UL. Jag komme rinte anmäla mig till något sådant program då jag inte kommer föda här. Kommer dock att besöka läkare och göra UL nån gång under v10 och sedan innan jag åker till Sverige. Planerar att åka hem till Sverige i mitten av graviditeten. Känns tryggast, detta är ändå ett utvecklingsland och det går inte att jämföra svensk och nigeransk mödrarvård, förlossningsvård eller eftervård. Här finns inte ens lustgas Förvånad

Roligt med en annan utlandssvensk! Hur funkar det i Italien? Har du bott där länge? Jag brukar älska nigeriansk mat men klarar inte av den nu, mår illa och kräks av allt.
    Hàr i Italien àr mòdravàrden mycket bra màste jag sàga, har inte nàgot direkt att jàmfòra med eftersom det àr fòrsta barnet dock. Skillnad àr vàl att det inte finns nàgon mòdravàrdscentral/barnmorskemottagning utan man gàr till en privat gynekolog och normalt pà 4 ultraljud/kontroller pà kvinnokliniken pà sjukhuset i kommunen man bor i.  Imorse var jag och tog blodprov, fick en lista med 36 olika prover (!!!) plus urinprov, det blev 10 ròr med blod! Sà mànga prover sa bàde min syster och tjekompis att dom inte gjort i Sverige tex. Bor hàr sedan 6,5 àr sà jag kan ju spràket flytande det kànns skònt. Jag màr ofòrskàmt bra och har gjort hela tiden, kànde av vàxtvàrken och har vàldigt òmma bròst, annars màr jag som en prinsessa.

Hur lànge har du bott i Nigeria dà? Fàr man fràga hur det kommer sig?
  • JosefineK
    christin89 skrev 2010-10-26 12:52:03 följande:
    Bf 1 Maj ska bli jätte spännande då det är första barnet =)

Imorgon ska jag göra KUB testet, är nervös men jag hoppas att altt ser bra ut!
    Har ocksà BF 1 maj och ska gòra KUB om 1,5 timmar, fòrsòker vara lugn men àr sjukt nervòs.
  • JosefineK

Gjorde kubb igàr och det gick bra, fina màtt och vàrden
    90% chans att det àr en kille sa gyn som anat de smà testiklarna!
    Allt kànns sà verkligt nu och jag kànner mig mycket lugnare. Nu ska jag bara njuta av min graviditet..  

• JosefineK
    Muffe80 skrev 2010-10-27 09:55:03 följande:
    13+2 och idag slog det om till trimester TVÅ på Familjeliv, jjjaaaaa
    fòr mig med, roligt 
  • JosefineK
    skalbagge skrev 2010-10-28 19:59:55 följande:
    Nu börjar magen synas här, och jag tror minsann att jag känner att den lilla rör på sig därinne. Vet ju inte om det är det jag känner, men har läst att det känns som fladder och det är precis så¨det kännsDrömmer.
    Jag har ocksà kànt min lille, flera gànger faktiskt, och oftast pà eftermiddagen mellan kl. 16-18
    àr i 14:e veckan (13+5)
  • JosefineK

och BF-listan dyker upp hàr i tràden igen, sà jobbigt att fòlja tràden dà...

• JosefineK
    Sommarnatt2010 skrev 2010-10-31 18:56:56 följande:
    Mitt Kub har blivit flyttat så ska inte göra det förens v 46 enligt deras beräkningar 13+0 men enligt mina 13+4 o det är ju verkligen på gränsen...senare än 13+6 kan de väl inte göra inte det?? Försökte få göra det denna veckan då jag är ledig..Men det tyckte de va för tidigt...
    Jag gjorde det pà dagen 13+5, bara man àr innan 14:e àr det lugnt.
  • JosefineK
    Jodi skrev 2010-11-01 20:05:20 följande:
    Jag tog ledigt hela dan. I fall om det skulle vara nåt fel eller fira om det såg bra ut! Hade även planerat att åka till föräldrarna och berätta den dan när jag ändå hade tagit ledigt.
    Jag tog ocksà ledigt hela dagen. Av samma anledning som ovan, som tur àr fick vi fira
  • JosefineK

Hàr i Italien gòr man mànga fler ultraljud. Jag àr i 16:e veckan och har redan gjort 3!

Fòrsta vecka 5 (fòrsta gynbesòket), ett i vecka 7 (fòr att lyssna pà hjàrtljuden, detta eftersom jag inte hade ngra graviditetssymptom alls) och ett i vecka 13 (kubb). Nàsta blir i vecka 20 (morfologiskt) och sen sista i vecka 32 (tillvàxt). Av dessa àr 3 stycken gratis om man gòr dom pà sjukhuset.

Vad jag vet finns inga bevis fòr att barnet kan ta skada av ultraljud àven om mycket forskning gjorts. Och jag tror ju inte att italienska mòdravàrden (som faktiskt àr vàldigt bra) skulle gòra sà mànga om det var skadligt eller riskfyllt.

Svar på tråden BF maj 2011