Inlägg från: JosefineK |Visa alla inlägg
  • JosefineK

BF maj 2011

Maruid skrev 2011-01-20 11:52:36 följande:
    Det beror på vart man bor. I Lund (kanske hela Skåne) gör man alltid två, ett i vecka 18 och ett i vecka 32.
    Hàr i Italien gòr man 3. Vecka 13, vecka 21 och vecka 32 Glad
  • JosefineK
    TeosMamma skrev 2011-01-20 12:19:45 följande:
    Jag var hos BM igår, äntligen!!! Lyssnade på sprattelKnyttet som hade perfekt hjärtrytm som pendlade mellan 140-146 som den ska. Den passade på att sparka mellan varven också.
    SF-Mått som du kallar det antar jag är magmåttet hon tog? Där hade jag också 23.
    Alla värden var bra, blodtryck, etc, HB hade bara sjunkit lite, till 117, men jag har små järndepåer så nu blir det Niferex...fattar inte hur det ska funka då jag redan knappt får gå på toa men, men...
    Äntligen en ren sticka på UVI-testet, tyckte väl att jag för första gången sedan grav varit lite piggare FlörtKändes gott att allt var bra! 
    Vecka 25 (24+2)

Jag fick veta att jag är RH negativ, någon fler som är det? Det är ju inte farligt för mig eller denna bebisen, men lite att tänka på... Någon som har erfarenhet? Min man är tyvärr RH positiv (de flesta är ju det) så antagligen blir väl Knyttet det också...  Foten i munnen
    Jag àr ocksà RH negativ, Fick reda pà det fòr nàgra àr sedan dà jag tog ett blodprov i samband med en abort och dà gav skòterskan mig nàgot slags  immuniserande vaccin (en spruta var det iallafall) fòr att undika problem vid nàsta graviditet i framtiden. Har hòrt att man annars kan bilda antikroppar mot barnets blod och dàrmed orsaka blodbrist hos barnet. Jag fick dà med mig en blà lapp som jag sparat och visade nu upp denna fòr min gyn som sa "vad bra att du redan tagit vaccinet dà slipper vi gòra det nu".
  • JosefineK
    TeosMamma skrev 2011-01-20 12:59:24 följande:
    Okej, tack!
    Min BM sa såhär;
    De tar en test framöver och ser om barnet är Rh+ (minns inte den detaljen så bra) Sedan vid födseln tar de en test på blodet från navelsträngen och är det rh+ så får jag en spruta så att jag inte bildar antikroppar emot det blodet. Tydligen var problemet mest om barnets blod går över i mitt blod vid födseln, typ vid vändningsförsök eller vid själva förlossningen. Om jag hinner bilda antikroppar så kan jag få problem vid en ev. nästa graviditet om bebisens blod är rh+ eftersom min kropp då kommer att stöta ut det (stor risk för missfall) 

Nåja, jag tar det med ro, hon sa att de har bra koll på detta nu och att det är väldigt sällan någon hinner bilda antikroppar, det var värre förr i tiden då de ej visste om problemet.  
    Men varför kan jag inte ta en spruta på en gång? Lät som om du skulle ha fått det om du inte redan hade tagit den? Kanske är det ingen bra spruta, så de ej gör det i onödan? Jag gillar ej sprutor och vaccin så står gärna över men chansen att bebisen har rh+ är ju 80% så troligast får jag den förr eller senare.
    Vet inte... Kanske kan man inte ta sprutan nàr man redan àr gravid? Den kanske àr skadlig fòr barnet? Det àr fòr òvrigt som du sàger vàààldigt ovanligt att antikroppar bildas.
  • JosefineK

Hjàlp, kombi, duo etc. jag blir helt snurrig. Vi har kòpt en TRIO, àr vi helt ute och cyklar??

• JosefineK
    Lovelyness skrev 2011-01-24 10:51:50 följande:
    Det är en djungel... Jag vet inte vad en trio är, vad har du köpt för barnvagn?
    En sàn hàr:

Alltsà en Concord Neo trio, alltsà med liggdel, sittdel och "ägg" (som även är en bilbarnstol som lätt kan flyttas mellan underrede och bilen). Verkade sà käckt men det kanske är òverkomplicerat tänker jag nu... 
  • JosefineK
    Minglanu skrev 2011-01-24 13:28:26 följande:
    Ser modern ut, men är nog mer sommarvagn. Tror inte den går att köra i snö alls med de framhjulen. Men ni kanske kan investera i en beg. vintervagn?
    Vi bor i Italien, dàligt med snò hàr... Flört
  • JosefineK
    Kottemor skrev 2011-01-24 14:27:39 följande:

Haha, ja då behöver man ju inte någon bulldozer som en annan behöver här på landet
    Här måste man tänka på breda hjul som klarar av skumpiga grusvägar samtidigt som den ska gå och köra när man tar sig in till stan.
    Som jag sa i mitt tidigare inlägg, vagnar är så individuellt och det som är rätt för mig är fel för en annan osv.

Nja behòver ju ingen bulldozer direkt men vi ville àndà ha en med lite stòrre hjul (alla italienska vagnar har pyttesmà plasthjul, fult och opraktiskt!) eftersom vi gàr mànga lànga promenader med hunden i lite olika terrànger, plus att den ska kunna gà att kòra i sand hela sommaren. Tror nog denna kommer funka bra.
    Den kànns vàldigt làttkòrd det lilla vi òvat hemma i làgenheten iallafall Flört 
  • JosefineK

Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 

• JosefineK

Gud va bra ni àr tjejer Glad Tack fòr alla tips, det blir nog Baby Bjorn dà som vi tànkt.

Sen ska min kompis som àr fràn Senegal làra mig bàra i sjal/sarong ocksà, hon har alltid burit sina egna barn sà. Men jag tror inte jag ger mig ut pà stan med bebisen i en sarong Flört utan tànkte att det kan vara bekvàmt att ha hemma medan man pàtar i tràdgàrden eller grejar med annat.

• JosefineK

Min lille kille hade inte vànt pà sig nàr vi var dàr sist (typ 2 veckor sedan) utan satt hur bekvàmt som helst rak upp och ned i skràddarstàllning som en buddha med tummen i mun, lille tuss... Hjärta 

Svar på tråden BF maj 2011