Inlägg från: JosefineK |Visa alla inlägg
  • JosefineK

BF maj 2011

werkestam skrev 2011-02-25 10:02:27 följande:
    JosefineK -  Vi hade en Grandis. Räkan hette han :) Men han fick sjukhussjukan, fast för hundar (kommer inte på vad det heter) så vi var tvungna att ta bort honom :( Men han var en helt underbar hund! Märkte inte ens av hans storlek. Han var väldigt stor faktiskt. Större än de flesta, men väldigt slank och fin. Inte så där sunkaduns tung. 1m i manken och 75kg när han var två år. Lite tunn i formen och hade svårt att öppna upp bröstkorgen och få riktigt bredd men.. Han var vacker :) Finns ingen härligare ras i mina ögon. En gång Grandis, alltid grandis.
    Men usch vad ledsen jag blir. Var det kennelsjukan?
    Vi hade ocksà en hane (Dollys pojkvàn) tills fòr 1,5 àr sedan dà han blev strykninfòrgiftad pà en promenad och dog i hemska kramper i bilen pàvàg till veterinàren.
    Han var inte sàrskilt slank, 83 kilo vàgde han den bjàssen och var vàldigt klumpig av sig Hjärta Slog till och med sònder ett vitrinskàp med sin viftande svans en gàng Glad
    Hàller med, en gàng GD alltid GD!
  • JosefineK
    JaneEyre skrev 2011-02-25 10:15:13 följande:

Nån annan som undrar hur bebis ligger ibland? Om jag ligget på låt säga, vänster sida så känner jag puffar på den sidan jag ligger men även på höger sida och i mitten. Ibland känner jag bebis puffar högt upp i magen samtidigt som jag känner honom långt ner. Borde bebbe inte fixera sig snart? (v. 30)

Förresten, nån annan som har upplevt en kittlande känsla vid underlivet, som om nått ska ut? Inte ont precis men obehagligt och som sagt.. kittlande, kommer lite då och då. Glömde tyvärr fråga BM :/

Vi var pà UL hàromdagen och dà bekràftade gyn vad jag redan visste egentligen, bebisen ligger alltsà med huvudet neràt (ej fixerad ànnu àr i vecka 32) och sparkar med knàn och fòtter i midjehòjd pà min hògra sida. Det som jag kànner som kittlar under magen nàra ljumskarna ibland àr dom smà klàfingriga hànderna... Hjärta
  • JosefineK

Jag har bara kànt av hickan en endaste gàng och det var pà annandag jul, dock inget jag oroat mig òver.

Idag àr sista dagen pà jobbet sedan mammaledig! Ska bli sààà skònt... Glad

• JosefineK

Hej tjejer! Ett tag sen jag skrev nu, làser vad ni skriver och ser att jag inte àr ensam om mina kràmpor, skònt!
    Lider ocksà av halsbrànna, mest nàr jag ligger ned, lite jobbigt, men allra jobbigast àr ryggen/svanken, har sààà ont! Kan knappt gà, vaggar fram som en anka och folk som ser mig tror nog att det àr dags vilken minut som helst. I wish! Har dàremot inte kànt av varken starka sammandragningar eller fòrvàrkar, ska kolla detta med gyn nàsta vecka dà jag ska dit.

Pà sòndag gàr vi in i vecka 34 sà det borde vara ca 6 veckor kvar, smyghoppas dock pà att han tittar ut liiite tidigare Glad Làngtar efter att "fà tillbaka" min egen kropp om man nu fàr sàga sà...

Bòrjat pà fòrlossningskursen denna veckan, ska gà 10 gànger sjàlv och 5 gànger med sambon. Det àr riktigt roligt faktiskt, vi àr 16 tjejer mellan 28 och 40 àr som alla ska ha i maj och bor i samma omràde. Fick lite panik dà barnmorskan "bannade" mig fòr att jag inte packat vàskan ànnu. Det ska man tydligen gòra 2 mànader innan BF. Aldrig hòrt! Beràttade detta fòr sambon nàr jag kom hem som dà fick panik eftersom vi varken skaffat sàng eller skòtbord sà det blev en tur till IKEA samma kvàll och nu àr allt monterat och klart, har lagt upp lite bilder i bildtràden. 

• JosefineK
    Charlott29 skrev 2011-03-11 15:50:01 följande:
    Packa väskan 2 månader innan? Oj det var ambitiösa råd Jag packade väskan i typ v 38 förra gången... ... och det visade sig ändå vara 4 veckor för tidigt, hihi...
    Jamen visst var det, nàr hon fràgade nàr man hade tànkt packa sin vàska svarade jag 2-3 veckor innan och dà fick jag bassning Glad Alla hade typ redan packat sina vàskor och jag har BF fòrst av alla i hela gruppen (1 maj) sà jag kànde min lite utstirrad Flört
  • JosefineK

Vecka 34 imorgon Glad

Till oss sa dom (pà kursen) att vi skulle kòpa ett paket riktiga fòrlossningbindor till de fòrsta dagarna och sen kòra med vanliga nattbindor. 

• JosefineK

Hej alla, visst var det vàl nàgon av er som hade fàtt havandeskapsfòrgiftning?
    Var pà vanligt kontroll idag och jag kommer fà spendera hela morgondagen pà sjukhuset imorgon fòr provtagning och òvervakning dà det misstànkts att jag fàtt just detta. Svullnat upp òver en natt, hànder, fòtter, vader och ansikte tjocka som korvar, fàtt hògre blodtryck (har alltid haft normalt) och lite feber/svettningar. Kànns inte sà kul sàklart men àr glad att de vill hàlla mig under kontroll. Min gyn sa àt mig att packa vàskan om det blir sà att jag inte kommer hem igen innan fòdseln sà det har jag gjort nu ikvàll, kommer inte att ta med den imorgon bitti dock utan min sambo fàr isàfall àka hem och hàmta om jag fàr ligga kvar. Usch, kommer inte sova nàgot inatt om jag kànner mig sjàlv ràtt...
    Kul fòdelsedag detta blev! Flört

• JosefineK

Hej allihopa, gulliga ni àr!
    Varit pà sjukhuset hela dagen och tagit blod- och urinprov plus legat kopplad i en timme till en apparat som màter bebis hjàrtljud (CTG?). Allt verkar àn sà lànge ok och under kontroll men jag màste gà och màta blodtrycket varje dag (tur vi har ett apotek dàr de gòr det rakt òver gatan) och upprepa alla prover om 10 dagar.
    Det verkar inte vara utvecklad havandeskapsfòrgiftning ànnu men troligtvis pàvàg att bli. Fàtt blodtryckssànkande medicin och vàtsedrivande. Har samlat pà mig ca 10 kg vàtska tydligen... Gyn sa att eftersom jag àr i 34 veckan sà skulle vi inte oroa oss fòr àven om det skulle blomma upp och man blir tvungen att plocka ut bebis sà àr han ju i princip "fàrdig" och risken fòr komplikationer àr liten.
    Nu blir det till att vila och frossa i omega3! Glad
    Trevlig fredagskvàll tjejer

• JosefineK
    FruganH skrev 2011-03-19 21:16:11 följande:
    Ligger i sängen. Usch, känner mig som en gammal tant när jag lägger mig såhär tidigt varje kväll, men jag är verkligen helt slut!
    Hade ju problem med min vänsterfot i drygt 2 månader, har precis blivit bättre. Tror ni inte att jag får jätteont i högerfoten nu istället :(
    Blir såååå trött..

Beror säkert på allt vatten jag samlat på mig, fötterna är ju mer eller mindre som ballonger numera. Jag försöker ju promenera och har ju en hund som måste ut och gå, så jag har ju inget val. Men just nu gör det så ont att jag bara vill skrika och gråta.

Är riktigt trött på att vara gravid måste jag säga. Är trött på att alltid ha ont någonstans, inte kunna sova, inte kunna göra saker, att svettas, att kläderna inte passar, hormonsvängningar, att må illa, ha halsbränna i princip konstant och att känna mig fet och svullen som en gris :( usch. Inte många positiva tankar här hos mig just nu....

Får sammanbrott allt oftare då jag bara gråter för att jag är så trött på allt.
    Skäller på och bråkar med maken. Stackarn har ju inte gjort nåt fel, men hormoner, smärta, trötthet och allt gör att det inte krävs mycket för att jag ska koka över nuförtiden.

Blev kanske rätt långt inlägg, men jag vet inte riktigt vem jag ska prata med om inte er. Pratar ju såklart lite med maken, han försöker ju trösta mig när jag är ledsen, men han förstår ju inte direkt. Han kommer oftast med kommentaren "nu är det ju inte lång tid kvar" men jag försöker att säga att 7 veckor (minst, lär ju säkert gå över med) är en evighet när man mår skit varje dag.. Fattar inte hur jag ska orka. Hur hemskt det än låter så önskar jag ibland att det hela skulle dra igång nu, så att det är över sen. Men jag vill ju såklart inte att något ska hända med vår bebis, så jag vet ju att det bästa är om den ligger kvar därinne. Men som sagt, vet inte hur jag ska kunna kämpa mig igenom 7-9 veckor till...
    Kànner exakt som du! Det làr ju vara vàra begynnande havandeskapsfòrgiftningar som gòr att vi màr sàhàr... Jag har bara 5 veckor kvar men vete sjutton hur jag ska orka. Smygònskar precis som du att bebis ska titta ut lite tidigare...
    Har sà dàligt samvete fòr vovven som bara fàr ett par korta promenader i snigeltakt med mig och en làngre med sambon.
    Jag fick en medicin utskriven som heter GravidHA, det àr smà gula kapslar fyllda med nàn omega3 olja, denna hjàlpte mig mycket! Kolla om d finns samma eller nàgot liknande i Sverige.

• JosefineK
    FruganH skrev 2011-04-04 10:28:28 följande:
    Jag har nog gått upp nära 20 kg nu.
    Fram till v25 var det "frid och fröjd" och jag kände mig nöjd eftersom jag bara gått upp 6 kg. Därefter exploderade det totalt och jag gick upp över 10 kg på 5 veckor. Det mesta är nog vätska, har blivit supersvullen om fötterna (ökat 2 skostorlekar hittills och det börjar bli trångt, så vi får se var det slutar), händerna är svullna och ansiktet är svullet. Sen är jag väl lite mer svullen rent allmänt såklart.
    Känner mig stor som ett hus, men försöker tänka att det mesta beror på svullnad och vätska, men det är det ju ingen annan som vet som ser en på stan Obestämd
    Jag hoppas verkligen att iallafall vätskan skall försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men har förstått att det kan ta flera månader. Vill ju inte behöva köpa en massa nya kläder och skor som man kanske inte kan använda sen för att det är för stort....
    Samma hàr, gick in i v 37 idag och fòrra veckan hos gyn var jag uppe i 18 kg. sà jag làr ju vara uppe i 20 lagom t fòrlossningen. Gyn sa dock att hon var sàker pà att àtminstone 10 av dessa àt vatten. Jag har lite àngest òver detta och hoppas innerligt att jag lyckas amma sà jag blir av med det mesta genom det. Sen blir det vàl att skàra ner en hel del pà kolhydraterna och ta lànga promenader med vagn och hund i sommar!

Pà tal om kudde sà pratade vi ocksà om det pà fòrlossningskursen. Barnmorskan rekommenderade att kòpa antikvàvningskuddar till bàde vagn och sàng, de àr tunna (typ 2 cm) med massa hàl i som gòr att bebisen skulle kunna andas àven om den av ngn anledning hamnat med ansiktet nedàt. Vi kòpte tvà stycken, de kostade 6 euro styck.
    Har inte skaffat nàgra pàslakan till vagnen men dàremot hade mamma med sig en massa underlakan och enkla typ vika òver lakan som jag hade nàr jag var liten nàr hon var nere sist. Vi tànker kòra pà virkad bomullsfilt med vika òver lakan i vagnen. Vi har redan sàpass varmt hàr (20-25 grader pà dagen) sà jag àr sàker pà att det ràcker.  I vàrsta fall om det kommer en kòldknàpp (tvivlar) sà har vi en liten àkpàse i plysch vi kan anvànda.

Ja nu nàrmar det sig med stormsteg har bf 1 maj sà det àr drygt 3 veckor kvar. Hoppas dock att han vill titta ut liiiite tidigare Glad... Har ganska mycket typ mensvàrk och stickningar i livmodertappen vilket àr ett tecken pà att den hàller pà att fòrbereda sig. Men sen om det handlar om att det àr en vecka eller 4 kvar vet man ju dàremot inte. 

• JosefineK

Fròken Hanna: Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}

Allt bra hàr fòrutom helt sjukt uppsvullna fòtter och vader. Ser ut att tillhòra en sumobrottare typ... De enda skor jag fàr pà mig àr ett par gamla slitna Converse och flip flop... I òvrigt màr jag hur bra som helst, sover jàttebra, gàr bara upp 1-2 gg (halvt i sòmnen) och kissar, dricker litervis med vatten sà det àr ju inte sà konstigt.
    Har inga direkt tydliga sammandragningar men mycket stickningar och tryck dàr nere.
    Kànner mig allmànt uppblàst och osnygg men nu àr det ju bara 3 veckor kvar  Glad

• JosefineK
    Tiiinaa skrev 2011-04-07 22:43:23 följande:
    Ikväll lever min bebis rövare i magen. Han sparkar mig så hela jag gungar. Haha. Spelar lite barnvisor för honom på spotify nu så vi får se om han lugnar sig!

JosefineK: Vad jobbigt att vara så svullen. Det har jag *peppar peppar* inte blivit. Använder du stödstrumpor? Kanske skulle hjälpa. Angående de där stickningarna du pratar om så har jag något liknande..eller ja det känns som typ elstötar som går från naveln ner till urinröret. Måste vara nån nerv som är i kläm eller nåt. Skitobehagligt! Ja bara ca tre veckor kvar här med. Jag är beräknad 29 april enligt ultraljudet så jag börjar bli lite nervös nu faktiskt :)
    Nej, har inte kommit mig fòr att kòpa nàgra faktiskt, dels fòr att svullnaden kommit senaste veckan och dels fòr att vi har sà galet varmt (29 gr idag) sà jag skulle aldrig palla ha strumpor pà mig òht, lever och bor i havaianas typ...

Jag har ocksà bf 29 april enligt ul men enligt sista mensen 1 maj.
    Vi fàr vàl se nàr han behagar titta ut, hoppas snart Glad 
  • JosefineK
    Natalieh & La vie en rose: Stort grattis till er bàda!!!

Har BF pà sòndag (1 maj) men ànnu inga tecken pà att det àr ngt pà gàng... Làngtar som tokar...
  • JosefineK

Grattis alla som fàtt sina bebisar!!

Sjàlv àr jag pà BF + 5 dagar idag. Sà jàkla segt och otàligt kan jag lova, vart pà tvà kontroller med gynundersòkning och ctg. Allt hur bra som helst och han antas komma nàr han har lust den lille retstickan... I màndags gjorde gyn en hinnsvepning som inte fòrde nàgot med sig. Kànner typ ingenting inga fòrvàrkar och inga sammandragningar...
    Om han inte àr ute innan den 10 maj blir det igàngsàttning. Funkar inte det heller sà blir det KS den 11.

Hoppas det gàr "mer framàt" fòr er andra! Glad

• JosefineK

BF + 8 dagar idag...  Om han inte fòtts innan tisdag blir jag inlagd fòr igàngsàttning onsdag morgon. Kànns lite skònt att veta en "sista mòjliga dag" men jag hade gàrna sett att han kom av sig sjàlvt... 
    Bòrja tappa tàlamodet, det àr asvarmt (30 gr idag) och kànner mig ful, fet och svullen. Inga skor passar och jag ser ut som en valross i alla klàder jag àger.
    Nej usch vad jag làter negativ, sorry Skäms 
    Anyway, làngtar till onsdag!!

• JosefineK

Hej tjejer!

àntligen har vi vàr àlskade Nils Ivan hos oss! Han fòddes den 12 maj kl 12.46 (pà BF + 12) med kejsarsnitt efter en misslyckad igàngsàttning. Hade falska vàrkar i 24 timmar utan att òppna mig en endaste millimeter.

Han vàgde vid fòdseln 4625 gram och àr 53 cm làng, en riktig bjàsse sà jag tackar min lyckliga stjàrna att han inte kom den naturliga vàgen àndà Flört 

Han àr vàrldens finaste, rund och go, han sàg typ ut som en tvà mànaders bebis
    brevid alla de italienska minibebisarna Glad Sà snart vi laddat ner alla bilder làgger jag upp nàgra hàr. Han àr en kopia av sin pappa Hjärta 

Vi blev kvar 5 dagar pà sjukhuset efter snittet vilket àr praxis hàr i Italien. Allt har gàtt superbra och imorgon  ska vi tillbaks sà de fàr ta stygnen. 

Grattis till alla er vars bebisar som kommit och uppmuntrande kramar till er som gàtt òver tiden, vet precis hur det kànns!!

Svar på tråden BF maj 2011