• Gahlin

    RLS- Restless Legs Syndrome

    Tänkte att vi kunde ha en tråd för oss med Restless Legs.
    För er som inte vet vad det är, kommer en förklaring:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Källa: Docent Karl Ekbom och Läkartidningen 10/99
    Restless legs är ett vanligt tillstånd som yttrar sig som en obehagskänsla och oro i underbenen. Besvären beskrivs ofta som "myrkrypningar" eller som att det suger eller spänner inne i benen. Detta ger en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dessa still.

    Symtomen uppstår oftast vid vila och lindras av att man rör på benen. Känslan av obehag sitter vanligtvis djupt inne i benen, någonstans mellan knäna och fotlederna. Besvären förekommer dock ibland även i lår, fötter och armar. I vissa fall uppträder även värk och smärta i samband med Restless legs.

    -------------------------------------------------------------------------------------
    Viktiga länkar:
    Restless Legs- förbundet:restlesslegs.nu/explorer/startsida.html
    Restless Legs Syndrome foundation:www.rls.org/

  • Svar på tråden RLS- Restless Legs Syndrome
  • Kängu

    Hej!
    Jag känner också igen mig. Har dessa problem i ben och armar, men inte alltid. En extrem obehagskänlsa/pirrande "längst inne" i ben och armar. Så att man måste spänna muskeln, går nästan inte att låta bli ens om man försöker.

    Jag tycker att det hjälper när jag tar multivitaminer, eller extra B-vitaminer. Kankse är det järn och folsyra som behövs? Kanske inbillning, men i perioder när jag inte äter extra vitaminer, får jag mer problem.

    För mig hjälper det också att ha ett ganska svalt täcke, eller att sticka ut benen utanför täcket när man sover.

    I slöa perioder, typ julhelgen när man sitter och slöar och äter hela tiden (jag i alla fall...) och inte rör på mig, då blir det mkt värre. Så motion på kvällen hjälper kanske.

    Min mamma har samma, men mycket mer, hon äter parkinson medicin i perioder. Det hjälper.

  • Äntchen

    Hej,
    ville bara komma med ett litet tips som kanske är värt att prova om man provat allt annat. Medicin mot Parkinson låter ju inte som ett särskilt kul alternativ.

    Min pappa har haft RLS i säkert 15 år men nu har han inga känningar alls sen säkert 3 år. Det hela började med att han var på en längre resa till Japan. Och då bara försvann symptomen. Han funderade som sjutton vad det var han gjorde annorlunda och eftersom han är rätt inne på att kosten har stor betydelse för hur man mår (tror jag med) så kom han till slut på att det enda som han brukade äta hemma men inte åt i Japan var potatis. Så han slutade med potatis och RLS har upphört! Han har testat flera gånger att äta potatis eller nåt med potatismjöl i och då kommer symptomen tillbaka som ett brev på posten.

    Han skrev faktiskt om det här till en Internetläkare också som skrev om det på sin hemsida. Sen var det en journalist från Hälsa eller Må Bra kommer inte ihåg vilket som skrev en artikel om RLS och då var det med en liten notis om det här med potatis.
    Sen fick pappa faktiskt mail från flera stycken som hade provat och blivit hjälpta!
    Så även om det är svårt att ersätta potatis kan det vara värt ett försök. Högt i glykemiskt index är det ju också! JAg äter brokkoli eller rotfrukter istället och det går alldeles utmärkt. Eftersom jag inte har RLS utan undviker potatis av andra skäl fuskar jag dock ibland. Särskilt om man blir bjuden.

    Kram på er

  • Äntchen

    Kom på en sak till. Om man nu är skeptisk och tror att det är placeboeffekten, so what. Om jag hade RLS skulle jag nog vara beredd att prova allt för det verkar vara jättehemsk. Helt klart en sjukdom som det skulle vara med uppmärksamhet ikring.

  • Nane

    Jag har haft RLS i två år nu och jag upplever det som att det är allra värst på somrarna. På vintern känner jag ingenting. Jag har verkligen haft det jättejobbigt vissa perioder då jag inte ens sovit två timmar per natt så en läkare skrev ut parkinsson medicinen Madopark Quick till mig. Jag äter den enbart då jag får "känningar" och det fungerar helt fantastiskt. Vissa kanske inte vill äta massa mediciner men jag gör vad som helst för att slippa det. (De som är gravida och som inte vill äta massa mediciner håller jag med!)
    -Jag rekommenderar Madopark Quick!

  • Gahlin

    Jag kommer att pröva ALLT! (hehe)
    Nu så blir det multivitamin, med mineraler, som jag ändå äter eftersom jag är gravid. Ska undvika kaffe, coca cola, te, m.m Dessutom måste jag prova det där med att utesluta potatis.

    Visar det sig after graviditeten att inget av alla försök har hjälpt, så kommer jag att kräva medicinering med levodopa, eftersom det går att bota!
    JAG VÄGRAR HA DET SÅ HÄR RESTEN AV MITT LIV! Det är fruktansvärt och jag bryter hellre ryggen en gång till än att gå med RLS dag ut och in.

    Det låter kanske drastiskt, men det tär väldigt på psyket att aldrig få sova, att alltid gå upp och röra på sig hela nätter igenom, osv.

  • corinne1

    ja hur står man ut!det bästa e att lära sej att leva med eländet!när det e som värst tar jag på mej stödstrumpor!funkar ibland!har även lärt mej vad jag kan äta å inte äta!ibland kan även tyngd på vristerna hjälpa!typ sambon lägger sina ben på mina!ja detta e hemskt,man får försöka att leva me krypen i bena!kram till alla

  • Gahlin

    Jag ska göra ett försök att sova nu. Drar mig alltid för att gå och lägga mig. Vi höres!

  • Fidget

    Har lidit av RLS i ett par år nu och har i perioder under graviiteten fått riktigt jobbiga perioder. Blev tipsad att ta magnesiumbrus av min bm och på mig funkar det alldeles utmärkt! Tar ett glas brus ett par timmar innan jag går och lägger mig och då får jag sova hela natten. Bananer innehåller också mycket magnesium så man kan ju även äta en eller två innan sovdags. Tycker ni ska prova, vet fler som det funkat för!

    Lycka till!

  • buebo

    Har oxå samma besvär men har aldrig haft det utom under graviditeten. I fredags var jag till BM och hon hade nyss fått höra att om man dricker grape dricka så kan det bli bättre. Det skulle räcka med en flaska (50 cl)/dag så kunde det bli bättre. Det var kininet i det som skulle göra att man får mer ro i benen.Jag har provat i tre dar och hittills har det funkat relativt bra.Det har varit mindre iaf och jag har fått sova lite bättre. Nu har jag ju inte hunnit prova så länge än men det kan ju va värt att prova om nån är intresserad.Bättre än en massa mediciner iaf.Jag är inte så förtjust i smaken bara .Annars ska jag prova det ni föreslår här,det vore skönt att slippa eländet!

  • Gahlin

    Hur har ni sovit inatt?
    Själv somnade jag till slut vid tre-tiden av utmttning.

Svar på tråden RLS- Restless Legs Syndrome