• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Anonym (ex beroende)
    Anonym (sjukvårdare) skrev 2010-08-24 18:59:39 följande:

Tramadol e väldigt svårt att få utskrivet av den anledningen att det klassas som narkotika. 1 tablett kan faktiskt göra dig beroende..På många sjukhus osv har man valt bort denna tablett av den anledningen. Dessa piller finns att köpa bland missbrukare, kostar 10 kr st,

Det är ett jävla gift, det finns betydligt bättre läkemedel som tar bort "ren" smärta.

Men många har upptäckt att man"mår kanon" på dem o därav vill ha fler..Jag anser att läkare som skriver ut dessa är ganska oseriösa. Tramadol är en form av morfin, tacka fan att man "mår" bra av dem då...

Har man en kronisk sjukdom får man utskrivet läkemedel mot detta. MAn måste våga fråga sin läkare vad de finns för något.

Hoppas du får något bättre....

Lyssna på detta råd ovan TS
    Ärligt jag har kronisk muskelinflamation samt massa problem med min rygg och haft utskrivet tramadol ett ganska bra tag... Jag blev beroende istället för att ta när smärtan var som värst så blev det att jag knapprade flera tabletter om dagen. De blev som min nya godis för att jag skulle klara vardagen.
    Jag blev kall å hyper hela tiden kunde inte slappna av inte känna riktiga känslor och massa andra sådana saker. När min farmor dog så hade hon  tagit samma medicin som mej för att ta bort smärtorna fast 100 - 200 mg medans jag tog 50 mg/ per tillfälle.
    Jag skulle testa en gång att ta en av hennes tabletter för att jag hade så ont. Jag hamna på sjukhuset. Nu när jag har barn skulle jag aldrig i hela mitt liv ens röra det. Jag tänker inte tillåta mej det. Du minskar din uppfattningsförmåga med dessa tabletter.
  • Anonym

Jag hoppas att ingen erbjuder sig pillren för det är faktiskt langning och olagligt.

Är det UVI du har så kan en långtidsbehandling med fufudantin hjälpa

• Anonym (ts)
    Anonym (ex beroende) skrev 2010-08-24 20:11:02 följande:
    Lyssna på detta råd ovan TS
    Ärligt jag har kronisk muskelinflamation samt massa problem med min rygg och haft utskrivet tramadol ett ganska bra tag... Jag blev beroende istället för att ta när smärtan var som värst så blev det att jag knapprade flera tabletter om dagen. De blev som min nya godis för att jag skulle klara vardagen.
    Jag blev kall å hyper hela tiden kunde inte slappna av inte känna riktiga känslor och massa andra sådana saker. När min farmor dog så hade hon  tagit samma medicin som mej för att ta bort smärtorna fast 100 - 200 mg medans jag tog 50 mg/ per tillfälle.
    Jag skulle testa en gång att ta en av hennes tabletter för att jag hade så ont. Jag hamna på sjukhuset. Nu när jag har barn skulle jag aldrig i hela mitt liv ens röra det. Jag tänker inte tillåta mej det. Du minskar din uppfattningsförmåga med dessa tabletter.
    Usch tycker synd om dig att du blev beroende! Men jag tvivlar starkt på att jag skulle bli beroende på max 12 per år. Och hoppas och tror inte att alla som får tramadol eller dylikt blir beroende, det finns ju flera i tråden som tar mot mensvärk dvs varje månad och verkar klara sig fint. Det beror nog mer på gener/personlighet om man blir beroende och börjar knapra varje dag. Mina problem kommer inte varje dag.

Minskad uppfattningsförmåga är bättre än ingen alls (=när jag sitter på toa och inte kan ta mig därifrån över huvud taget).
  • Anonym (ts)
    Anonym (smärta) skrev 2010-08-24 19:53:44 följande:
    Citodon kan med fördel kombineras med Ipren som innehåller ibuprofen, eller med Treo som innehåller ASA.
    Men detta är också något jag rekommenderar att du pratar med din läkare om eftersom begreppen lätt blandas ihop såhär av lekmän... 
    Har läst på FASS och läser alltid där innan jag använder någon medicin. Men självklart kommer läkare att ge besked innan en eventuell användning som brukligt.
  • Sara62
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 09:04:09 följande:
    Okej, kan väl avslöja: sjukdomen är UVI! "Alla andra" som har det kan ju fortsätta hur som helst de springer bara på toa lite oftare, medan jag sitter på toa hela tiden (12 h i sträck är inte ovanligt) och gråter av smärta.

Du ska inte ta tramadol mot urinvägsinfektion. Du ska ta antibiotika.

Jag skulle inte heller skriva ut tramadol till dig.

"Sara"
    läkare

• Stealth
    Sara62 skrev 2010-08-24 20:41:02 följande:

"Sara"
    läkare

Tur att du inte är min eller TS läkare, för du läser inte vad som  står.
    TS äter antibiotika mot UVI:n
    Men behöver starkare smärtstillande mot smärtan denne ger henne.

Var det så svårt?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Sara62
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-24 13:57:59 följande:
    Diklofenak kan vara beroendeframkallade jo.
    Och ja man kan få blödning men de är i sällsynta fall.

Har varit ssk. är inte längre
    Nej, diklofenak är inte beroendeframkallande.

"Sara"
    läkare
  • Anonym
    Sara62 skrev 2010-08-24 20:45:09 följande:
    Nej, diklofenak är inte beroendeframkallande.

"Sara"
    läkare
    Varför skriver du under med läkare hela tiden?
    Om du är proffessionell borde du inte sitta och uttala dig såhär på forum, det hör väl ändå till läkaretiken.
  • Ökänd

"Sara"
    läkare

Det är inte mot urinvägsinfektionen hon vill ha dom heller.
    Lolilla
    Patient
    Burn hajfajvmöppar burn.
  • Anonym (ts)

"Sara"
    läkare

Har du läst något av tråden, eller är du en sån läkare där allt går in genom ena örat och ut genom andra...
Svar på tråden Hur få tramadol?