• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Anonym (ts)
    Ökänd skrev 2010-08-24 16:41:49 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden men:

Hitta en bra gynekolog. Berätta allt som du berättat här. Du borde med dina besvär definitivt kunna få hjälp till smärtlindring. Sen om det är så att du inte fått orsaken till alla dessa UVIs utredd så undrar jag om det verkligen är UVI eller bara uvisymptom. Kan du ha endometrios? Frågar bara, då endometrios bland annat ger uvi-symptom väldigt ofta.
    Har gjort utredning, inget fel på njurar mm men urinblåsan var lite röd. Har bakterier i urinen = UVI, förutom de gånger som jag bara haft urinen i blåsan någon timma samt druckit mycket.

Kan en gynekolog hjälpa med smärtstillande?

En gyn berättade för mig att jag hade vestibulit innan hon ens kollat. Jag visste att hon hade fel, hoppade upp i stolen "Nä du har inte vestibulit"

Tror inte det är endometris, inga problem med sex (när jag är frisk...) ingen barnlöshet, extrema menssmärtor osv. Men tack för tipset.
  • Ökänd
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 16:49:23 följande:
    Har gjort utredning, inget fel på njurar mm men urinblåsan var lite röd. Har bakterier i urinen = UVI, förutom de gånger som jag bara haft urinen i blåsan någon timma samt druckit mycket.

Kan en gynekolog hjälpa med smärtstillande?

En gyn berättade för mig att jag hade vestibulit innan hon ens kollat. Jag visste att hon hade fel, hoppade upp i stolen "Nä du har inte vestibulit"

Tror inte det är endometris, inga problem med sex (när jag är frisk...) ingen barnlöshet, extrema menssmärtor osv. Men tack för tipset.
    Både gyn och vanlig läkare kan ju hjälpa dig. Problemet är ju ofta att hitta någon som är bra. En gyn som ställer diagnos i dörren är inte bra. Jag skulle ha vänt i dörren. Summa sumarum: hitta en bra gyn/läkare så kommer du att få hjälp. Och precis som redan nämnts: så få tabletter det rör sig om visar ju tydligt att det inte är någon sorts missbruk du är ute efter. Det är ju inte så att du vill ha ett 500-pack direkt.
    Burn hajfajvmöppar burn.
  • Anton Chigurh
    Jezamine skrev 2010-08-24 15:51:46 följande:
    Nu fick du ju inte Tramadol av läkaren i dag.Då får du ju lita till antibiotikan.Hade du provar Magnecyl el Bamyl?
    Men snälla nån, TS behöver Tramadol, vilket hon mycket tydligt sagt, och du tipsar om Magnesyl !!!

TS. Behöver du Tramadol måste du säga det själv, säj att du vill testa det på prov, att du har såpass grymma smärtor, är det en vettig läkare skriver han ut det till dig. Iaf om det är en läkare du gått till regelbundet, är det en jourläkare en fredagskväll på akuten blir det nog värre, om du förstår. Men en duktig distriktsläkare borde vara på din sida.
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Gravid2010

jag förstår inte varför du inte skulle kunna få tralalala... utrskrivet... (tramadol, Tradolan osv) Det är väl bara att säga som det är... De är de enda som verkligen fungerar på din smärta.

Jag har själv haft smärtproblem och de vanliga sorterna fungerar inte på mig..så jag brukar säga vilka jag vill ha och de får jag.

SEN kan du även få antibiotika utskrivet för att ha hemma i förebyggande syfte... Det har jag fått förr när jag fick UVI heeela tiden.

Sen tycker jag även att du ska börja med att dricka tranbärsjuice el något annat väldigt surt och c-vitaminrikt som ex havtornsjuice varje dag! Det skulle kunna hjälpa dina besvär avsevärt.

• Jezamine
    Anton Chigurh skrev 2010-08-24 17:06:35 följande:
    Men snälla nån, TS behöver Tramadol, vilket hon mycket tydligt sagt, och du tipsar om Magnesyl !!!

TS. Behöver du Tramadol måste du säga det själv, säj att du vill testa det på prov, att du har såpass grymma smärtor, är det en vettig läkare skriver han ut det till dig. Iaf om det är en läkare du gått till regelbundet, är det en jourläkare en fredagskväll på akuten blir det nog värre, om du förstår. Men en duktig distriktsläkare borde vara på din sida.
    Men  om nu inte TS fick Tramadol av  läkaren? Hon bad ju om det idag? Då är det bättre att vara utan smärtstillande..ok?.Sorry.
    Avstängd tills vidare
  • Gravid2010
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 09:00:30 följande:
    Har aldrig frågat en läkare om det för jag vet att man får det inte för mina sjukdom.
    Men hur säger jag att jag vet att de funkar, då vet ju läkaren att jag tagit dem utan recept och det är väl olagligt?
    Det är inte olagligt från sin sida.. bara dumdristigt. jag tror ingen läkare bryr sig ang detta faktiskt.
  • Anonym

TS

Förlåt om jag är lite OT men jag vill upplysa dig om att Tramadol har en massa negativa bieffekter. Bland annat så kan man bli deprimerad och behöva äta antidepressiv medicin under lång tid efter att man slutat. Min man som tagit tramadol mot ryggvärk i över ett år fick jättebesvär (det är något med serotonin som händer).

Om det kan finnas någon annan smärtlindringt för dig som fungerar lika bra hade jag hellre satsat på det. Aldrig mer tramadol säger jag.

• Gravid2010
    Anonym skrev 2010-08-24 17:10:12 följande:
    TS

Förlåt om jag är lite OT men jag vill upplysa dig om att Tramadol har en massa negativa bieffekter. Bland annat så kan man bli deprimerad och behöva äta antidepressiv medicin under lång tid efter att man slutat. Min man som tagit tramadol mot ryggvärk i över ett år fick jättebesvär (det är något med serotonin som händer).

Om det kan finnas någon annan smärtlindringt för dig som fungerar lika bra hade jag hellre satsat på det. Aldrig mer tramadol säger jag.
    Kanske Dexofen... som jag haft. Jag har ätit dem i över 1 år och inte känt av några negativa effekter öht. Inte beroendeframkallande..(på mig iaf) och inga magproblem mm.
  • Anonym (ts)
    Ökänd skrev 2010-08-24 17:04:22 följande:
    Både gyn och vanlig läkare kan ju hjälpa dig. Problemet är ju ofta att hitta någon som är bra. En gyn som ställer diagnos i dörren är inte bra. Jag skulle ha vänt i dörren. Summa sumarum: hitta en bra gyn/läkare så kommer du att få hjälp. Och precis som redan nämnts: så få tabletter det rör sig om visar ju tydligt att det inte är någon sorts missbruk du är ute efter. Det är ju inte så att du vill ha ett 500-pack direkt.
    Har lagt många tusen på läkarbesök, undersökningar, mediciner, naturläkemedel osv och läkarna kan inte göra mer än att ge mig antibiotika när jag får problem (har iofs flyttat en del, inte varit hos samma hela tiden). Men det var beskedet jag fick efter min utredning av njurar och urinblåsa. Taskigt läge, blir inte alls tagen på allvar med min smärta.

Var hittar man en läkare/gynekolog som tar en på allvar och inte bara skickar vidare till de inte kan skicka mer.

Men kan säga som så: jag hade det kroniskt när jag var tillsammans med min förra sambo, jag tålde inte honom. Med min nuvarande man (sen 8 år) får jag det bara ca 1-4 ggr per år. Och inte en enda gång under graviditeten vilket brukar vara vanligt. Så det är ju positivt.
  • Anonym (också uvi)
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 17:12:56 följande:
    Har lagt många tusen på läkarbesök, undersökningar, mediciner, naturläkemedel osv och läkarna kan inte göra mer än att ge mig antibiotika när jag får problem (har iofs flyttat en del, inte varit hos samma hela tiden). Men det var beskedet jag fick efter min utredning av njurar och urinblåsa. Taskigt läge, blir inte alls tagen på allvar med min smärta.

Var hittar man en läkare/gynekolog som tar en på allvar och inte bara skickar vidare till de inte kan skicka mer.

Men kan säga som så: jag hade det kroniskt när jag var tillsammans med min förra sambo, jag tålde inte honom. Med min nuvarande man (sen 8 år) får jag det bara ca 1-4 ggr per år. Och inte en enda gång under graviditeten vilket brukar vara vanligt. Så det är ju positivt.
    >Har du fått tillbaka det efter graviditeten? Jag har samma historia som dig när det gäller uvi.. (fick alltid när jag var yngre.)

En dum fråga kanske.. Men går du och kissar efter samlag? Det är jätteviktigt för att skölja ut bakterierna.. om jag slarvade med det förr så fick jag uvi DIREKT.
Svar på tråden Hur få tramadol?