• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-08-24 20:46:48 följande:
    Varför skriver du under med läkare hela tiden?
    Om du är proffessionell borde du inte sitta och uttala dig såhär på forum, det hör väl ändå till läkaretiken.
    Varför skulle hon inte kunna ge råd inom ett område där hon har kunskap´? Det kan väl ändå inte strida mot nån etik?
  • Ökänd
    Queenie70 skrev 2010-08-24 21:09:03 följande:
    Varför skulle hon inte kunna ge råd inom ett område där hon har kunskap´? Det kan väl ändå inte strida mot nån etik?
    Självklart kan hon ju ge råd. Fast det förutsätter ju att man först lyssnat på patienten. Annars kan det ju bli svårt att ge några konkreta råd.
    Burn hajfajvmöppar burn.
  • Anonym (förstår dig)

Usch jag är precis som du ts. Har haft problem med uvi i femton år och de hittar ingen lösning på det. Har tom haft såna svåra smärtor att jag blivit inlagd och fått morfin. EN gång har jag blivit tillfrågad om jag ville ha smärtstillande utskrivet tillsammans med antibiotikan. Fattar inte varför man inte skulle kunna få det. Hoppas verkligen att du får hjälp.

Nu gällde inte tråden det här, men jag har ett litet tips som faktiskt funkat för mig. Har testat allt som sagt. Dricka surt, mycket, tranbärsjuice osv osv. Inget har funkat. Vad som däremot funkar för mig är att fasta. Då sköljs systemet igenom på ett helt annat sätt. Såfort jag känner MINSTA känning av det fastar jag några dagar. Sjukt att man ska behöva leva så, men hellre det än att jag får den fruktansvärda smärtan. Har nu varit fri från smärtan i drygt ett år.

• nurseanna
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-24 13:57:59 följande:
    Diklofenak kan vara beroendeframkallade jo.
    Och ja man kan få blödning men de är i sällsynta fall.

Har varit ssk. är inte längre
    Men snälla du...sköterska ÄR man ju liksom hela tiden...Skrikandes, om man nu inte blivit av med sin legitimation. På nåt sätt...
    Diklofenak är inte beroendeframkallande, och visst kan den ge biverkningar som vilken medicin som helst.
    Tramadol är ju starkt beroendeframkallande som många sagt tidigare, MEN be läkaren skriva ut en liten förpackning.
  • Anonym (ts)
    Anonym (förstår dig) skrev 2010-08-24 21:17:52 följande:
    Usch jag är precis som du ts. Har haft problem med uvi i femton år och de hittar ingen lösning på det. Har tom haft såna svåra smärtor att jag blivit inlagd och fått morfin. EN gång har jag blivit tillfrågad om jag ville ha smärtstillande utskrivet tillsammans med antibiotikan. Fattar inte varför man inte skulle kunna få det. Hoppas verkligen att du får hjälp.

Nu gällde inte tråden det här, men jag har ett litet tips som faktiskt funkat för mig. Har testat allt som sagt. Dricka surt, mycket, tranbärsjuice osv osv. Inget har funkat. Vad som däremot funkar för mig är att fasta. Då sköljs systemet igenom på ett helt annat sätt. Såfort jag känner MINSTA känning av det fastar jag några dagar. Sjukt att man ska behöva leva så, men hellre det än att jag får den fruktansvärda smärtan. Har nu varit fri från smärtan i drygt ett år.
    Oj, det var ett nytt råd, att fasta dvs inte äta någon mat? Borde det inte vara bäst att äta mycket nyttigt så man håller uppe immunförsvaret och det kan lättare ta hand om infektionen, eller vad är det som gör att det funkar att fasta? Ja hellre det än smärtan, om det funkar.

Härligt att du blivit tagen på allvar och fått smärtstillande någon gång iaf! Och det känns skönt att inte vara helt ensam i hela världen med sånna smärtor av en liten UVI...
  • Ökänd
    nurseanna skrev 2010-08-24 21:19:10 följande:
    Men snälla du...sköterska ÄR man ju liksom hela tiden...Skrikandes, om man nu inte blivit av med sin legitimation. På nåt sätt...
    Diklofenak är inte beroendeframkallande, och visst kan den ge biverkningar som vilken medicin som helst.
    Tramadol är ju starkt beroendeframkallande som många sagt tidigare, MEN be läkaren skriva ut en liten förpackning.
    Är det inte så att för att lyckas bli beroende av dylika läkemedel så krävs en ganska frekvent konsumtion? Och är det inte också så att beroendet och känslan av att bli lite "hög" endast infinner sig om man tar mer medicin än smärtan kräver? Om du inte överdoserar så går ju medicinen dit den ska och inte upp i skallen. Jag har själv ätit en rad olika smärtstillande som klassas som beroendeframkallande i över 6 år, men aldrig känt ett sug efter att missbruka dessa.
    Burn hajfajvmöppar burn.
  • Spiro

Inför ditt bokade läkarbesök har jag ett tips: Se till att få jornalkopior från dina tidigare besök och utredningar på andra ställen än dit du går nu. Som jag förstår dig så har du flyttat en del? Om du kan visa upp hur ofta du haft dina UVIer och hur ont du haft (förhoppningsvis ska det vara antecknat i jornalen) ökar nog chansen för att du ska få något starkare smärtstillande utskrivet.

• Anonym (förstår dig)
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 21:26:17 följande:
    Oj, det var ett nytt råd, att fasta dvs inte äta någon mat? Borde det inte vara bäst att äta mycket nyttigt så man håller uppe immunförsvaret och det kan lättare ta hand om infektionen, eller vad är det som gör att det funkar att fasta? Ja hellre det än smärtan, om det funkar.

Härligt att du blivit tagen på allvar och fått smärtstillande någon gång iaf! Och det känns skönt att inte vara helt ensam i hela världen med sånna smärtor av en liten UVI...
    Ja det är mitt helt egenkomponerande sätt att klara detta. För mig funkar det bäst, det är inget annat som funkat. Det är säkert bra att hålla immunförsvaret uppe, men när jag äter fast föda sköljer det inte igenom så bra som när jag fastar så jag kör på det. Brukar ha måltidersättningar hemma så jag kan dricka det när jag får känningar av det. Då får jag iaf i mig näring under tiden. Ibland räcker det med en dag.

Ja jag har både blivit tagen på allvar och fullständigt nonchalerad. Har haft turen att komma till en läkare som själv haft såna smärtor och hon förstod förstås. Har man inte haft det är det nog tyvärr lätt att man får den attityden att det "bara är en liten uvi". Jag har hög smärttröskel, men detta önskar jag ingen. Det är en vidrig smärta.
  • pluppfamiljen

jag säger inte att du ska göra det men när jag letade efter det så hittade jag det direkt och det är dumt och onödigt att enns tänka tanken beroendeframkallande dessutom.

5 barns mamma
  • Anonym (ts)
    Spiro skrev 2010-08-24 21:27:59 följande:
    Inför ditt bokade läkarbesök har jag ett tips: Se till att få jornalkopior från dina tidigare besök och utredningar på andra ställen än dit du går nu. Som jag förstår dig så har du flyttat en del? Om du kan visa upp hur ofta du haft dina UVIer och hur ont du haft (förhoppningsvis ska det vara antecknat i jornalen) ökar nog chansen för att du ska få något starkare smärtstillande utskrivet.
    Tack för tipset Jo jag har ju flyttat några gånger, har bott i fyra olika ständer sen jag flyttade hemifrån, men gått till säkert 20 olika läkare (minst) samt många gånger då jag varit utomlands. Journaler kostar för varje man ska skicka efter, har även gått till läkare vid jobb samt olika jourläkare då det varit på lördagar, blir svårt att minnas alla ställen jag varit på. De har antagligen inte antecknat att jag haft så ont, jag har ju vetat att antibiotika är boten mot UVI och när jag försökte få något gjort på akuten för ca 8 år sedan blev det blankt nej, efter det har jag mest varit glad om jag fått mina j**la antibiotika. Efter alla utredningar som inte visar något onormalt har läkare inte kunnat göra mer för mig.

Vilket helvete som jag dras med, och det delvis i onödan!!!

Svar på tråden Hur få tramadol?