• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Neko

TS, ursäkta om jag har missat det, men har du provat citodon varvat med alvedon (eller vad det är man får varva med)? Citodon brukar inte alls vara svårt att få utskrivet, jag fick det för mononukleos som i normala fall inte ger någon smärta för vuxna när de får det men barn kan få lite ont i halsen. Jag är 30 och hade så ont att jag inte ätit eller druckit på 2 dagar, kunde knappt ens svälja saliv. Var inga problem alls att få det utskrivet och ingen trodde att jag var missbrukare trots att det var för tidigt i sjukdomen för att kunna fastställa säkert att det var mono ens och det var inte bakterier. Jag fick en gigantiskt förpackning plus en extra att hämta ut. Det gick över någon vecka senare så jag hann inte ens använda upp en tredjedel av den första förpackningen.

Jag tror inte heller det är något problem om du säger att du provat tramadol innan och att det fungerade. Jag tror inte att de kommer att kolla igenom alla dina journaler för att se om du verkligen fått det utskrivet på recept (speciellt inte om du nyss flyttat), utan de kommer nog bara att anta att du fått dem på laglig väg.

Om inte annat, säg att du behöver smärtlindrig NU (de får väl ge en spruta eller något om inte annat) och att du kan gå med på att bli undersökt av psykolog för att bevisa att du inte är någon missbrukare innan du har oturen att få UVI igen så kanske du kan få bättre smärtstillande då.

• Anonym (sjukvårdare)

Tramadol e väldigt svårt att få utskrivet av den anledningen att det klassas som narkotika. 1 tablett kan faktiskt göra dig beroende..På många sjukhus osv har man valt bort denna tablett av den anledningen. Dessa piller finns att köpa bland missbrukare, kostar 10 kr st,

Det är ett jävla gift, det finns betydligt bättre läkemedel som tar bort "ren" smärta.

Men många har upptäckt att man"mår kanon" på dem o därav vill ha fler..Jag anser att läkare som skriver ut dessa är ganska oseriösa. Tramadol är en form av morfin, tacka fan att man "mår" bra av dem då...

Har man en kronisk sjukdom får man utskrivet läkemedel mot detta. MAn måste våga fråga sin läkare vad de finns för något.

Hoppas du får något bättre....

• Anonym (ts)
    Anonym (också uvi) skrev 2010-08-24 17:16:43 följande:
    >Har du fått tillbaka det efter graviditeten? Jag har samma historia som dig när det gäller uvi.. (fick alltid när jag var yngre.)

En dum fråga kanske.. Men går du och kissar efter samlag? Det är jätteviktigt för att skölja ut bakterierna.. om jag slarvade med det förr så fick jag uvi DIREKT.
    Oj missade att svara innan. Ja, jag kissar alltid efter sex. Genast efter, annars kommer UVI direkt. Det har kommit nu tre gånger efter graviditeten ja, tyvärr.
  • Anonym (ts)
    Neko skrev 2010-08-24 18:47:31 följande:
    TS, ursäkta om jag har missat det, men har du provat citodon varvat med alvedon (eller vad det är man får varva med)? Citodon brukar inte alls vara svårt att få utskrivet, jag fick det för mononukleos som i normala fall inte ger någon smärta för vuxna när de får det men barn kan få lite ont i halsen. Jag är 30 och hade så ont att jag inte ätit eller druckit på 2 dagar, kunde knappt ens svälja saliv. Var inga problem alls att få det utskrivet och ingen trodde att jag var missbrukare trots att det var för tidigt i sjukdomen för att kunna fastställa säkert att det var mono ens och det var inte bakterier. Jag fick en gigantiskt förpackning plus en extra att hämta ut. Det gick över någon vecka senare så jag hann inte ens använda upp en tredjedel av den första förpackningen.

Jag tror inte heller det är något problem om du säger att du provat tramadol innan och att det fungerade. Jag tror inte att de kommer att kolla igenom alla dina journaler för att se om du verkligen fått det utskrivet på recept (speciellt inte om du nyss flyttat), utan de kommer nog bara att anta att du fått dem på laglig väg.

Om inte annat, säg att du behöver smärtlindrig NU (de får väl ge en spruta eller något om inte annat) och att du kan gå med på att bli undersökt av psykolog för att bevisa att du inte är någon missbrukare innan du har oturen att få UVI igen så kanske du kan få bättre smärtstillande då.
    Har faktiskt inte provat CItodon, kanske borde testa det först om doktorn instämmer. Trodde det var ungefär som tramadol att få utskrivet.

Var inne på akuten för många år sen för att få smärtlindring NU, men fick inget alls...

Blir det lättare om man säger att man kan bli psykologundersökt?
  • Anonym (ts)
    Liselian skrev 2010-08-24 18:36:49 följande:
    TS, jag tror VERKLIGEN som flera andra här att du kommer att få hjälp av din husläkare om du verkligen beskriver problemet som du gjort här för oss. Du kan få minsta förpackningen utskriven, ser ingen anledning till varför du INTE skulle få det.
    Nu har du ju skrivit att du provat det mesta i förebyggande väg, men har du ätit Hiprex, långtidsbehandling? Det surgör urinen och kan fungera mkt bra genom att förebygga UVI hos en del som provat "allt". Din husläkare kan skriva ut även dessa. Ofta vill läkare att man ska prova nåt annat samtidigt med en ny smärtmedicinering, för att komma åt roten till det onda.

Hoppas denna UVI-omgång blir uthärdlig och lycka till hos din husläkare!

Om Hiprex:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Har inte provat Hiprex men provat en massa annat surgörande utan resultat :-/
  • Neko

Har du inte provat citodon så gör det, det är väl något liknande House använder, så då borde det väl fungera =) Och ska du bara ta någon gång ibland är det nog inte så farligt heller. Förresten, blanda inte med alvedon som jag skrev. Alvedon innehåller paracetamol och citodon är paracetamol och kodein och för mycket paracetamol är farligt för levern. Ska de blandas så ska det vara med något med acetylsalicylsyra, typ ipren.

• Jezamine
    Neko skrev 2010-08-24 19:28:04 följande:
    Har du inte provat citodon så gör det, det är väl något liknande House använder, så då borde det väl fungera =) Och ska du bara ta någon gång ibland är det nog inte så farligt heller. Förresten, blanda inte med alvedon som jag skrev. Alvedon innehåller paracetamol och citodon är paracetamol och kodein och för mycket paracetamol är farligt för levern. Ska de blandas så ska det vara med något med acetylsalicylsyra, typ ipren.
    Ipren innehåller INTE acetylsalisylsyra.
    Ipren innehåller ibuprofen. 

Avstängd tills vidare
  • Anonym (smärta)

Citodon kan med fördel kombineras med Ipren som innehåller ibuprofen, eller med Treo som innehåller ASA.
    Men detta är också något jag rekommenderar att du pratar med din läkare om eftersom begreppen lätt blandas ihop såhär av lekmän... 

• Stealth
    Neko skrev 2010-08-24 19:28:04 följande:
    Ipren innehåller inte acetylsalisylsyra utan ibuprofen
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anonym

Gå till din vårdcentral, akuten ger sällan tramadol eller andra starka mediciner, där får man alvedon+diklofenak för i princip alla krämpor :P
    Om du testat alla svagare receptfria läkemedel samt de vanligaste milda receptbelagda och ändå inte blir tillärckligt hjälpt för att klara vardagen så bör nästa steg vara citodon eller tramadol...

Svar på tråden Hur få tramadol?