• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Anonym (barnmorska)

Vad betyder OT? Och ONS? Om jag får fråga?Kyss

• Ökänd
    Sara62 skrev 2010-08-25 14:41:50 följande:
    Preferenser?

Vetenska och beprövad erfarenhet heter det.
    Och enligt din erfarenhet då: Vad skulle du ge ts för hjälp till smärtlindring?
    Burn hajfajvmöppar burn.
  • Sooofiet

Usch! Jag förstår dig, TS!
    Jag har oxå UVI titt som tätt.
    En gång var det så illa att jag fick åka in på akuten.
    Fick tramadol av en släkting, för jag hade såna smärtor...
    Jag blev dock lite hög, och det är nog inte nåt jag skulle rekomendera till nån som är själv med ett barn.
    Fast man reagerar väl olika på piller.

Har du testat att kombinera naproxen/panodil?
    Om inte, så testa.
    Det kan du ju få tag i på apoteket.
    Paracetamol kombinerat med antiinflammatoriskt brukar funka.
    Det räcker inte med panodil...

(Har inte läst hela tråden)

• jagälskarallaminabarn
    Sara62 skrev 2010-08-25 14:41:50 följande:
    Preferenser?

Vetenska och beprövad erfarenhet heter det.
    Men om det inte hjälper och TS ändå har sådan hemsk smärta, ska hon bara stå ut med den då eller? Dessutom är det inte bra att skriva ut antibiotika till höger och vänster heller vilket jag vet då jag varit till läkare hur många gånger som helst under alla år, patienten kan ju bli immun mot det och vad gör man då? Det skulle vara att testa en annan sort då men det antar jag att TS redan fått om det nu finns något annat som biter på UVI vill säga?
  • Stealth
    Sara62 skrev 2010-08-25 14:40:55 följande:
    Det problemet förstår jag.

Men om jag under en längre tid skrivit inlägg som visar att jag vet vad jag pratar om, borde jag ändå ha en viss trovärdighet.
    Om du i denna tråd totalt misslyckas med att skriva ett inlägg som visar att du verkligen inte har koll på vad du pratar om, så får du ta att du blir helt sågad.

Man tar inte tramadol för att ett brutet ben ska läka heller, men man får det för smärtan.

//Stealth
    Överläkare i familjelivs låtsasvärld
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Maggis
    jagälskarallaminabarn skrev 2010-08-25 15:25:23 följande:
    Men om det inte hjälper och TS ändå har sådan hemsk smärta, ska hon bara stå ut med den då eller? Dessutom är det inte bra att skriva ut antibiotika till höger och vänster heller vilket jag vet då jag varit till läkare hur många gånger som helst under alla år, patienten kan ju bli immun mot det och vad gör man då? Det skulle vara att testa en annan sort då men det antar jag att TS redan fått om det nu finns något annat som biter på UVI vill säga?
    Det är väl snarare så att man kan skapa resistens hos bakterier genom för generös antibiotikaanvändning än att patienten blir immun mot antibiotikan. Så nej, du har helt rätt; det är inte "bara" att skriva ut ab till höger och vänster.

I det här läget så behöver ju TS antibiotika ändå men självklart ska hon ha hjälp med sin smärta, tycker jag (precis som du). Jag är så ytterst förvånad över att det finns de i tråden som inte riktigt kan greppa den saken.
    //Maggis
  • Gravid2010
    Anonym (barnmorska) skrev 2010-08-25 15:04:42 följande:
    Vad betyder OT? Och ONS? Om jag får fråga?Kyss
    OT = off topic (utanför ämnet)

ONS = one night stand? engångsföreteelse (är det uttrycket från denna tråd?)
  • Anonym (Sjuksyrra)
    Anonym (apotekaren) skrev 2010-08-24 16:05:00 följande:
    Diklofenak har inga centrala effekter utan verkar lokalt. Diklofenak är INTE beroendeframkallande! 

Däremot skulle jag absolut rekommendera TS att prova diklofenak (= Voltaren), finns receptfritt (du kan även få starkare utskrivet på recept). Att det står att de är inflammationshämmande innebär inte att de inte också har en rent smärtlindrande effekt! Det finns (som uppkommit tidigare i tråden) en liten risk för blödningar främst från mag- tarmkanalen men det är främst om man sedan tidigare har tex  magsår. Risken är väldigt liten om du tar tabletter under någon/några enstaka dagar - även om du tar maxdos de dagarna.

samt att många inte fattat att diklofenak= voltaren (samma verksamma ämne men diklofenak är billigare)

/ssk

• Starkast
    Sara62 skrev 2010-08-25 14:40:55 följande:
    Det problemet förstår jag.

Men om jag under en längre tid skrivit inlägg som visar att jag vet vad jag pratar om, borde jag ändå ha en viss trovärdighet.
    Vad jag tycker om din s.k. "trovärdighet" tänker jag inte dra i ytterligare en tråd, men den är inte särskillt hög.
  • Christian 652

Herregud. Kan ni som blir så förfasade över tramadol och andra substanser skaffa er ett liv i stället? Eller ta människor med sjukdomar och problem på allvar istället för att omedelbart avfärda dem och sätta en stämpel i pannan på dem. Alla människor är inte missbrukare. Och om någon väljer att missbruka - so fucking what? Visa vägen till ett drogfritt och sunt liv men försök inte att omyndigförklara vuxna människor och ta ifrån dem rätten att bestämma vad de själva vill ta och inte ta. Låt oss vara vuxna människor som ansvarar för våra egna liv och handlingar och ta konsekvenserna av dessa. Samhället/staten/sjukvården ansvarar inte för någons handlingar lika lite som bostadsförmedlingen eller skatteverket gör. Klart att en läkare har ett visst ansvar, men i slutänden är det ändå patienten som ansvarar för sig själv. Undrar om ni blir lika förfasade över all fylla på stan under helgerna, med spyor, krossat glas och onödigt våld som följd av för hög alkoholkonsumtion. Är det någon drog som orsakar problem, misär, missbruk osv så är det alkohol. Ganska dubbelmoraliskt att inte ha det i åtanke men förfasa sig för att en människa vill prova på att ta tramadol ...

• Anonym (ts)

Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs! 

• Anonym (ts)
    Gravid2010 skrev 2010-08-25 14:50:29 följande:
    jojo. visst. och av den anledningen svarar man helt OT på ett inlägg??

Det är alltså inte frisk hon vill bli... det BLIR hon av antibiotikan så småningom. Hon vill få smärtlindring i ett par dar INNAN antibiotikan börjat verka...

Vad är det med detta som är svårt att greppa?

Tack, precis vad jag ville uppnå och uppnådde  
  • Maja369
    Jag har Tramadol 200mg under ett par veckor bara. Det hjälper mot den värsta smärtan. Har inte fått några biverkningar. Jag köpte min Tramadol piller utan recept online  från http://generic-meds-store.com. All leverans sker inom EU så risken för tullbeslag är obefintlig.
Svar på tråden Hur få tramadol?