• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Anonym (ts)
    Stargirl skrev 2010-08-24 15:29:27 följande:
    Jag har återkommande UVI men det är inte bakterier så då hjälper ingen antibiotika. Jag har helt enkelt lätt för att få UVI smärtor utan bakterier. Man får drcka mycket surt och tranbärsjuice.
    Det är inte alltid som de hittat bakterier på mig heller.
    Tranbärsjuice osv, been there, done that...
  • Anonym (ts)
    Stargirl skrev 2010-08-24 15:23:56 följande:
    Tramadol är väldigt beroendeframkallande. De flesta som försöker få smärtstillande utskrivet och inte får det är pga att läkaren tror att personen vill ta smärtstillande i annat syfte än pga smärta.
    Jag har själv Tramadol, citodon...etc i mitt medicinskåp. Men Tramadolen har jag aldrig ens rört. Men Citodonen tar jag då och då.
    Som sagt, jag har aldrig frågat rakt ut då jag inte vill verka vara någon tablettmissbrukare vilket jag absolut inte är.
  • Jezamine
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 15:29:30 följande:
    Som jag har skrivit innan i tråden: åkte in akut en gång men han kunde inget göra.

Hur många läkare tror du skriver ut Tramadol eller något annat för en urinvägsinfektion, som de flesta klarar av genom att springa på toa lite oftare? Jag har aldrig bett om smärtstillande heller. Men borde fråga nästa läkarträff.

Jag har inte samma läkare nu som för 15 år sedan, har flyttat några gånger.
    Hur har du klarat dig utan Tramadol sedan den gånge du fick det av en vän?
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine

Vill du ha bort orsaken till UVI el bara ha bort det onda som orskas av bakterier?

Avstängd tills vidare
  • Maggis
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-24 13:57:59 följande:
    Diklofenak kan vara beroendeframkallade jo.
    Och ja man kan få blödning men de är i sällsynta fall.

Har varit ssk. är inte längre
    Diklofenak är inte beroendeframkallande; inte i den mening man talar om beroende. Att som du gör, likställa det med Tramadol är rent felaktigt.
    Och blödningar som biverkan är faktiskt inte särskilt sällsynt alls. Som magtarmsyrra så ser jag det rätt ofta. Därför brukar vi ofta kombinera med Omeprazol i de fall där vi behöver sätta in Diklofenak på patienterna. För att skydda magslemhinnan.

TS; Jag har inte läst hela tråden och ber om ursäkt ifall jag återupprepar något eller inte har koll. Min fråga; har de nekat dig Tramadol vid läkarbesök? Av vilken anledning, i så fall? Det är ju jätteviktigt att du får en smärtlindring som får dig att fungera vettigt och det behöver tas på allvar. Sedan kanske inte just Tramadol visar sig vara det bästa alternativet i längden (även om det hjälpt kanoners på dig när du testat) men du behöver i alla fall få en redig bedöming och utredning.
    //Maggis
  • Anonym (ts)
    Jezamine skrev 2010-08-24 15:33:02 följande:
    Hur har du klarat dig utan Tramadol sedan den gånge du fick det av en vän?
    Klarat mig utan? Jag har inte haft ont såklart!
  • Anonym (ts)
    Jezamine skrev 2010-08-24 15:35:21 följande:
    Vill du ha bort orsaken till UVI el bara ha bort det onda som orskas av bakterier?
    Båda tack, som skrivet innan, eller läser du tråden över huvud taget?
  • Anonym (ts)
    Maggis skrev 2010-08-24 15:35:50 följande:
    Diklofenak är inte beroendeframkallande; inte i den mening man talar om beroende. Att som du gör, likställa det med Tramadol är rent felaktigt.
    Och blödningar som biverkan är faktiskt inte särskilt sällsynt alls. Som magtarmsyrra så ser jag det rätt ofta. Därför brukar vi ofta kombinera med Omeprazol i de fall där vi behöver sätta in Diklofenak på patienterna. För att skydda magslemhinnan.

TS; Jag har inte läst hela tråden och ber om ursäkt ifall jag återupprepar något eller inte har koll. Min fråga; har de nekat dig Tramadol vid läkarbesök? Av vilken anledning, i så fall? Det är ju jätteviktigt att du får en smärtlindring som får dig att fungera vettigt och det behöver tas på allvar. Sedan kanske inte just Tramadol visar sig vara det bästa alternativet i längden (även om det hjälpt kanoners på dig när du testat) men du behöver i alla fall få en redig bedöming och utredning.
    Nej har aldrig blivit nekad Citodon eller Tramadol, jag har aldrig har frågat... :-/
    Har redan gjort bedömning och utredning för många år sedan, visade inget konstigt på urinvägarna. Är hyperkänslig där antagligen och får därför 10 ggr mer ont än andra som kan springa runt och jobba mm trots UVI.
  • Maggis
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 15:44:53 följande:
    Nej har aldrig blivit nekad Citodon eller Tramadol, jag har aldrig har frågat... :-/
    Har redan gjort bedömning och utredning för många år sedan, visade inget konstigt på urinvägarna. Är hyperkänslig där antagligen och får därför 10 ggr mer ont än andra som kan springa runt och jobba mm trots UVI.
    Ok; det var lite det jag funderade över om du var utredd ordentligt.  Hur som helst så låter det ju skitjobbigt. Hade en arbetskamrat som hade som du och det var inte alls särskilt kul när hon behövde sjukskriva sig titt som tätt för varje UVI hon fick. Jätteont, hade hon.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd, ärligt. För nej, jag tror kanske inte heller att du skulle få Tramadol utskrivet mot UVI-smärtor, hur hemska de än är. Visserligen så kan du fråga, kanske inte just specifikt om Tramadol, men om ordentlig smärtlindring. Fast det verkar inte riktigt som att det tagits på allvar när du påtalat smärtorna...?
    //Maggis
  • Jezamine
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 15:44:53 följande:
    Har du provat antibiotikan förut? Den som du fick av läkaren idag menar jag? Så du vet att den absolut inte minimerar/tar bort din smärta?
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Hur få tramadol?