• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Anonym (vet hur det är)

Åh, fy vad jobbigt!! Jag får också vansinnigt ont av UVI och hade det titt som tätt i perioder. Blev rekommenderad av en gyn att killen alltid skulle ha kondom och det har faktiskt fungerat. När vi inte hade det då vi ville bli gravida kom det igen som ett jäkla brev på posten. Så det är mitt tips, kondom på, även om det är trist!

Sen vet jag nån som fått utskrivet antibiotika att ta en tablett efter varje gång dom hade sex också, kanske kan vara något? Det var i en högre dos, på samma sätt som man ger tex en engångsdos antibiotikaprofylax inför tex tandutdragning för dom som har inopererade hjärtklaffar eller har väldigt sänkt immunsförsvar. Men visst, har man sex ofta så är det ju ingen bra ide. Men du kanske ska höra om detta när du går på ditt läkarbesök?

På mig hjälpte fö inget receptfritt smärtstillande, provade Paraflex Comp (nån gammal narkotikaklassad värktablett) jag fick av dåvarande svärmor nån gång och det trollade bort det, så underbart det var! Men precis som dig så led jag hellre än ville vara "besvärlig" och låta som en pillertrillare. Vet PRECIS hur du känner dig! Testa att ta upp hur otroligt ont du har, säg inte bara hur hemskt ont det gör utan mer hur det påverkar din vardag och att det ju räcker med få tabletter och sällan.

Kram o lycka till hos doktorn!

• Stealth
    Sara62 skrev 2010-08-25 09:15:15 följande:
    Ja, jag har märkt det.... undrar varför man fortsätter?

Ser du inte problemet?

Hej jag heter Majken och är läkare, jag rekomenderar att du äter korv med mos för att ta bort smärtan.

MVH

"Majken"

Överläkare och forskare i neurologi

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anonym (vet hur det är)

Förresten, hade jag varit dig nu hade jag tagit och testat en dos Voltaren (så hög engångsdos man kan ta) och 1000mg (2 vanliga tabl 500mg) Paracetamol ihop och kanske tagit det med Omeprazol om jag varit orolig för magslemhinnan. Hjälper kanske nåt, men framför allt är det ju bra om du redan testat det när du går till läkaren så du kan säga om det funkade eller inte, för det är kanske deras förstahandsval!

• Anonym

Ts jag kan inte sätta mig in i din sits (har bara haft lindrig UVI ett par ggr), men försök för allt i världen att INTE ge dig på tramadol. Den är väldigt förrädisk, och man tror att att man kommer klara sig...dvs inte bli beroende av dom. Jag vet själv för jag har ätit dom, och blivit beroende. Det var ett rent helvete att avvänja sig. Smärtan jag hade i rygg och axlar var fortfarande lika intensiv, men jag kände att nu var det dags att sluta för jag åt redan maxdosen, från att ha börjat med 50 mg, och inte ens den hjälpte längre. Kroppen vänjer sig och tramadolen gör att man lätt vill öka dosen. Från att ha börjat småttt...så blir det tyvärr ofta mkt större mängder. Nu för tiden äter jag citodon istället. Inte heller den är så vänlig, men jag känner att den funkar helt annorlunda. Jag behöver inte hålla på att öka dosen hela tiden.

Jag önskar iaf stort lycka till ts! Hoppas det löser sig på bästa sätt.

• Gravid2010
    Sara62 skrev 2010-08-24 20:41:02 följande:

Du ska inte ta tramadol mot urinvägsinfektion. Du ska ta antibiotika.

Jag skulle inte heller skriva ut tramadol till dig.

"Sara"
    läkare

Vilket typiskt läkarsvar.... Ett enkelt  och snabbt (?) konstaterande utefter sina egna preferenser ang. någon annans specifika problem.. verkar vara svårt för vissa att se längre än näsan räcker. 

• Sara62
    Stealth skrev 2010-08-25 10:05:58 följande:

Ser du inte problemet?

Hej jag heter Majken och är läkare, jag rekomenderar att du äter korv med mos för att ta bort smärtan.

MVH

"Majken"

Överläkare och forskare i neurologi

Det problemet förstår jag.

Men om jag under en längre tid skrivit inlägg som visar att jag vet vad jag pratar om, borde jag ändå ha en viss trovärdighet.
  • Sara62
    Gravid2010 skrev 2010-08-25 14:39:21 följande:

Vilket typiskt läkarsvar.... Ett enkelt  och snabbt (?) konstaterande utefter sina egna preferenser ang. någon annans specifika problem.. verkar vara svårt för vissa att se längre än näsan räcker. 

Preferenser?

Vetenska och beprövad erfarenhet heter det.
  • Gravid2010

Vad alla tjatar om beroende hit och dit? Det är som att säga.. drick inte alkohol, du kan bli akoholist!!

Det är inte lika lätt för alla att bli beroende av varken droger el annat. Så har man inget sånt förflutet så förstår jag faktiskt inte varför man ska behöva bli varnad hit och dit?

• Reglementet

Jag tycker att du ska kontakta sjukvården igen, och gå till läkaren. När du är frisk. Förklara precis allt, och att du har genomgått undersökningar tidigare. Hur länge sen var det?

Finns det något mönster i sjukdomen? När började det?

*Kommersiellt budskap*
  • Gravid2010
    Sara62 skrev 2010-08-25 14:41:50 följande:
    Preferenser?

Vetenska och beprövad erfarenhet heter det.
    jojo. visst. och av den anledningen svarar man helt OT på ett inlägg??

Det är alltså inte frisk hon vill bli... det BLIR hon av antibiotikan så småningom. Hon vill få smärtlindring i ett par dar INNAN antibiotikan börjat verka...

Vad är det med detta som är svårt att greppa?
Svar på tråden Hur få tramadol?