• Anwen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Ja Jojjo, ta hand om dig nu! Bra att du får gå och prata med någon, man behöver det ibland. Jag hoppas så otroligt mycket för dig nu! Du var den första jag såg få ett plus här i tråden när jag först hittade hit, och blev så ledsen för din skull när det inte ville stanna. Det bara SKA vara er tur nu!

• Anwen

Jojjo - Yaay! Vad skönt att det verkar gå bättre och att du mår bättre denna gång. Håller tummarna för fina befruktade ägg imorgon, och väntar spänt på morgondagens uppdatering :)

EGO: Sprutdag 2 idag! Skönt att äntligen vara igång med nästa fas... Går ganska bra med sprutorna, men spänner mig EFTER att jag stuckit in nålen, och trycker nog in vätskan lite för snabbt egentligen.. Igår började det svida efter att jag dragit ur nålen igen, och fortsatte göra det flera timmar :S. Idag känns det mindre. Hela magen känns svullen och putig, men det tyckte jag den gjorde redan innan jag började med sprutorna? Undrar varför.. eller så inbillar jag mig? Ni som fått svälld mage av sprutorna, hur länge hade ni sprutat då?
    För övrigt har jag haft problem med minnet fr.a. de sista dagarna, börjar nästan bli lite läskigt :P. Och svettningarna/värmen om nätterna kvarstår ännu... blä!

• Anwen
    Jojjo77 skrev 2013-01-18 15:39:02 följande:
    Inga ägg befruktades. Nu lägger vi ner allt som har m barn att göra.
    Åh nej! Beklagar verkligen! :S Hoppades SÅ för er nu.
  • Anwen

Förstår att det är tufft Jojjo! Bra att ni kommer iväg på en minisemester nu, och att du snart har kuratorstid. Om ni inte orkar kämpa mer och inte är intresserad av alternativen, så får ni fylla livet med annat som kan förgylla tillvaron! Jag känner ett barnlöst par (vet ej om det är frivilligt eller ej) och de gör allt möjligt tillsammans som de tycker är skoj/trevligt! Reser mycket, mestadels inom Sverige men också i Europa, går på föreställningar, konserter etc., lägga mycket tid på hobbys och träning som de tycker är kul (det mesta tillsammans). Sen vet man aldrig vad framtiden har att bjuda på, det kanske plötsligt blir ett barn iaf, även om man inte räknar med det. Kram! (hoppas vi får en liten uppdatering då och då även om det inte blir barn Flört)

• Anwen

Lavinia - skönt att höra ifrån dig och se att åtminstone graviditeten går bra! Alla lyckotummar och kramar till dig!

• Anwen

Hade 9 äggblåsor vid VUL i fredags och fick igår ut 8 ägg. 6 av dessa befruktades, men 2 fick kasseras. Så kvar har vi 4 fina ägg! Trots det låga antalet så ville de långtidsodla dessa, så på söndag blir det ET!

• Anwen
    Jojjo77 skrev 2013-02-06 19:56:08 följande:
    Anwen - Härligt! Du har mina tummar! EGO - För oss är IVF skit. Vi är utdömda, blir inga fler försök. Få spermier och ngt fel på mina ägg. Så är det. Skönt att det är fel på mig också, på ngt konstigt sätt. Tänk vad konstigt det är när man liksom inte ens kan få hjälp på hjälpstationen... Man känner sig maktlös, tom och värdelös. Vidrig känsla. Men men. Livet fortsätter, på något sätt går det. Vi pratar om äggdonation, men vi är inte där än, vet inte om vi kommer dit, i hjärta och gärna. En dag i taget. Andas. Försök lev. Var finns rättvisan i all j....la skit!?
    Nej, det finns ingen rättvisa. Förhoppningsvis begåvas ni med tur med något annat i livet som är få förunnat... Eller så händer det omöjliga en vacker dag när man minst anar det.

Jag har känt en del hugg, drag och kramper i livmodern de senaste dagarna... och spända bröst. Hoppas så innerligt att detta ska gå vägen! Men hopp och tro pendlar från dag till dag, från timme till timme. Har dock känt en jobbig inre stress vid flera tillfällen, vilket var LÄNGE sen jag kände! Skitjobbigt, och har gått hem tidigare från jobbet flera dar i rad nu då jag inte kunnat hantera det... Har pratat med chefen iaf och han är okej med det, behöver inte sjukskriva mig heller när det inte är hela dagar. Nu vill jag att det ska vara den 16e så denna ångest går över :P (men då börjar väl nästa)
  • Anwen

Har Plusat! Skrattande Förra helgen hade jag nästan gett upp, tyckte det var skitjobbigt att leva i ovisshet! ovh inga tecken åt något håll. Valde till sist att tjuvtesta i måndags kväll, och ta mig tusan där gick att ana ett streck! Samtidigt började symtom dyka upp. Onsdag morgon testade jag igen, med synligare och tydligare resultat :). Under veckan har jag haft mycket påtaglig växtvärk! Precis så att jag klarat mig utan värktabletter, men inte långt ifrån! Har sedan i torsdags också varit rapig, lite gasig, hungrig, kissnödig etc. Och idag var det officiell testdag, och fick ett starkt fint streck på testet! Nu är det bekräftat :D. Men det är fortfarande lite svårt att ta in, men känns underbart!
    I torsdags hade maken köpt ett 2-pack nappar istället för blommor SkrattandeHjärta

• Anwen
    Jojjo77 skrev 2013-03-02 09:54:56 följande:
    Anwen - Hur mår du?
    Tackar som frågar! Jag mår fint :). Haft diverse krämpor men än så länge fullt hanterbart. Molvärk varje dag, vid ett par tillfällen så pass ont så jag behövde värktablett, men oftast är det snabbt övergående. Hungrigare än vanligt, trögare mage, gasig och rapig, svullen. Jeansen sitter inte alls bekvämt längre :S, igår fick jag knäppa upp de nästan helt och leta reda på ett gummiband på jobbet, men fortfarande obehagligt. Trötthet endast senaste dagarna, och ytterst lite illamående. Blir tårögd lite lättare än vanligt. Blir VUL på fredag, så längtar till dess! och ser det bra ut då tänker jag beställa mammajeans!

Hur går det för er nu då? Kör ni igång nån utredning för ÄD? Hur lång är väntetiden?
  • Anwen
    Mumwannabe79 skrev 2013-03-08 19:11:03 följande:
    Tittar in för att berätta att i måndags föddes vår dotter Frida! Hjärta 53 cm och 3810 gram.
    Gratulerar! :)
  • Anwen

Jojjo - VUL gick bra men var samtidigt en besvikelse... Läkaren var försenad + glömde bort oss och jag mådde illa som fan! Drygt en timme försenat fick vi komma in och det var väldigt snabbt avklarat, kom mig inte ens för att fråga efter en bild :S. Har inte mått så psykiskt bra den senaste veckan så hade verkligen behövt en positiv upplevelse där, men men... Hoppas bara illamåendet ger med sig snart! Första träff med BM på torsdag, det ser jag fram emot.

Ang. äggdonation så är det för mig inget alternativ, men det är ju så väldigt olika hur man tänker/känner. Jag personligen klarar inte tanken på att vårat barn skulle vara en genetisk mix av min man + någon annan (oavsett de aldrig ens träffats), medans mamma tänker att hellre 50% "oss" än 0% (iofs tänkte hon vi kunde ta hennes ägg = 75% oss medan jag tycker det känns helt makabert!). Så där tänker vi helt olika. Har faktiskt ingen aning om hur min man tänker där :P. Men för mig är ju adoption det självklara alternativet som jag fortfarande hoppas på i framtiden, om det inte vore det kanske jag hade tänkt annorlunda. För det viktigaste är ju ändå att vi får barn. Så, för min del handlar det om att adoption går före, men om äggdonation var vårt enda alternativ hade jag såklart kört på det.

• Anwen

Adoption är ju ett känsligt läge även för barnet, det är viktigt med anknytningen och att man verkligen kan älska barnet så som ett biologiskt. Jag är helt säker på att jag skulle göra det, så för mig känns det inte konstigt alls. Självklart skulle vi vara öppna om adoptionen för barnet. Där kan jag tycka det känns svårare att berätta för sitt barn att man har fött det, men inte har någon genetisk koppling.
    Men som sagt, hade jag varit i er situation, där adoption känns otänkbart för båda parter, och det känns viktigt att bära och föda barnet, då hade jag absolut funderat över äggdonation om det var det som gällde för oss.
    I dagsläget mår jag dock piss av att vara gravid, och adopterar nog gärna nästa gång :P. Tror dock att få uppleva en graviditet och föda fram sitt barn borde vara något av det häftigaste man kan vara med om, så det är bara att bita ihop och vara tacksam för att jag nu kommer få uppleva det.

• Anwen
    Jojjo77 skrev 2013-04-05 11:13:33 följande:
    Värst vad det är stiltje härinne då!!!

Anwen - Hur mår du?

Alla ni andra hur mår ni?

Ha en skön helg!Solig
    Ja, har blivit väldigt tyst här inne tycker jag! Undrar också hur det går för er andra?

Jag mår fortfarande ganska piss och är fortsatt sjukskriven t.o.m. måndag, sen får vi se... Vill kunna komma igång och jobba åtminstone halvdagar, men denna vecka har varit hemsk! Hamnade i otakt med mina tabletter mot illamående = fick inte behålla något och kunde inte få i mig tabletterna (som då triggade kräkreflexen), så gick 2 dygn utan tabletter innan jag lyckades få i mig en igen :S, men nu börjar det återgå i fas så hoppas det ska gå bättre. v. 11+3 idag, så hoppas verkigen illamåendet ger med sig snart. Varit på inskrivning, och de värden man fick veta direkt såg bra ut. Magen är svullen som tusan! Svårt att dölja :). RUL planerat 20 maj, känns som en eeeeeeevighet dit!

Hur går det för er då?
  • Anwen

Jezzi - välkommen tillbaka till tråden även om även jag önskar det vore i den andra ;). Jag hoppas för er skull att det tar sig innan det blir dags för IVF, eller annars att IVF fungerar för er som det gjorde för oss. Räkna dock inte med att ni kommer igång med nåt IVF förrän under hösten... Om ni tänkt er 3 månader sen vårdgaranti, så kom ihåg att många har semesteruppehåll, sen i kontakt med ny klinik kan det trots allt dröja aningens att få ett första möte, sen ska det passa in med var man är i cykeln. Vi var inställda på IVF efter sommaren/början på hösten - vi fick första mötet i början på november, och pga min cykel och juluppehållet kom vi inte igång med behandlingarna förrän kring jul. Fullt så länge borde det dock inte behöva dröja för er om ni kör vårdgarantin och går till nåt ställe med korta väntetider. Lycka till oavsett!

Jojjo - utifrån din beskrivning av situationen/måendet så tänker jag att det trots allt kanske inte vore så dumt om du fick komma till någon, då med t.ex. KBT-inriktning. Vid depressioner, stress och annat är det sånt som hjälpt mig bäst. Det gäller bara att hitta rätt person att prata med. Visst, det gör inte att du plötsligt blir gravid, men det kan faktiskt hjälpa dig att må bättre och kanske hitta dig själv igen, vilket trots allt är viktigast.

EGO - mår bättre. Det värsta illamåendet är borta även om jag fortfarande kräks ibland. Dock är den fruktansvärda och obehagliga mättnadskänslan kvar :S, och fortfarande problem med mat, dryck och dofter. Men jag mår bättre och har så smått kunnat njuta av situationen, fr.a. nu när vi flyttat till större och finare lägenhet :) (fortfarande kartongkaos dock). Är tillbaks och jobbar 100% även om det är aningens mer än jag egentligen orkar med. Skönt med lite röda dagar! Längtar till UL om 2 veckor.

• Anwen

Skönt att höra Jojjo! Hoppas du fortsätter i samma riktning och att ni får en riktigt fin sommar! :)

• Anwen

Härligt Jojjo att ni är på gång igen! :) Håller absolut tummarna här!

Här har jag hunnit bli mamma :), vår lille (okej, stora...) son föddes för ca 4 veckor sen. Mådde piss efter förlossningen (fysiskt), men nu så är det bra :).

Äntligen mamma!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet