• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Jojjo - tumhållning även härifrån, och blir det inte så vet du att ni har gjort det ni kan! Kramar

• Saftmedbulle

Jojjo: Du tänker helt rätt och jag håller med föregående - du är INTE egoistisk. Klart att du måste prova allt, hur ska du annars kunna gå vidare (om det skulle skita sig)? Jag håller tumme för att det ska lyckas den här gången - pepp, pepp, pepp! Bra att sjukskriva dig under behandlingen, tycker jag. Det är påfrestande nog som det är... Stor kram!

• Lavinia

Tack snälla ni för alla värmande ord!

Fint inlägg Jojjo. Vad stark du är som kommit fram till allt du kommit fram till. Önskar dig all lycka oavsett hur det går. Undrar själv allt som oftast om jag någonsin skulle kunna acceptera och gå vidare, fattar inte hur jag skulle kunna komma dit. Det känns inte så men du har helt rätt i att det är livet som håller på och passerar. En särskilt stor kram till dig och tack för buketten. Tänk att man kan bli tårögd av en bild av blommor...

Här har det gått en vecka. Slås av att ingen hör av sig, frågar hur vi mår. Inte vänner, inte familj. Alla verkar så livrädda, alla har ju sitt. En kompis fick jag mail av nu och hon skrev att om hon hade räknat rätt så är väl ägget insatt nu va!? Så självklart att det skulle finnas något att sätta in... Jag jobbar, skönt att tänka på något annat. Maken har ont i magen, är hemma. Vi turas väl om och gråter varannan dag, typ. Bokade in en natt på SPA i helgen. För 3 år sen hade jag aldrig varit på SPA. Nu har vi avverkat 5 olika SPA... Ja man hittar sina sätt att "överleva".

Hur som helst. Det kändes bättre efter att ha träffat läkaren i måndags. Han ser det än så länge inte som något som gör att det inte går bra nästa gång. Gillar honom, den första av alla läkare i denna härva. Men han höll med om att äggutbytet var oväntat lågt. När jag ställde mer ingående frågor visade det sig att ett av äggen var befruktat med två spermier. Polyspermi sa han det hette. Fattar dock fortfarande inte vad det är för skillnad på detta och den partiella molan jag hade trots att jag frågade tre gånger. Två ägg hade också två polkroppar så en spermie hade tagit sig in men det fanns inget eller bara en kärna. Så på ett sätt ser jag det som positivt att de tagit sig in iaf. Då är det ju bara "resten" kvar. Nästa gång, som blir i slutet av nov/början av dec blir det menopur 150IU för mig också och lite längre behandling eftersom han trodde att övriga ägg inte kommit ut för att de var omogna. Fattar ni om det är menopurkuren som blir längre eller tiden mellan mognadsspruta och ÄP? Tänker att det väl borde vara det sistnämnda, annars blir det väl bara ännu fler blåsor, eller? Sen kunde de dela på eventuell äggskörd och köra standard och ICSI men det gjorde man bara om det var mer än 8 ägg, annars valde man, men jag vet inte vad. Känns väl ok. Ska försöka se det som att detta är en transportsträcka av misslyckade testförsök tills 6e försöket, som är det "riktiga". Sen får vi se.

Har analyserat mig och kommit fram till att det jobbiga i detta är just att vi hållit på så länge redan med allt som hänt, trots att detta bara var första IVFen. Dessutom blev chocken den att problemen nu inte bara gäller att ägget ska fästa.

Funderar på hur han vet att det är undermognad och inte övermognad. Vad händer om de fått mogna för länge?

På tal om något annat: Hur störande är det inte att den där jäkla gravida bruden och det bultande fosterhjärtat i reklamen för pampers över den här rutan man skriver i? Och ovanför trådstartaren kan man vinna bilbarnstolar och ringa försäkringskassan och fråga om VAB. Visst, liiite känslig är jag för allt det där men man hade ju önskat att FL kunde gallra lite. Ja ja, jag fattar att det inte går men man vill ju bara kräkas på det!!

kram L

• L Maria

Lavinia, förlåt, men jagblir tårögd när jag läser ditt inlägg, känner så väl igen känslan när det känns som att hela jävla världen är gravid och allt handlar om barn (och då var jag inte ens i närheten av att gå igenom vad du gör)... Önskar av hela mitt hjärta att det är det sjätte som gäller för er!!

• Kattflickan

Lavinia: Förstår att det är tungt. Känner verkligen med dig. Skönt att ni har en bra läkare iallafall. Det är så jäkla tungt när man blir nedslagen i skoskaften om och om igen. Men jag tror på er läkare. Om han tror ni har bra chanser nästa försök så har ni nog det. Allt kan gå annorlunda då och jag hoppas du också svarar bra på menopur.

Jag har läst om flera som får antalet hormonsprutsdagar förlängda för att få äggen att mogna. Jag är rätt säker på att det är antalet sprutdagar som förlängs, inte tiden från ÄL-sprutan och ÄP.

Ta hand om varandra! Jag hoppas verkligen ni lyckas nästa gång. Jag hade gett upp inför den här PGD omgången men det gick ju faktiskt vägen. Hoppas på detsamma för dig!

Kramar!

Millan

• Jojjo77

Lavinia - Tack för orden. Har förstått att jag framstår som stark, men jag själv känner mig som allt annat... Förstår dig så väl. Jag och mannen turades också om att gråta, båda kan liksom inte vara knäckta samtidigt, det går inte. Känner också igen det där m att alla räknar med att.man får ett ägg tillbaka. De menar ju inget illa, men det är tufft att förklara sig hela tiden. Jag hoppas, hoppas, hoppas att ni snart slipper all skit och blir gravida. Jag tycker också att allt är svårt att förstå, med mognad, icke mognad av ägg osv. Det är ju en hel vetenskap. Jag försöker att inte analysera så mkt, utan lämnar mig i deras händer. Lättare sagt än gjort. Har du haft menopur tidigare? Jag är lite nervös inför att den ska blandas, till skillnad från Puregon, känns lite krångligare... Jag ska ta 225 ie. En ganska hög dos har jag förstått... Hoppas nu att äggen blir bättre och inte för få. Hoppas också att åtminstone ett litet ynka blir befruktat. Blir sååå.lycklig om vi får ett insatt ägg. Håller helt med dig om att all.gravidreklam är skitjobbig. Jag hatar den på tv också och har börjat koppla om. Du är inte alls extra känslig utan helt normal. Kram och trevlig helg!

• Kattflickan

Jojjo: Det är ingen extrem dos. Jag fick maxdos, 450 ie.

Jag tycker du är stark Jojjo! Efter motgångarna kommer du igen. Stärkt och du vet vad du vill.

Jag hoppas verkligen det går bra för er båda. Jag vet ju hur jobbigt det är.

• Anwen

Ni som varit inne i IVF-svängen, hur mycket tester/kontroller görs under nässpraystiden? Det borde väl bli mer kontroller efter sprutstart, eller? Försöker fundera ut om det skulle kunna bli så att vi får börja spraya strax innan jul, om det isf går att förlägga ev. kontroller under de få helgfria dagarna..

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet