• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Dhea heter preparatet som förbättrar äggkvaliten. Vissa läkare i Sverige skriver ut det, men många inte. I USA har det använts ett tag. Det går även att beställa via nätet.

• Lavinia

Idag har vi varit på sprutträning, om ett par veckor börjar vi första IVFen. Overkligt, det är ju sånt som "andra" gör. Operationen i maj verkar funkat även om slemhinnan fortfarande är tunn, 4-5 mm trots östrogenbehandling. Men läkaren är hoppfull och säger att det inte är det viktigaste. Och äggreserven är bra och makens simmare också. Kanske hade det funkat naturligt men för läkaren var det självklart med IVF för att öka chanserna. Nu gäller det väl bara att ställa in sig på att det tar ett antal försök och att det blir jobbigt psykiskt, fast där har vi ju vanan inne från de senaste åren...

Känns skönt att "vara med på banan" tillslut. Återkommer säkert med frågor.

kram L

• Kattflickan

Lavinia: Fråga gärna! Jag har genomgått 2 ivf'er! Kul att ni snart är igång. Jag hoppas ni lyckas på första försöket!!! 

Saftis: Förstår att du är less på situationen! Är så jobbigt att gå och vänta på svar. Jag önskar verkligen att du ska få bli frisk och verkligen njuta av din lilla dotter. 

Bra Jojjo! Nu ska ni ha bästa förutsättningarna inför ert nästa försök! 

Millan 

• Jojjo77

Har ju testat att hänga i andra trådar, men det är  bara här jag trivs... Tack ändå för tipsen!

Millan - Ja, jag hoppas att det kan gå och göra nån liten ändring, min kropp kanske behöver ngt nytt/annat.

Lavinia - Håller alla tummar för att det går vägen för er. Säger som Millan, fråga gärna om du undrar ngt. Vi kör igång med ICSI nr 3 i nov-dec.

Trevlig helg alla!

Som ogravid ska det lyxas med ett glas vin man måste hitta positiva saker i allt!

• L Maria

Jojjo, förstår vad du menar - hänger i någraandra trådar ocjkså, men den här och fortsättningstråden för de gravida är de trådar som är "hemma"! När ska du prata med läkaren...? Lycka till Lavinia!

• Saftmedbulle
    L Maria skrev 2012-08-25 10:49:02 följande:
    Jojjo, förstår vad du menar - hänger i någraandra trådar ocjkså, men den här och fortsättningstråden för de gravida är de trådar som är "hemma"! När ska du prata med läkaren...? Lycka till Lavinia!

Så tänker jag oxå... Har inte så mycket tid att hänga i trådar numera, men här "känner" man ju folk... dvs, ja... hemma, som du skriver, Maria.

Jojjo: Det är rätta takter! Jag unnade mig lite vin förra helgen... ska tydligen vara ok, fast man ammar (fast skvallra inte för någon BM ;)

Hoppas ni har trevlig helg, alla sköna brudar! Här är det ingen skillnad på helg och vardag, men, men... Lilltjejen har börjat tappa i vikt (magproblem, tror vi) och det är lite stressande. Det är ju inte så att hon har jättemycket reserv att ta av, men jag försöker att inte oroa mig allt för mycket (och ni vet ju hur lätt DET är, eller hur?). 

Lavinia: Hoppas det kommer att gå bra! Du har tumme här med!      
  • Polarlantis
    Saftmedbulle skrev 2012-08-18 15:45:36 följande:
    Tack! Det går upp och ner... Igår var jag hur deppig som helst :(
    Alltså... Jag menar - jag borde vara överlycklig - har ju äntligen (efter tre missfall) fått min älskade flicka och ja... jag älskar henne ofantligt. Men, visst är det konstigt? När ett problem är "löst" så kommer genast nästa. Är ruskigt trött på att hänga på sjukhus hela tiden. Två besök för egen del nästa vecka och ett för dotterns räkning.
    Som sagt... tack för pepp - ni är fantastiska tjejer! Pepp till er som kämpar för ert plus eller går runt och oroar er under graviditeten (jag går och petar på lillflickan i vagnen oxå...för att se att hon lever... tror man fortsätter att oroa sig).
    Förstår att det sliter. Jag är hela tiden på sjukan också men inte pga av mig eller den lille men mor och far har båda legat inne med hjärtproblem/operation av cancer så jag är också evinnerligt trött på sjukhus! Hoppas att lillan går upp i vikt igen nu! Och det där med lyckan.tja...jag är inte alls så där enormtförbannatasmegalycklig hela tiden bara för att jag har en fin son här, det kan bara inte vara normalt att vara heller!

Lavinia: heja heja!!! Nu är det spännande grejer på g!

Jojjo: skönt att mensen kom så ni kan komma igång! Heja heja till dig också! DU är STARK!!!

EGO: här oroas det också enromt men kanske inte för sonen...mer för samons jobb som ligger risigt till, egna hälsan efter grav, ekonomi i stort, hundarnas hälsa...suuuuck! Har sagt att 2012 ska vara ett kanonår men det har det inte blivit, sätter mitt hopp till 2013...förutom att jag fått lillplutten då, det är solen mellan molnen :)     
  • Annelie77

Visst är det konstigt att bara för att man fått det där efterlängtade barnet så får man liksom inte vara ledsen för andra saker? Men som en bekant sa det är min själ ingen dans på rosor att vara nybliven förstagångsmamma!

• Lavinia

Tack för lyckönskningar och hoppas det går vägen denna gång Jojjo! Även om jag såklart önskar att du inte var det känns det "bra" att någon mer är kvar här. Detta är andra forumet som varit mycket aktivt som jag upplever bara "dör ut" och att jag bli lämnad kvar! Därför skyddar jag mig själv genom att inte skriva för mycket här, men jag läser, varje dag, det lilla som nu är här. Men nu ska vi baskemej härifrån, eller hur!

En fråga till Millan som jag funderat på. Eftersom jag hade en mola tidigare så är jag såklart rädd att det ska hända igen, om IVFen  nu lyckas så långt. Frågade läkaren om man kunde se detta redan vid befruktningen och jag kom fram till att det beror på molatypen. Passade då också på att fråga om man inte kunde se DS redan då men fick då svaret att det fick man inte kolla i Sverige. Men var det inne just det du gjorde på din IVF?

L

• Kattflickan

Lavina: jo, mina befruktade ägg undersöktes med avseende på DS och trisomi 13 och 18. Det kallas PGD när de gör en sådan analys. De tar ut en cell när det befruktade ägget når 8 cells stadium som de analyserar.

I Sverige får man bara göra PGD om man har en genetisk sjukdom och ens landsting godkänner detta och skriver remiss. PGD utförs på Karolinska och Sahlgrenska. Man får inte göra det privat i Sverige men det får man i flera länder utomlands.

Så anledningen till att jag fick göra detta berodde på mitt genetiska fel.

Lycka till! Om man får en mola är det väl bara slumpen? Så då borde du väl inte ha ökad risk att få en till?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet