• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Polarlantis skrev 2010-12-13 15:11:53 följande:
    Måste fråga er för min barnmorskemottagning kan man inte ha till NÅGONTING, MORRR!!! Sura idioter, SUCK!!!

Jag har värk i magen sedan jag slutade med p-piller och ska ha ÄL denna helgen om allt funkar som det ska...men jag är så himla öm över höger äggstock, är det något som ni känner igen?
    Har haft blåsa på äggstocken en gång innan och det gjorde enormt ont men så ont har jag inte...

Något tips och trix från er snälla som finns här? Lite oroad blir man ju...och helst ska det ju vara bäbis där inne  till jul ju! :)
    Har samma erfarenhet av barnmorskor, förutom mammas väninna jag berättade om. Men du, en del har ont kring äggstockarna runt ägglossning och andra känner ingenting, som jag förstått det. Så det behöver inte va nåt galet. Jag känner av mina supertydligt, även veckan inför ägglossning. Sist de gjorde ultraljud på mig va ju precis en vecka innan ägglossning och då såg allt perfekt ut med 5-6 äggblåsor som höll på att mogna. Den veckan va jag därför inte så orolig över att jag var superöm kring höger äggstock. Det kanske helt enkelt känns mer för en del

Men om du är orolig tycker jag du ska ringa gyn istället för BM.. Det är de som är experter på sånt.
  • ceke

Just det.. jag kommer bo i tråden ett tag till. kom precis hem från HC med konstaterad ensidig lunginflammation.. Jippieeee NOT. Nåja. Har fått penicillin o nån morfininnehållande hostmedicin till nätterna, så hoppas det går över fort.. Har massor av spottings, så nån knodd tror jag inte det är som påverkas av detta... Mern dubbla tankar inför att använda hostmedicinen, måste jag säga!!!

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-13 18:36:59 följande:
    ceke - BRA, då får jag sällskap dagtid lite längre.. ;) Skämt åsido, låter ju inte alls kul med lunginflammation.. Jag hade själv hostan from hell under tre veckor i oktober, trodde jag skulle hosta ut lungorna ur kroppen och de gjorde jätteont. Men det gick ju över till slut i alla fall.
    Japp, härligt med sällis dagarna igenom   Jaa, alltså jag känner mig ju rätt pigg kroppsligt för att tänka att det är lunginflammation.. Men det gör ont i bröstet o djupa andetag? Nejnej, inget för mig. Då blir det hosthosthosthost o ännu mer host tills jag tror lungorna ska komma upp eller nåt sånt.

Fick läkaren att ta prover kring b-vitaminbrist o folsyrebrist också då jag läst om en tjej här på FL som sökt hjälp i flera år för spottings och som efter flera IVF:er etc tillslut fick veta att hon hade brist på det... och så snart det värdet blev ok slutade mellanblödningarna o hon blev gravid. Hoppas går ju att det kan va så "enkelt" för mig också att några extra vitamintabletter kan göra susen!
  • ceke

hmmm.. spännande natt med lunginflammationen. Det visade sig att jag visst inte tålde penicillinet, så efter andra tabletten började det helt plötsligt klia nå så otroligt på hela överkroppen. Sen började svalget o tungan att svullna. Det hela slutade med ett besök på akuten. Där gick det inte ens en sekund innan undersöning, kortisontabletter etc. Hmm.. blev där ett gäng timmar och kom hem precis när väckarklockan ringde o berättade för min man att han borde gå upp istället för att gå o lägga sig. Suck. Är ju rätt säker på att det inte tagit sig denna månad, men nu sitter jag här med en medicin (istället för penicillinet) som är direkt skdlig för foster. Men vad gör man... lunginflammationen måste ju väck. Vore väldigt tragiskt om jag trots allt är gravid. Vad skulle jag göra då, är frågan...

Så helt plötsligt HOPPAS jag verkligen att jag inte är gravid. Vilken skiftning i tankebanor...

Och min väninna jag berättade om verkar bli tvungen att föda barnet redan nu i v 28. Åh så jag hoppas att allt ska gå bra. Så orättvist att de ska behöva gå igenom detta som redan förlorat ett barn 40 agar efter förlossning.

• ceke
    Irmeline skrev 2010-12-14 13:15:39 följande:
    Oj, vilken otur du verkar ha med din hälsa!
    Hoppas det tar sig nästa månad istället, vore ju typiskt annars!

Ta hand om din väninna också. Hoppas hennes barn klarar sig, det gör det väl i v 28 nu för tiden?
    Jaa.. haha. säger som mormor min: Får se det som sjukbesök inom vården... har blivit ett antal nu. Känns som att det räcker på ett tag...

Ja, de kan väl klara barn från v 23 eller nåt sånt. Hon verkar va vid gott mod enligt ett sms jag precis fick. Fanns med vid deras sida kring första barnet som dog (skjutsade tom in till BB den gången) och även andra som är en frisk o pigg liten pojk, så lovar. Finns vid deras sida. Men inte mycket man kan göra som vän just nu.. Hade jag varit frisk hade jag kunnat ta hand om lillgrabben, men just nu så bara ligger jag här o tänker på dem.

Kan berätta att akutläkaren vi träffade inatt va en skön man. Jag berättade att vi vill ha barn o att vi inte vet förrän på onsdag om det tagit sig eller inte, om ev endometrios o blödningar då han frågade om jag var frisk i övrigt.. Han sa så snällt: Du är så ung och du ska se att det antagligen inte finns nåt hinder för graviditet. Snart blir ni nog gravida, ska du se Gillade honom. Har kommit på att de läkare som verkar orka ta sig tid att lyssna och stötta o förstå denna barnlängtan verkar va utländska män! 
  • ceke

irmelin: den där bibeln du har... vad heter den o var köpte du den? börjar fumdera på att införskaffa en

• ceke
    KärlekenÄrEvig skrev 2010-12-14 21:45:54 följande:
    Hejsan!

Jag är ny här på forumet men tänkte att det passade att posta det första inlägget i denna tråd eftersom jag faktiskt hunnit bli 30 i år. Jag och min sambo har rätt nyligt (oktober) börjat försöka att få ett barn. Vi kör inte ännu med några ägglossningstester och ser när chansen är störst att bli med barn utan har bara haft sex när lusten varit där. Så chansen att jag blir mer barn fort är väl kanske inte jättestor om man inte har riktig tur och prickar in rätt dag/dagar.

Det hände en konstig grej i torsdagskväll dock.....fick en miniblödning (klart rött blod) och oftast när min mens kommer så brukar den komma igång ordentligt första dagen men när jag vaknade på morgonen efter så hade det bara kommit någon droppe och sedan var det liksom inget mer blod. Kände också en spykänsla för bara några sekunder och sedan var det borta bara en minut eller så innan jag gick på toa och såg att det kom blod på pappret.

Har inte kommit något blod sedan dess heller så jag undrar om det kan vara en sådan nidblödningsom jag läst kan ske när ägget fastnar Obestämd ??? Kan nämnas att tidigare på kvällen hade vi haft sex men jag har då aldrig börjat blöda pga av det förut. Så jag tog ett sådant gravtest (sticka) i fredags  dagen efter den lilla blödning men det visade ju negativt.

Ska dock inte ha mens förrän i slutet av veckan/början på nästa  (kan vara lite oregelbunden) men brukar bara handla om någon (några) dagar. Så det var väl för tidigt att testa ändå......ska nog testa nästa vecka iaf om inte mensen kommit då borde det väl synas. De där clearblue digital testerna är det dom man kan testa tidigast med och få bekfräftat vilken vecka man är i ?

Förlåt för alla dessa frågor. Men trots att jag är 30 känner jag mig helt grön på detta med graviditet.
    Hej o välkommen in i tråden! En härlig tråd det här och tror vi alla är lika fundersamma över kroppar som du över din! Det där med nidisar är inte min starka sida.. men när det gäller tester, så ar rfsu ett testatidigt test som går att köpa lite överallt på mackar, affärer etc. Sen tror jag testlagret.se har teser som går att testa tidigt och även CBs stav (ej digitala som jag förstått det). Hoppas du får ett positivt resultat!
  • ceke

Själv gjorde jag ett tidigt test i dag /RFSU testa tidigt) då jag fått en ny medicin som absolut inte är bra för foster... och det va toknegativt, så jag litar fullt på det med tanke på alla spottings o sånt också. Så jag flyttar ner mig på listan till jan istället.. och nya tag!

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Uppsara: (femte försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet