• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej på er! och stor KRAM på dig Jojjo. Ingen höjdare med mens och ja.. vi får hoppas på tredje gången gillt! ta dig ett gäng glögg o njut med som pkåster på såren. Helt rätt

Ska nog bli anhängare av er ÄL-testkastare nästa månad.. denna känner jag mig alldeles för nojjig att börja med Provera tre dagar efter ÄL Vet ju dock att högra äggstocken håller på o förbereder den äggblåsan som verkar vinna racet denna månad.. så ska bli spännande att se när den bestämt sig för att bli klar!

Acinna: Åh va kul att berätta för föräldrarna! Jag längtar så och hoppas så att den dagen kommer nångång. Pappa kommer börja gråta (av lycka)

Inna.: Spännande att det är mannen i ert förhållande som vill göra bröllopet större Mina fördomar säger att det ofta är kvinnan som är mer för det... Men va kul att ha bröllopet framför er, hur stort eller litet det än blir! Det är en mäktig känsa Vi fick hem vår bröllopsfilm idag, så tänkte nog kika på den sen

Millan: Håller tummarna för att din mens lyser med sin frånvaro tills nästa höst

En underbar jul på er allesammans!

• ceke
    Gris78 skrev 2010-12-24 23:28:17 följande:
    Hallå hallå, här är ingen mens i sikte ännu. Räknar med att den kommer vilken sekund som helst, snällast så mot ens känslor även om jag inte känner några symtom direkt och saknar mina bruna flytningar.
    Men hallå Gris. Va gör du här så här på julaftonsnatt?!?! Hehe... Jag tycker gott att både mens o bruna flytningar kan ta och hålla sig borta för dig både imorrn, övermorrn och tja, en bra lång tid framöver

Själv är jag astrött.. fast har en snarkandes man bredvid mig som håller mig vaken... så smet in en sväng jag med. Glädjande att se att vi alla har hållt oss mer eller mindre borta här ifrån idag!! Det betyder ju att vi när allt kommer kring kanske ändå har ett visst form av liv även utanför FL

Millan. Attans.. Hoppas i a f att vinet smakade fint! Vilken fin present du fick av gubben din! Själv hade min buse till man slagit till med en skattjakt i form av ledtrådar som ledde till nästa, till nästa etc och till slut till ett anagram. Hmm, Vad tror ni jag har fått? Tre bilder som ledtrådar.. en mössa, en tv och ett ankare. Anagrammet är "Ung teg sedan big rek". Tillsammans bildar de bokstäverna min julklapp. Hehe.. Ledtråd är att det är fyra ord och en upplevelse..  Inte alltid man får själva julklappen om man löser ett anagram... Höhö (jag har som tur är löst det)
  • ceke

Essalady: Om din ÄL va 5 dagar sen så är även BIM det.. Lutealfasen är den del av cykeln som är konstant...

Maria: Hmm, jag skulle ju tippa på att din ÄL kom efter den där tempökningen, alltså efter ÄL.testets utslag. Hur har tempen sett ut efter det? Jag har ju också börjat tempa och min började på 36,2 då mensen kom och har efter det stigit till mellan 36,4-36,6, men jag har ännu inte haft ägglossning... Så jag antar att tempen stiger än mer då...
    Sen säger "bibeln" att man inte ska titta sig blind på det enskilda trädet, utan snarare se skogen.. det vill säga mer se en trend än en specifik dag.... då tempen kan va högre nån dag pga vad man ätit, hur man sovit, om man druckit alkohol kvällen innan etc... Sååå... hur ser din temp ut nu? Alltså 24, 25, 26? jag skulle ju tippa på att din ÄL är någon av dessa dagar utifrån ÄL-testet

Även jag har fått en konstig ökning på tempen idag.. alltså upp till 36,6 istället för 36,4... men de kroppsliga tecknen som flytningarna och placering på livmodertappen säger att det är ett par dagar kvar... och jag är ju bara på dag 9 i cykeln så det lär ju stämma rätt bra med ett gäng dagar kvar... Tror att tempen kommer va lägre i morgon igen... och att tempen kommer öka till runt 36,9 när ÄL varit.. Var så innan mensen i a f. Blir spännand att följa!

Hurni tempare... Hur kommer ni göra om ni väl blir gravida? kommer ni våga fortsätta tempa då? Tempen ska ju fortsätta va hög under graviditeten... och enlgit "bibeln" kan man förutse om man håller på att få mf via tempen... för om den plötsligt sänks igen är det så gott som ett säkert tecken på mf... Tycker det låter nervpåfrestande och jobbigt att få veta det på det sättet! Eller vad säger ni?

• ceke

Får just nu "lektioner" via fertilityfriend och tänkte dela med mig av en som jag tyckte va intressant... Sorry att det nog blir rätt långt...  handlar om flytningar och en annan om LH och ägglossningstest

"Typical" Cervical Fluid Pattern

While your cervical fluid pattern may vary from cycle to cycle and it may vary from woman to woman, a typical cervical fluid pattern looks like this:

Immediately following menstruation there is usually a dry vaginal sensation and there is little or no cervical fluid.

After a few days of dryness, there is normally a cervical fluid that is best described as "sticky" or "pasty" but not wet. While this kind of cervical fluid is not conducive to sperm survival these days may be considered as "possibly fertile" if found before ovulation.

Following these "sticky" days, most women generally notice a cervical fluid that is best described as "creamy". This fluid may be white, yellow or beige in color and has the look and feel of lotion or cream. At this point the vagina may feel wet and this indicates possible increased fertility.

The most fertile cervical fluid now follows. This most fertile fluid looks and feels like raw egg white. It is slippery and may be stretched several inches between your fingers. It is usually clear and may be very watery. The vagina feels wet and lubricated. These days are considered most fertile. This is the fluid that is the most friendly and receptive to sperm. It looks a lot like semen and, like semen, can act as a transport for sperm.

After ovulation, fertile fluid dries up very quickly and the vagina remains more or less dry until the next cycle. Some women may notice small amounts of fertile-looking fluid after ovulation as the corpus luteum produces small amounts of estrogen, but you are not at all fertile after ovulation has been confirmed.

Luteinizing Hormone (LH) and Your Fertility Signs
    Luteinizing Hormone (LH) is the last hormone to peak before ovulation and is the hormone responsible for triggering the rupture of the ovarian sac that releases the egg at ovulation. This hormone can be measured by ovulation prediction kits (OPKs) and fertility monitors that use chemicals to identify its presence in your urine.

The presence of increased amounts of LH in your urine, as detected by OPKs, usually means that you will ovulate within 12-24 hours but this can vary slightly depending on your own hormonal profile. LH is not released all at once, but rather it rises and falls for about 24-48 hours. The LH rise usually begins in the early morning while you are sleeping and it takes 4-6 hours for it to appear in your urine after that. For this reason, first morning urine may not give the best result. Testing mid-day is usually recommended. It is important to follow the instructions of your OPK for maximum results.

Many women like ovulation prediction kits, even though they are not able to confirm or pinpoint ovulation precisely, because they can tell you that ovulation is imminent. It is important, however, not to rely exclusively on OPKs for timing intercourse and identifying your most fertile time. This is because you may already be fertile before your OPK turns positive. You may like to use them to cross-check your other fertility signs and to offer additional clues about impending ovulation. They may be especially useful if you have ambiguous charts. If your cycles are irregular or very long, OPKs may be very costly because you may need to use several tests to be sure to catch the LH surge.

• ceke
    mallanis skrev 2010-12-26 14:56:48 följande:
    Gris- åhh hoppas att den håller sig borta nu!!!

Ernlia- uch va tråkigt att de fortfarande ger utslag! =(

Ceke igen... Visst är lektionerna SUVERÄNA!!! =)
    Japp! Stordiggar både fertilityfriends lektioner och "bibeln"! De pratar ju precis samma språk också... Bibeln är min nya kvällsbästis (förutom Kece då)...

Sååå, nu börjar den spännande perioden i min cykel.. Är på dag 10... Flytningarna börjar bli vattniga, tappen i högt läge men testen negativa.. Så nu inväntas med spänning äggvita och sen utslag på tempen.. som faktiskt verkar vilja va med och leka än så länge.. den håller sig kring 36,4 som tydligen verkar va min follikulärfastemp... Och det ska bli sååå spännande att se vad som händer med kroppen med progesteronet jag ska käka. Om jag får spottings ändå kommer jag nog dock lite så smått bryta ihop... men då skulle jag ju ringa läkaren direkt i a f så det känns ju bra att veta
  • ceke
    Kattflickan skrev 2010-12-26 16:25:30 följande:
    Hejsan,

Intressant läsning! Men jag verkar ha mycket lite flytningar innan ÄL, sen lite mer mellan ÄL och BIM, så jag kommer fortsätta ÄL-testa. Men jag känner mig lite onormal som inte får några ÄL-flytningar alls??? 

Ska beställa nya äl-test snart och tänkte slänga med några graviditetstest från testlagret. Kan ni förklara vad det är för skillnad på dem och CB's plustest? Så vitt jag kan se så reagerar de på samma nivå HCG, 25 mIU/ml. Men de är ju mycket billigare!

Min kropp är lite märklig, Idag är jag på dag 3 sen mensen började. De två första dagarna blödde jag jättmycket och idag inget alls. Jag brukar blöda i 6 dagar, klart mindre på slutet men ändå blöda. Jag har tillomed tränat idag, åkt skidor och då brukar jag blöda mer, men inget alls har kommit! Jag kanske funderar för mycket.

Julen har varit bra, ätit lite mycket onyttigheter som vanligt, men det får man väl träna bort snart. Imorgon ska jag tyvärr jobba, men sen är jag ledig två mellandagar iallafall.

Millan 
    Hej! inte är du onormal inte! Många märker inte av dessa olika flytningar, men de sker inuti ändå, om du har ägglossningar! Nästa lektion i fertility friend handlar just om det Och att, om man inte märker av dessa "utanpå", kan undersöka inuti för att få svaret.. Genom att föra in tumme o pekfinger och ta lite på tappen.. Sen undersöka fingrarna hur flytningen ser ut, om den är klibbig, våt, stretchig etc.

Min mens va precis lika denna månad! Två dagars fors och sen i stort sett ingenting alls.. enbart lite lite spotting.. och jag brukar annars ha en hel vecka. Och jag va ju till gyn efter denna mens och slemhinnan hade ändå en perfekt storlek <5 mm, så på nåt sätt hade jag fått ut allt på dessa två första dagar ändå. Så oroa dig inte. Det är säkert samma för dig!
  • ceke

Essalady: Julklappen är "En dag i Kungsberget" (skidort utanför Gävle-Sandviken).. Hehe.. jag älskar att åka skidor (utför), men min käre man är inte så förtjust i utomhusaktiviteter när det är kallt, även om han kan åka... så jag har aldrig fått med honom trist nog. Nu har jag fått i julklapp att vi ska åka skidor tillsammans en dag Jättekul och uppskattad julklapp!!

Millan: Jajemensan, här har redan börjat jobbats på bebis! Får se om vi fortsätter på varannandaglunken veckan ut eller om det blir mer än så. Det får nog faktiskt lusten bestämma, tror jag! Tror att ÄL kommer va nån gång ons-fre  Progesteronet är tänkt som en skjuts på traven... eller vad man ska säga... då min kropp ju inte själv producerar hormonet som det verkar.

Jag kommer nog inte heller fortsätta tempa om jag skulle lyckas bli gravid.. Usch vilken nervpress det måste va!

Findlandsvenskan: Va lägligt att Äl är i övermorrn om du åker dit imorrn Lycka till!

• ceke
    Gris78 skrev 2010-12-26 19:43:26 följande:
    Bruna flytningar burkar man väl inte ha om man är gravid??? 

Jodå, det kan man absolut ha Det första de frågade på gyn när jag först tog kontakt med dem pga mina bruna flytningar (spottings) va "Är du säker på att du inte är gravid, för det är jättevanligt då?"... och tydligen vanligt fram tills 12-13 veckan... Så jag fortsätter att hålla tummarna för dig!! Solig
  • ceke
    SannaK skrev 2010-12-27 11:07:32 följande:
    Alla i min omgivning vet att vi försöker men vill ändå inte att de ska veta exakt när det kan vara aktuellt så jag kommer att dricka något glas vin till maten o lite skumpa. Mer än så brukar jag inte få i mig ändå så det är ingen som kommer undra hoppas jag...

Tror det är klokt att vänta några dagar efter BIM med att testa men kommer inte att klara det själv om inte mensen kommer Glad

Tiden går verkligen sjukt långsamt just nu!!

Håller tummarna för alla BIMare o dig Ceke!
    Tack
  • ceke

Hej!

Mmm, enligt "bibeln" så kan man inte ha ÄL utan mens.. Eller i a f inte om man verkligen hade ÄL. Det kan dock tydligen hända att ägget aldrig släpps, eller att äggblåsan istället för att släppa ägget utvecklar en cysta. men annars så ska man få mens eller ett plus på stickan!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet