• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

mallanis skrev 2010-12-21 12:59:05 följande:

Men en till *asg* ....

Jasså, hahha finns han här på Fl också och "drar i gång" trådar också ? Hahha jag är nog en av dem som skulle svälja med "hull och hår"  ;) 

Kul med bibeln, vilket bra pris... man kanske skulle önska sig den i julklapp. Kul att ha den i bokhyllan =)

hmm halt här idag.... jag har varit nere i diket  och fick hjälp av plogbilen att komma upp... nu ringde målaren han kommer inte.... Han hade krockat på väg hit.... Dock inga skador bortsett från målarens bil....

Näää, hit in har han nog inte hittat än, vad jag vet.. Han är nog lite för finkänslig för att skojja till det kring barnverkstan Men man vet aldrig. Hehe.. han har ju liksom en lite mer avslappnad inställning till det mesta här i livet o det var väl det hans poäng egentligen va med BT-trådarna.. att inte ta sig själv på för stort allvar, eller vad man ska säga

Halt.. hm, Skönt att det gick bra med avåkningen. Läskigt.  Ligger fortfarande i sängen men ska ta mig upp för att kolla brevlådan snart. Vill inte se hur mkt det snöat! Hm, ÄLSKAR snö, men igår när vi kom hem hade det snöat 30-40 cm sedan morgonen!!! Sanslöst ju!
  • ceke

Ojoj, jag säger bara det. Köp "bibeln". Fick precis hem den. Vilken spännande läsning!

Hittade just ett avsnitt (s. 108-109) om att sluta med hormonella preventivmedel. Det står att för vissa kommer hormonerna tillbaka i rörelse fort, men för andra kan det ta mer än ett år,.. och att man under tiden kan erfara spottings och kort lutealfas samt att konsitensen på flytningarna runt ägglossning inte riktigt är som man tror de ska va, men att kroppen så småningom antagligen kommer att ställa tillbaka sig på hur den fungerade inna pillren. Detta kan speciellt hända om man är ung eller smal, alternativt har förlorat mycket i vikt under tiden man åt p-piller. Nu är jag ju inte jätteung (31), men för två år sedan hade jag en viktresa och gick ner ca 15 kg och gick från att va överviktig till normalviktig (BMI 23 nu)... Spännande läsning! Och första gången jag hittat nåt som stämmer in på mig som känns hoppfullt! 

Hehe, vad säger ni.. Köp boken alla vet ja, så kan vi ha bokcirel i tråden

När jag först fick hem den tyckte jag den såg rätt grå och tråkig ut... men måste säga att den är skriven på ett väldigt lättläst sätt, med exempel, lite humor etc.. "mitt i prick" och väldigt lätt att ta till sig!!

• ceke

Åh ernilia: Va skönt att höra att kroppen är igång igen och att det ser bra ut!! En härlig julklapp på sitt sätt!

• ceke
    Gris78 skrev 2010-12-22 09:30:09 följande:
    Heheheh men shit säger jag bara, Ceke och Essalady till en viss del om jag inte visste bättre så skulle jag vara total övertygad om att du hypokondrikernas hypokondriker!!  - ihopklippade äggstockar är det en möjligt?!?!?! 

Varför sitter ni och googlar på att som kan gå och pepparn för? Varför vill ni veta det, det finns självklart tonvis men shit som kan gå åt skogen. 

Ignorance is a bliss  - är det ett helt okänt uttryck för er?  Uttryck har mer tyngd än vad man kan tro...

Jag goolar på gravidrelaterade grejer så lite som möjligt så finns det mindre att oroa sig för :) 

Behöver jag veta något så goolar jag eller frågar alla här som verkar ha lyssnar på biologin i skolan.  
    Åh du är bara för rolig hahaha, min käre man kallar mig hypokondrikern

Jadu, det är en riktigt bra fråga varför jag googlar så in i h----vete mycket.. men ska försöka sluta med det nu!!! Nu har jag ju "bibeln" istället och den är många tusen gånger bättre

Det i a f berätta att det gick superbra hos gynekologen idag! Fick träffa en helt underbar kvinnlig gynekolog som tog sig tid, lyssnde, svarade på frågor, undersökte etc. Och det viktigaste av allt.. hon sa att det var bra att jag sökte hjälp, att det inte va nåt konstigt att jag är orolig, att det inte är normalt att ha så mycket spottings som jag har, att jag av någon anledning antagligen har en hormonrubbning och så har haft i flera år då jag haft problem med spottings både under förra p-pillerfria perioden för ca 3 år sen och att jag haft sånt problem att hitta hormonella preventivmedel som inte tar bort dem. Hon hade verkligen gått igenom tidigare journal (märktes verkligen) och lugnade mig med att allt ser väldigt bra ut med storlek på slemhinnan i livmodern och äggstockar.

Men som hon sa... antagligen klarar min kropp inte av att producera progesteron som den ska, därav mina spottings under hela lutealfasen. Det försvårar eller gör det omöjligt för ett ägg att fästa och överleva. Så jag har ju inte haft fel i min oro... så nu ska jag äta provera från dag 17-27 i tre månaers cykler. Det hindrar inte från att bli gravid, utan hjälper snarare till

Om jag blöder trots proveran, ska jag ringa på en gång och få prata med henne igen om det, vad vi ska hitta på då. Om det funkar med tabletterna men jag inte blir gravid innan sommaren (då har vi försökt ett år) så ska jag utredas genom att spola äggledarna och ev titthålsoperation för att utesluta/ta bort endometrios (då det finns i släkten o vissa provsvar tyder på det).

Så, idag känns som en väldigt bra dag. mensen är slut (Tjihoooo), det är snart jul, jag håller på att bli frisk efter lunginflammationen, jag har träfffat en underbar gynekolog, blivit lyssnad på, lugnad och tagen på allvar!

Åh så glad jag är att jag stod på mig att jag skulle få träffa en läkare! Och nu är det henne jag kommer fortsätta att ha kontakt med också, vilekt känns super! Jag vågar inte ha så jättestora förhoppningar att det kommer att funka med dessa piller, men nu finns det i a f en läkare som tagit sig an mig och en plan för vad som händer om vi inte blir med barn under våren!
  • ceke
    mallanis skrev 2010-12-22 14:36:55 följande:
    Har också försökt bli en tappkännare- men nope jag blir inte klok på "knölen" så jag lade ner..... Kunde skilja från dag till dag och "hålet" också så näe.... det var inget för mig!

Ceke- skönt med vettig läkare!!!

Ernlia- Skönt att du också fick en del svar trots mummlande läkare!

Moderkaka är ju egentligen ett ganska gulligt namn tycker jag men jag förknippar ordet nog mer med utseendet på den och det kanske inte är så gulligt...

Hade en diskussion angående uttrycket "kärleksbarn" med mannen som en del slänger sig med..... vi väntar vårt kärleksbarn.....jag skrattde och sa till mannen ja inte är det ett kärleksbarn vi väntar! Det har varit hårt slit tyckte jag.... Mannen hade dock en annan vinkling Han tyckte att vi som verkligen har kämpat har väll presterat ett Kärleksbarn..... hhaha var en helt ny tanke!
    Det enda jag kan utläsa av min tapp som jag blir klok på är att den ändrar läge. Vid ägglossning är den liksom längst upp och annars längre ner och lättare att nå.. Konsistensen fattar inte jag heller så mkt av.. Men däremot sekretet... det skiljer sig! Hehe.. spännande att sitta o diskutera sånt som man annars liksom kan känna är lite smått absurt och icke talbart... Haha.. inte trodde jag att jag skulle prata om hur jag stoppar in fingrarna för att känna det ena o det andra, konsistens där upp etc

Kärleksbarn.. Hmm, tja. För min del funkar både din och din mans definition lika bra Jag tänker att kärleksbarn är ett barn som kommer till när det är kärlek mellan föräldrarna liksom...

Nu ska jag gå o kolla om posten har kommit. Det blev till att skicka efter Preeseed och ett gäng till gravtest!
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-22 17:22:26 följande:
    Fan vad schysst med en vettigt läkare som har vett nog att fatta att man inte är där för att det är så kul. Kul att det verkar ordna sig men alla "konstigheter" du kämpar med. 

Jag har ju som bekant fått en tidig julklapp av min sambo i form av en Iphone 4. Har hämtat lite appar under dagen då man har varit ledig tack och lov. Fan vad gutt det är att vara ledig och FAAAAAN vad det är kallt i det här förbannade landet!! - varför bor man här helt frivilligt? Det finns ju varmare länder och man kan faktiskt lära sig ett nytt språk om det ens e nödvändigt då snart vart enda kotte snackar engelska. 

Jag tycker om snö och gillar att åka skidor men det behöver inte vara tusen minus och vara i tusen år! :)

Iaf ceke, vad hette appen du hittat som håller koll på ens kropp? Bör man ha den gömd någonstans eller är det nåt som en utomstående kan se att man "håller upp" en skylt som säger att jag försöker bli gravid men har noll koll på hur min kropp fungerar.  :)
    Hehe.. pratade precis med en kompis som flyttat hit från Australien.. hon är svensk men hennes kille som precis kom hit helaussie. Haha,,.. lovar att de också funderar över hur kallt det kan bli egentligen Men de gillar det! Min käre kece kom dock hem igår och sjöng på "viva espania"... Vet inte riktigt vad han ville få fram med det

Appen.. den heter Mensrual Calendar Premium.. Det går att sätta lösenord på den, så ingen behöver se och den ser mer ut som en kalender i fönstret! Men vet inte om den finns till iphone. Tror annars att fertilityfriend finns som iphoneapp! Eller.. har läst det ngnstans i a f!

Ja verklien helt underbart att ha fått träffa en bra läkare! Känns som årets bästa julklapp faktiskt! Känner mig lite dum dock att jag önskade henne en god jul det sista jag gjorde.. Hmm. med tanke på hennes slöja kanske jag skulle önskat henne god helg istället. Jaja, det va tanken som räknades. Fick i a f ur mig att det kändes super att ha träffat henne!
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-22 17:40:43 följande:
    Tack för hjälpen Cekis!! :)
    Så lite så!
  • ceke

Jaaa. ibland.. eller rätt ofta är det nog bra att inte va stolt. Behöver man hjälp så behöver man.. Jag är inte ett dugg rädd för att söka hjälp, men har en läkarrädd man... så det kan bli en spännande kombination. jag vet ju definitivt vem som kommer ta våra eventuella framtida barn till läkare o tandläkare. ALDRIG att han ska få föra över sin skräck till några barn!

Googlande. Ja, det stämmer nog att det är ett visst kontrollbehov bakom. Och som Essalady skriver, vetgirighet. Jag har ju en förmåga att bli så sjukt intresserad av saker som berör mig att jag vill veta ALLT jag kan få tag på... Hehe, lite aspbergervarning där, eller vad säger ni Nä, men vetenskap är intressant och jag ÄLSKAR att analysera saker. Det är det jag saknar mest med att jag lämnade teknologin och den typen av vetenskap bakom mig... Det kittlar inte mina anlysnerver att analysera sociala saker på samma sätt...

Höhö, gjorde ett personlighetstest för ett par år sen när jag va riktigt lost i vad jag vill göra här i livet. Spännande att va socionom och få FULLT utslag på att jag borde jobba med analyserande, tlogiskt tänkande, teknologiska, vetenskapliga saker Det va ju där jag började en gång i tiden! Va 17 sulle jag byta bort det för?????   Så jag tar väl helt enkelt ut denna anda i knasiga saker just nu fertilitet och infertilitet, istället för i jobbet...

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-22 21:05:26 följande:
    Ceke - Det är väl inte för sent än att byta tillbaka. Vad var det som gjorde att du bytte till socionom?
    ojoj, ja.. den frågan får jag ibland och har nog inge bra svar på det.... i a f som inte är megalångt!!! Kan väl säga att jag kom ur ett väldigt destruktivt förhållande o hamnade i nån slags livskris och tog studieuppehåll från civ.ingstudierna. Nånstans på vägen lärde jag känna en fin vän som läst till socionom och blev nyfiken.. Va ute o reste en massa och kom fram till att jag skulle prova nåt nytt. Va jätteintresserad av socionomstudierna och tja, hux flux va jag klar. Funderar fortfarande på att doktorera och forska.. för sånt gillar jag (som sagt, att grotta ner mig i nåt intressant).. Gillar även mitt jobb väldigt mycke nu (nytt jobb som fältarbetare) men jag saknar verkligen det logiska och analyserande... Har inte en poäng över att ta ut  från CSN, så blir svårt att göra färdigt ingenjör eller civ.ing.. Men pluggar folkhälsovetenskap på d-nivå och lutar in den mot samhällsplanering... Har studieuppehåll nu (pluggar annars på fritiden).. men har faktiskt inte alltför många poäng kvar för att bli samhällsplanerare som är en fin blandning mellan teknik och samhälle... Så då kan jag nyttja många poäng från alla mina spretande studier. Får se om jag blir klar med det nån gång... Just nu vill jag mest bara jobba, ta det lugnt på fritiden o renovera huset och njuta av att bo i det och så klar.... bebisverkstad!
  • ceke
    L Maria skrev 2010-12-22 23:50:08 följande:
    Ceke, gött att höra att det gick bra med gynekologen och att det  - förhoppningsvis - kommer att hända något bra nu!
    Ernlia, lät bra för dig också, bra att fysiken är återställd, hur känner du för det mentalt...? Om man får fråga...
    Millan - spännande, hoppas på att du känner rätt!
    Irmelie - kan du ha blivit gravid igen...?

Ego - här börjar det närma sig ägglossning - i alla fall enligt flytningarna. Min temp gjorde ett skutt imorse från att ha legat på 36,3-36,4 hoppade den upp till 36,7 idag. Borde dock inte vara "den där" temphöjningen, då jag inte fått positivt på något ältest än (hade ett starkare ikväll än imorse, så ev i morgonbitti) och den inte "borde" komma förrän på juldagen eller dagen efter det... Ska bli spännande om Fertility friend räknar ut någon äl till mig... Vi sexade idag för säkerhets skull och kommer att göra det imorgon också innan jag åker på mitt håll. Vi firar julafton hos våra respektive familjer, som maken sa "nästa år är vi kanske fler och då vill vi inte dela på oss" - jag hoppas det!
    Åh spännande! Det där med tempning verkar va nåt! Va rätt anti tidigare, men har kommit att börja digga det Hehe, och "bibeln" hjälper till i diggen, kan jag lova

Det där med tempning och ältest asså... Tror jag ska börja köra mer på tempning än ÄL-test. Nåt säger mig att tempning nog funkar bättre.. Fast det neggo med det är ju att sexa innan höjningen väl är.. Fast har man någorlunda koll på när ÄL är så borde det ju inte va jätteknepigt att få till

Åh va jag älskar denna dag. En sån underbar da. Känner mig friskare o friskare, o så gynbesöket (sen när brukar det va en höjdare, men idag så), Kece slog till o lagade romantisk middag, skar upp god frukt, fixa skumpa o vi har myst o haft det helt underbart. Nu ligger han o snarkar vd min sida o ja är klarvaken, så passade på att kika in här en sväng! Oj nejnej, inte ett dugg smålullig efter vin till maten o skumpan till frukten Men glad. Och lycklig.. och har tro på framtiden. Ärligt.. det va månader sen jag jag kände mig så glad som idag!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet