Inlägg från: Frk Svår |Visa alla inlägg
  • Frk Svår

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kopierar det jag skrev i en utredningstråd och klistrar in här

Så, då har jag för första gången i mitt liv blivit gynundersökt av en man. Kändes ingen större skillnad men jag fick även se min livmoder i ultraljud för första gången och det kändes lite när han bökade omkring med den där staven.

Proverna var normala och det verkade som om jag hade ägglossning enligt blodprovet. Sambons rörlighet låg på 50 och den ska vara över 50 för att vara normal så det var näääästan normalt...men han var rädd att han inte skulle ha några levande spermier över huvud taget så han blev nog lättad. Läkaren kunde se "gulkroppscysta" tror jag han kallade det, vilket tydde på att jag hade haft ÄL denna cykeln, dessutom var slemhinnorna tjocka.

Nästa steg är att ringa gyn när jag fått mens och be att få en tid för ultraljud med "kontrastvätska". Förhoppningsvis har de en tid snabbt så jag hinner göra det innan jag får ÄL nästa gång. Efter man kollat och sett så äggledarna är fria blir det antagligen Pergotime i avvaktan på IVF som kan göras först när man försökt i 2 år, dvs till hösten för våran del.

Känns skönt att det inte är något fel, men samtidigt undrar man ju varför inget händer. Men nu är vi på G. Senast om 1,5 år har vi en bebis (förhoppningsvis)!!

• Frk Svår

Har liiiite spottings ibland...vet inte vad det betyder iofs. Brukar inte ha det så här "tidigt" för enligt FF ska jag inte ha mens förrän nästa vecka...

• Frk Svår
    ceke skrev 2011-03-11 18:44:47 följande:
    Frk Svår: Skönt att få provsvar och att gynundersökningen gick bra! Visst är det coolt att se livmoder, äggstockar etc på VUL!
    Jag kände mig som Rachel i Vänner med enda undantaget att hon försökte se sitt barn i livmodern men såg inget   Jag fattade verkligen noll av vad jag såg, haha. Men jag hade tydligen två äggstockar vilket ju kändes bra, att man var normal osv Den vänstra verkade lite svår att se eftersom han rörde runt med den där staven så jag var öm hela förmiddagen. Men efter mycket om och men verkade han nöjd med att ha hittat den också, så det ska tydligen finnas två stycken där inne

Nu avvaktar jag mens och sedan ev spolning och därefter Pergotime. Blir ju lite orolig över att läsa att det verkar vara Pergo-brist... Det hade varit så himla typiskt för allt verkar gå emot en känns det som ibland. Men det är en jäkla tur att jag håller på att starta företag mitt i detta för annars hade jag klättrat på väggarna av otålighet! BIM är på onsdag och nu känns det som en evighet tills dess...
  • Frk Svår

Men jag glömde ju skriva det viktigaste: Grattis Polarlantis!!!!!!!

• Frk Svår

EGO: Nu kom tempdippen så jag kan nog lika gärna flytta mig i BIM-listan till 12 april med beräknad ÄL 28 mars

Fast det känns inte lika jobbigt som det gjorde förr, nu vet jag ju att jag kommer få hjälp (och att både jag och sambon är "normala"). Någon gång ska det bli våran tur också! Igår tillbringade jag kvällen med lillebror och hans lille ettåring som busade runt. Helt underbar är han så jag får lägga tid på att vara världens bästa faster tills jag blir världens bästa mamma

• Frk Svår
    Solig BIM Vi som längtar...  Baby 

Solig  Mars Äpple
    14-- Kia 78 ÄL 28:e Feb (11:e försöket)
    15 (17?) -- Jojjo55 ÄL 3 mars (på det 5:e gäller det!)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18 -- Kaprifolen1979 ÄL ~3 mars (försök nr 3)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    21 -- Irmelie  ÄL 6-7 mars (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    24 -- Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)
    29-- Jezza80 ÄL 16 mars (2:a försöket)

Solig  April {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Zalia ÄL ca 22 feb (sjätte försöket)
    4 -- Ceke ÄL ca 20 feb (10 försöket)
    11 -- simtim ÄL ~27 mar (9:e försöket)
    12 -- Fröken Ellen ÄL ca 28 mars. (11:e försöket)
    12 -- Frk Svår ÄL ca 28 mars

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 16 okt (försök nr 8) 
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80 BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Polarlantis: BF 22 nov (4 försöket)
  • Frk Svår
    Smiley skrev 2011-03-14 12:33:09 följande:
    Frk Svår: Har ni precis börjat er utredning?
    Jag ringde någon gång i slutet av november vill jag minnas. 31 januari var vi på första besöket där man tog blodprov på oss båda. 4 februari lämnade jag prover (dag 21 i min cykel) och sambon lämnade sitt prov den 7 februari. 11 mars var vi hos gynekolog för att få reda på provresultaten (båda normala) och för gynundersökning.

Nu kvarstår att göra ultraljud med "kontrastvätska" för att se att jag har fri passage i äggledarna. Det skulle jag ringa om så fort mensen kom men den kom nu och telefontiden var över kl 12 så jag får ringa imorgon bitti och hoppas att de har en tid innan ÄL...

Så där är läget för mig just nu
  • Frk Svår

Just nu försöker jag få grepp om min lutealfas...jag förde in uppgifterna i FF nu och då ska jag tydligen inte ha ÄL förrän 1 april och BIM 11 eller 12 april. Vilket gör att jag antagligen har 12 dagars lutealfas, jag trodde att jag hade 14...

• Frk Svår

DPO?

Här är min sida iaf: http://www.fertilityfriend.com/home/3315bf

Första månden har den ju inte visat något utslag men innan dess (i januari) fick jag utslag på ÄL-sticka på nyårsafton och mens exakt 2 veckor därefter, så jag kan ju haft en lutealfas på 12 dagar då...svårt att veta när ÄL var eftersom stickan kan ge utslag 2 dagar innan (väl?). Nu har jag börjat tempa och försöker få lite koll på min kropp men första cykeln på FF var ju helt katastrof

• Frk Svår
    Irmeline skrev 2011-03-15 11:04:06 följande:
    Visst har du lutealfas på cirka 12 dagar enligt FF! Kan ju variera någon dag, så den var nog 12-13 dagar förra gången. Äl kommer ofta dagen efter positivt test.

DPO är "days passed ovulation" dvs dagarna efter ÄL, lutealfasdagarna 
    Ja, det verkar ju som att den är 12-13 dagar och inte 14 som jag fått för mig innan
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet