• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kekke
    Längtan1980 skrev 2011-01-30 19:03:24 följande:
    Självklart Kekke Flört du är inte bortglömd! Jag håller tummarna för dig också!
    inte bara på mig heller för den delen.. alla era karlar som får stå ut med så mkt..
    under sthlms veckan så slänger ni er på rygg o säger åt oss att köra.. inte alltid det lättaste.. :)
    men vad gör vi inte för er underbara tjejer..
  • Kattflickan

Helt klart Kekke, ni killar är beundransvärda! Min sambo körde långpass i skidspåret idag, över 2 mil i raskt tempo, sen körde han långpass med mig i sängen också, imponerande! 

Är idag på dag 10 och vi kommer köra varannan dag fram till dag 16.

Äcklig detalj: Såg nu efter att vi myst att det kom ut en geléartad flytning, vet att nån av er pratat om en geléartad flytning tidigare, vad betyder det? Eller var det sambons "sats"? 

Usch, jag skulle verkligen aldrig fråga nån kompis en sån där sak i verkligheten, blir det för mycket för er får ni klaga! 

Ceke: Hoppas att du slipper spottingsarna nu! Tar du Proveran?

Jag har ägnat dagen åt att städa upp vårt arbetsrum och att tvätta. Jag avskyr att tvätta, mer än nån annan hemmasyssla. Det funkade mycket bättre när vi bodde i lägenhet och man bokade en tvättid, nu kan jag ju tvätta när som helst och då blir det aldrig av. Tur att jag har mycket kläder. Funderade idag över hur jag skulle bli som mamma, då måste man ju tvätta ofta, typ var och varannan dag. 

Millan

• Kekke

millan: tvätta är väl ingen fara.. blir det barn vilket vi alla hoppas på så kommer maskinen på ungefär varannan dag på ett 3-manshushåll.. om det är något som jag inte vill så är det blöjor,. det om något tar emot. men man får väl lära sig det också antar jag.. ceke kommer garanterat bara säga att jag måste lära mig..
    men det är väl en sak som jag har fått får min far som jag aldrig tror har bytt en blöja.. trots 4 barn..

• Kattflickan

Jag vet att jag är ovanlig som ogillar att tvätta. Städa, fixa disken, torka golven, damma etc.. allt det är ok, men att tvätta är så trist. Jag tror att jag skulle hantera blöjorna, har jobbat som personlig assistent när jag var student och bytt blöjor på vuxna så det kommer nog att funka att byta på en bebis. 

Millan 

• ceke

Millan: Geleaktig flytning. Svårt, kan ju va både äggvita och/eller sperma. Har du känt på den? Är det spärma blir det flera strängar och klarar inte av att strechas mer än några gånger. Är det äggvita behåller de sin spänstighet hur många gånger som helst, typ...

Japp, proveran tas även denna cykel!

• ceke

Japp, Kekke kommer garanterat att få lära sig byta blöjor!!! Han kommer INTE komma undan...hehe

• Kattflickan

Klart Kekke ska byta blöjor! Min sambo och jag har inte diskuterat det än, men jag har utgått ifrån att vi delar på jobbet lika! Jag har funderat på om vi kan göra en deal så att han tvättar och jag städar? Hmm... som vi gör nu så tvättar han sina saker och det mesta av det gemensamma och jag mina kläder och en del av det gemensamma. Jag dammsuger dock oftast så det kanske jämnar ut sig.

När jag var gravid tidigare sa min sambo att han ville ha halva föräldraledigheten! Först blev jag lite upprörd, jag ville ju vara ledig ett tag, men sen insåg jag att det fanns ju ingen bra anledning till varför jag skulle få vara ledig längre! Så länge jag får vara hemma i början och amma så får jag väl vara nöjd. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg, det är ju inte säkert jag blir gravid igen

Jag ska kolla närmare om jag får nån ny geléklump, strecka på den flera gånger.

Millan 

• Pingla35

Tack för pepparna!

Efter sammanbrott i fredags kväll så har vi pratat ordentligt. Om oss, kommunikation, husletande, jobb, stress mm. Och vi ska försöka nu att bara sköta om oss. Försöka bry oss om varandra mer än vad vi kanske gör nu. 
    Försöka att koppla bort detta försökande och bara ägna oss åt varandra.
    Vad det låter klyché!!!
    Men jag ska ge det ett försök.
    Kekke-tog till mig mycket av det du skrev. Ska försöka lite i taget.
    en sak är att kanske inte hänga lika mycket på familjeliv. Tvinga mig själv att faktiskt involvera sambon i mina tankar och funderingar och han ska göra lika så.

Så jag kommer tillbaka på torsdag efter vårt första utredningsförsök och berättar lite hur det gått. Men ska innan dess hålla mig härifrån en stund.

Många kramar på er och plussa på lite nu! 

• simtim

Puffar fram tråden lite, den var långt bort. Hoppas det är den senaste!
    Stockholmomsveckan får väl vara slut nu, vi har iallafall fått till det några gånger, så det ska finnas en teoretisk chans att det kan bli nåt. Sen får vi se hur det går. Nu får tiden gärna rulla på till BIM....

Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10:e försöket)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 --- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL ~23 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    11/2-- Frk Svår ÄL 27/1
    12-- Uppsara ÄL 29 jan
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17 -- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    17 -- Polarlantis ÄL 3 feb (tredje försöket, första barnet)
    20 -- Essalady ÄL 6 feb (försök nr 6)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)

• ifyouweremine
    ceke - Låter ju jättelovande med de uteblivna spottingsarna. Hoppas de fortsätter hålla sig borta (och då allra helst med anledningen att du är gravid). Men OM de skulle komma så är det ju ändå positivt om de kommer senare än tidigare, för då går det ju åt rätt håll.

millan - Jag har fått geléklump i samband med ägglossning flera gånger, dock inte de två senaste (och de två senaste har jag dessutom haft kortare mens, hmm.. undrar om det finns nåt samband). För min del var det helt klart äggvita i alla fall.

Angående blöjbyte och sånt så kommer min karl inte heller komma undan detta! Man är ju två om detta! När det gäller föräldraledigheten så har jag alltid utgått från att vi ska dela lika på den. Av samma anledning som blöjorna - vi är ju två om detta. Jag tror det är jättebra för barnet att få mycket tid med båda föräldrarna. Vi har dessutom ungefär samma lön så vi har inget att vinna på att den ena är ledig längre tid. Sen kan det ju hända att man delar upp det på olika sätt så han kanske väljer att vara ledig måndagar och fredagar under en längre tid istället för att vara helt ledig. Min pappa gick ner till 75% och jobbade så hela vår uppväxt och det var bra för då fick man ju mer tid på kvällarna tillsammans. Så det finns ju olika sätt att lösa det på.

Hur känns det i kroppen Maria79 och frifantasi?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet