• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Frk Svår: Det kommer gå bra! och som min kalenders ordspråk säger "fakta upphör inte att existera för att man blundar för dem...".. Alltså jag menar bara att är det nåt så får ni veta det och kan fåhjälp..

Skriv ut och ta med dig dina grafer mm från FF! Det är ett jättebra underlag för dem. Men det hade säkert redan tänkt

• Frk Svår
    ceke skrev 2011-01-31 10:48:11 följande:
    Frk Svår: Det kommer gå bra! och som min kalenders ordspråk säger "fakta upphör inte att existera för att man blundar för dem...".. Alltså jag menar bara att är det nåt så får ni veta det och kan fåhjälp..

Skriv ut och ta med dig dina grafer mm från FF! Det är ett jättebra underlag för dem. Men det hade säkert redan tänkt
    Så tänker jag också! Är det något fel är det ju jättebra att vi får reda på det nu och inte om flera år.

Jag har använt FF sedan början av januari så jag har ju inte så mycket till underlag. Jag tänkte det faktiskt, men jag vet inte om det är till någon nytta?
  • ceke

Då kanske det inte säger så jättemycket.. men det skadar ju inte.. men antar att de kommer göra VUL på dig? I sådana fall syns det väl också hur det står till med ägglossning, antar jag..

Fast jag skulle nog skriva ut o ta med ändå bara för att...

Själv längtar jag nu tills nästa kuratorskontakt. Hon skulle ju ta kontakt med läkarna och fråga om planen för mig, med titthål etc.. känns bra att ha en direktlänk in till läkarna.. På tal om det kanske jag ska kontakta henne och berätta att det dragit igång som vanligt.. så kan hon berätta det också.. hmm

• Frk Svår
    ceke skrev 2011-01-31 11:03:17 följande:
    Då kanske det inte säger så jättemycket.. men det skadar ju inte.. men antar att de kommer göra VUL på dig? I sådana fall syns det väl också hur det står till med ägglossning, antar jag..

Fast jag skulle nog skriva ut o ta med ändå bara för att...

Själv längtar jag nu tills nästa kuratorskontakt. Hon skulle ju ta kontakt med läkarna och fråga om planen för mig, med titthål etc.. känns bra att ha en direktlänk in till läkarna.. På tal om det kanske jag ska kontakta henne och berätta att det dragit igång som vanligt.. så kan hon berätta det också.. hmm
    Jag har nu printat ut för två cykler. Eller 1½ egentligen. I december fick jag nämligen feber strax innan ÄL så det var inte så stor nytta att ta tempen då

Jag är lite nervös för vad de kommer göra för undersökning idag. Jag har preppat mig med klänning iaf, det blir så naket att ligga där med bara tröja på Fast jag är inte så nervös för själva undersökningarna utan mer för att jag inte vet vilka undersökningar de ska göra. Det kunde de gott skrivit i kallelsen tycker jag...
  • Frk Svår

Sambon höll förresten på att skrämma skiten ur mig igår! Han ville erkänna något ifall det skulle dyka upp vid utredningen....Könssjukdom, tänkte jag!!! Men han ville bara erkänna att han ca 3 månader sedan rökt ca 10 cigg när han var nervös inför en operation han skulle genomgå. Pust. Ingen fara ju, det kan ju inte ha någon jättepåverkan ändå. Han har visserligen varit rökare men det var kanske 5 år sedan.

• ceke
    Frk Svår skrev 2011-01-31 11:18:21 följande:
    Sambon höll förresten på att skrämma skiten ur mig igår! Han ville erkänna något ifall det skulle dyka upp vid utredningen....Könssjukdom, tänkte jag!!! Men han ville bara erkänna att han ca 3 månader sedan rökt ca 10 cigg när han var nervös inför en operation han skulle genomgå. Pust. Ingen fara ju, det kan ju inte ha någon jättepåverkan ändå. Han har visserligen varit rökare men det var kanske 5 år sedan.
    Hehe, va gulligt av honom!

jag vet inte vad de gör för undersökning. VUL antar jag, ev spolning av äggledarna (har jag hört brukar göras, om inte annat be om det!) och blodprov..

Lycka till!
  • frifantasi

Frk Svår: Lycka till, det kommer kännas skönt efteråt! Hoppas de kan reda ut det där med ÄL och lutefas för dig. Passa på att ös ur dig alla frågor och funderingar bara.. 

Vad trist med spottings igen Ceke. Men skam den som ger sig, du verkar vara bra på att tänka positivt! Skönt att du redan har "fått in en fot" till att gå vidare med att utreda vidare kring dina spottings.Glad

• Frk Svår
    ceke skrev 2011-01-31 11:22:45 följande:
    Hehe, va gulligt av honom!

jag vet inte vad de gör för undersökning. VUL antar jag, ev spolning av äggledarna (har jag hört brukar göras, om inte annat be om det!) och blodprov..

Lycka till!
    Men de borde kunna se om jag har ÄL de närmsta dagarna va? Kommer det något denna månaden så borde det komma inom 2-3 dagar. Men som sagt, jag tror inte att jag har ÄL varje månad och jag har inbillat mig att jag kan ha någon sammanväxning i äggledarna. Det är sådant jag är nervös över men det går ju att fixa isf. Sedan är jag skiträdd för blodprovet eftersom jag är hysteriskt rädd för sprutor!

Tack
  • ceke
    Frk Svår skrev 2011-01-31 11:26:17 följande:
    Men de borde kunna se om jag har ÄL de närmsta dagarna va? Kommer det något denna månaden så borde det komma inom 2-3 dagar. Men som sagt, jag tror inte att jag har ÄL varje månad och jag har inbillat mig att jag kan ha någon sammanväxning i äggledarna. Det är sådant jag är nervös över men det går ju att fixa isf. Sedan är jag skiträdd för blodprovet eftersom jag är hysteriskt rädd för sprutor!

Tack
    Det ser de definitivt i s f! De kommer se hur många ägg som finns där om det är ett tag kvar, hur stor äggblåsan är etc. Rätt häftigt att se VUL:et faktiskt, tycker jag. Be att de visar dig skärmen och förklarar vad de ser!

Jag är ju en sån där jobbig, vetgirig patient som frågar om allt möjligt när jag är där.. sist fick jag se 5 små äggblåsor i ena äggstocken och 6 st i den andre varav en av dem började ta överhanden. Det va på dag 7 i cykeln, så precis enlitg skolboken Om inte annat blir man lite lugnad av att se VUL:et om det ser ut som det ska.. eller oroad antar jag om de inte hittar några äggblåsor. HUr som så kan de, vad jag förstått, via VUL se om man har PCO-äggstockar också.. Fråga om det, vet ja, om du är orolig för att du inte har ägglossning varje månad!

Det kommer gå bra även med sprutan. Försök att tänka dig bort till en mycket trevligare plats...
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet