• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Polarlantis

HJÄLP behöver prata med er!

Sambon har börjat skolan idag och tanken var att han ska gå 6 mån och sedan vara klart och ganska lätt få jobb då marknaden skriker efter just det som han ska läsa till...en industrigrej. Iaf, jättebra, då hinner han få jobb och bra lön innan det ploppar ut en efterlängtad bäbis var tanken och även om det tar några månader att få jobb så hinner han i alla fall så vi försöker oss på barn...

Nu ringde han på första dagen i skolan och sa att det egentligen är ETT ÅRS studier om man ska bli lite bättre och lättare få jobb, inte helt nödvändigt men det vore bra... Som den underbara sambo jag är får jag totalbrytet men lyckas hålla ner det mesta för jag var hos mina förädrar när han ringde.
    Men detta betyder ju att vi måste SLUTA försöka nu ju! Inte klarar vi oss på min mammakr baserad på förhopningsvis 70% om jag får räkna mitt extrajobb, annars har jag halvtid. Det och studiemedel är INTE bra ekonomi!!!
    Slutar vi nu kommer jag ju bli ÄNNU äldre och min kropp FUNKAR JU INTE heller...inte än iaf..GAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!! Total panik och känner mig så ledsen och snart kommer han hem och kommer vara så glad och HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP vad gör jag nu???????????????

• Frk Svår
    Polarlantis skrev 2011-01-31 15:19:40 följande:

HJÄLP behöver prata med er!

Sambon har börjat skolan idag och tanken var att han ska gå 6 mån och sedan vara klart och ganska lätt få jobb då marknaden skriker efter just det som han ska läsa till...en industrigrej. Iaf, jättebra, då hinner han få jobb och bra lön innan det ploppar ut en efterlängtad bäbis var tanken och även om det tar några månader att få jobb så hinner han i alla fall så vi försöker oss på barn...

Nu ringde han på första dagen i skolan och sa att det egentligen är ETT ÅRS studier om man ska bli lite bättre och lättare få jobb, inte helt nödvändigt men det vore bra... Som den underbara sambo jag är får jag totalbrytet men lyckas hålla ner det mesta för jag var hos mina förädrar när han ringde.
    Men detta betyder ju att vi måste SLUTA försöka nu ju! Inte klarar vi oss på min mammakr baserad på förhopningsvis 70% om jag får räkna mitt extrajobb, annars har jag halvtid. Det och studiemedel är INTE bra ekonomi!!!
    Slutar vi nu kommer jag ju bli ÄNNU äldre och min kropp FUNKAR JU INTE heller...inte än iaf..GAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!! Total panik och känner mig så ledsen och snart kommer han hem och kommer vara så glad och HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP vad gör jag nu???????????????

Fy sjutton vad jobbigt. Stackare. Men om det skulle visa sig att du blir gravid, kan han inte hoppa av och börja jobba då? Du skriver att han kan gå ett halvår om han vill men att det är bättre att gå ett år. Då borde han kunna hoppa av och ändå få jobb?

Jag har ingen inkomst och ska ev starta eget (tillsammans med en kollega) och även om det kommer att bli kärvt så har min sambo försäkrat mig om att vi fixar det ändå. Men vi har ganska låga utgifter som det är just nu och våran ekonomi är ju inte eran ekonomi... Jag hoppas att ni löser det och att ni inte behöver göra uppehåll i försökandet. Kram
  • Frk Svår

Nu har jag varit på första besöket. Fick prata med en barnmorska och hon ställde frågor och fyllde i ett (eg. två) forumlär. Sedan fick sambon ett rör han skulle lämna in på sjukhuset (spermaprov) och de tog blodprov på oss båda två. That's it. Jag ska tillbaka på måndag nästa vecka och lämna blodprov, då är jag på dag 21 i cykeln. Denna veckan fortsätter stockholmsveckan till och med torsdag, då blir det tre dagars uppehåll innan sambon lämnar sitt prov som vi tänkte att han kunde lämna in när jag tar blodprov nr 2. Därefter ska vi invänta kallelse till läkarbesök (kan ta ca en månad) och då gör de inget VUL som jag förstod det utan de gör en okulär bedömning. Om de skulle se ngt fel med blotta ögat gör de VUL tror jag...

• ceke

Polarlantis: Försök andas... Jag tänkte precis som Frk Svår: OM ni skulle bli gravida så kanske han kan nöja sig med första halvåret i studierna nu och sen söka jobb!

Jag tror nog att det är bra om ni pratar igenom allt det här när han kommer hem ändå.. Vrid o vänd på allt, så hittar ni nog en lösning som båda tycker är ok.

Kram på dig!

• ceke

Här sitter jag annars och försöker läsa en bok i jobbet.. men lyckas sådär. Är rätt förgrymmad på att jag fått mensvärk.. på dag 19!!! Ärligt så hatar jag verkligen dessa spottings... Inte ofta jag använder sådana starka ord. Men jag verkligen HATAR dessa spottings. Fan för dem helt enkelt. De har absolut inget existensberättigande!

Bläääääääää

Men konstigt nog är jag trots allt på ett ok humör.. Den här tiden på månaden brukar det bara va tårar och suckar som gäller. Men det känns rätt ok ändå. Tror det har hjälpt lite att faktiskt försöka va mentalt förberedd på att de skulle komma även denna månad... hmm

• simtim

frk svår, även om det säkert är jobbigt med blodprov och väntan på läkare och svar, så är ni iallafall i kontakt med rätt personer. Hoppas dom kommer med nåt bra besked fort. Jag blir nästan lite avis, vill också gå och kolla och få veta om allt är ok, men jag får lugna ner mig lite i väntan på att ha försökt ett år iaf.

Polarlantis - oj det där lät knepigt. Klart man vill ha ekonomin under kontroll när man försöker skaffa barn. Men skillnaden mellan 6 månader och 1 år är ju inte så stor, och om ni planerar för det redan nu, försöker spara etc, så kanske det kan gå ändå? Det känns ju som att man inte vill sluta barnverkstaden i onödan när det verkar kunna ta tid....men jag ska inte egentligen påverka dig. Ni måste ju räkna själva och komma fram till vad som funkar. Hoppas det löser sig!

• Lavendia
    Frk Svår skrev 2011-01-31 15:41:49 följande:
    Nu har jag varit på första besöket. Fick prata med en barnmorska och hon ställde frågor och fyllde i ett (eg. två) forumlär. Sedan fick sambon ett rör han skulle lämna in på sjukhuset (spermaprov) och de tog blodprov på oss båda två. That's it. Jag ska tillbaka på måndag nästa vecka och lämna blodprov, då är jag på dag 21 i cykeln. Denna veckan fortsätter stockholmsveckan till och med torsdag, då blir det tre dagars uppehåll innan sambon lämnar sitt prov som vi tänkte att han kunde lämna in när jag tar blodprov nr 2. Därefter ska vi invänta kallelse till läkarbesök (kan ta ca en månad) och då gör de inget VUL som jag förstod det utan de gör en okulär bedömning. Om de skulle se ngt fel med blotta ögat gör de VUL tror jag...
    Skönt att ni är igång! Fick ni utredning hos din gynekolog? Är en djungel att förstå allt de kollar men tar ju sin lilla tid så man hinner lära sig :)
  • Frk Svår
    Lavendia skrev 2011-01-31 16:02:37 följande:
    Skönt att ni är igång! Fick ni utredning hos din gynekolog? Är en djungel att förstå allt de kollar men tar ju sin lilla tid så man hinner lära sig :)
    Jag har ingen gynekolog så jag ringde VC och de bad mig kontakta gyn-avdelningen på sjukhuset och på den vägen är det. Tiden är väl det som stressar mig mest, eller rättare sagt all väntan!!
  • Lavendia

Polarlantis: Tufft men tror att ni kan lösa det tillsammans. Det verkar ändå som att din kropp behöver lite tid att stabilisera sig och så finns det utvägar om ni vill fortsätta försöka. Även om ni väljer att göra ett uppehåll är det inte hela världen. Allt har sin tid och det brukar lösa sig till det bästa även om man inte ser det just nu. Hoppas du och din sambo får ett bra snack ikväll.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet