• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Essa - har varit öm i brösten från och till sen äl, men det kan ju likväl vara pms eller något annat... Annars ingenting alls! Får se på tisdag eller onsdag om tempen går ner, då vet man att det sket sig...

Träffade en tre veckors tjej idag - så söööt! Jag fick mata henne med flaska, var så himla mysigt och hon låg och tittade mig i ögonen hela tiden... Vi var ett helt gäng kompisar där och en av killarna skrattade åt mig när jag högg tag i bebisen för femtielfte gången "nu håller äggstockarna på att trilla ut på Maria". Mamman till tösen hintade lite till mig och sa att hon ville vi skulle gå med barnvagn samtidigt och jag sa lite "det är inte alltid man kan styra över det" och hon säger typ jodå...och jag bara "nej, det är faktiskt inte det"... Jag vill ju så himla gärna just det - och jag hade hoppats på att vi skulle kunna säga att vi var gravida innan deras bebis kom ut, men tja, så är ju inte fallet... Sa till maken nu på väg hem, att det är väl "ok" med de där skämten och hintarna just nu, men håller vi på länge till så kommer inte jag att kunna ta det utan att bli ledsen så att det syns...
    Åh, vad jag vill att det ska ha blivit något nu... *suck*

• Kekke

maria: jag känenr att för vår del så är det ganska skönt att vi är öppen med allt nu.. vi berättar hur det ligger till, sen får vi inte så många fler frågor.. för det är jhu trots allt ett känsligt ämne.. sen tror jag inte din kompis riktigt tänkte på vad hon sa..

pingla: bra att det hjälpte lite iaf.. men tänk hakuna matata, det får alla att le.. då tänker man på 2 djur som inte riktigt har alla djuren hemma, om man säger så.. men man blir glad av dom.. hakuna matata, gör att allt blir bra.

• Kattflickan

Pingla: Det kan vara bra ibland att ta ett steg tillbaka och fundera över hur man lever och vad det är man gör egentligen. Och av vilket skäl det är som man stressar.  Lycka till på utredningsbesöket!

Essalady: Visst kommer äggvitan ett par dar före ägglossningen?

MariaF79: Hoppas temperaturen fortsätter vara hög!  Mysigt att träffa en så liten bebis! Men lite jobbigt med kommentarerna! 

Millan-som ska sova nu

• ifyouweremine
    Millan - För mig har den alltid kommit dagen innan jag får positivt på ägglossningstickan!

Jag tänkte jag skulle försöka att inte engagera mig så himla mycket den här månaden. Ska inte tempa och inte skriva upp symtom, inte kontrollera sekret och kanske inte ens ta äl-test. Utan bara ha sex varannan dag helt enkelt och se vad som händer. Men den här tråden kommer jag inte kunna hålla mig ifrån. ;)

För den här månaden är det faktiskt inte hela världen om det inte blir nåt - då slipper jag må illa och vara nojig under resan i mars.. Men vi har ändå bestämt oss för att inte avstå från försök, man vill ta alla chanser man har.. och är det nån gång kroppen vill bli gravid så är det väl antagligen när man själv helst inte vill.. :)
  • Frk Svår

Lite ego från mig igen: Jag har tydligen ingen hemsida på FF än så länge och nu pallar jag inte att fixa med det men tempen varierar från allt mellan 36,1 och 36,6 och hoppar upp och ner däremellan. Än så länge inte det minsta tecknet på ÄL och på stickorna är det noll Ska ju till gyn för första besöket på utredningen idag så man får väl kolla upp det ordentligt antar jag. Jag inbillar mig att jag inte har ÄL varje månad eftersom jag endast fått utslag 1 enda gång på kanske 6-7 månader som jag testat (nu har jag bara testat 2 mån men tidigare försök har jag testat 5-6 mån). Jag kan ju ha slutat testa för tidigt de andra gångerna i och för sig. Men förra ggn hade jag en lutealfas på 13-14 dagar och nu är jag på dag 17, så det ser ju ut att bli en ovanligt lång cykel denna ggn om ÄL dyker upp i dagarna. Jag räknade ihop förra årets cykler och jag ligger oftast på 27-29 dagar men det kan spreta iväg till 23 och 35 ibland

• frifantasi

Pngla77: Det lät som en god idé att fokusera på att ta hand om varandra nu! Klyschor är väl klyschor just för att det ofta är rätt. Bara svårt att efterleva ibland, och då är det bra att påminna sig om det självklara... Hoppas det blir ett givande utredningsträff.

Millan: känner igen slemklumpen, har dock tänkt det varit satsen, men det låter ju troligt att det hör till ÄL-symptomen. Lycka till på er stockholmsvecka :)

MariaF79: så mysigt det lät med lilla tjejen, men tufft med kommentarerna.  Hoppas på dig nu i veckan!

Ego: Jag har nu väldigt ömma bröst, men det brukar jag ha innan mens. Hade dock en liten blödning i lördags och tänkte att det väl var mina spottings som kommit ngr dagar innan mens tidigare, men de har inte kommit mer...Vi får se... Just nu är jag bara så himla trött och orkar inter iktigt tänka på det.. HAr haft svårt att sova den senaste månaden. Veckan runt ÄL var det katastrof, och inatt var det likadant... Jag har hamnat i nån ond cirkel av att bli stressad över att inte kunna somna om ifall jag vaknar på natten. Och när jag är vaken så attackeras jag av dessa tankar. Till saken hör att jag i princip alltid vaknar för att gå på toa på natten. Jag har alltid haft svårt att somna om ifall jag vaknat på morgonen, men sådär mitt i natten. Jag är lite dönick idag alltså, vaknade vid tre och hade inte somnat om när klockan ringde halv 7... :(    nästan 4 timmars vaka!
    Försökte läsa, krama katten, lägga mig i soffan , tillbaka i sängen, lyssna på ljudbok, räkna andetag, gråta en skvätt, men inget funka... Nån som har tips eller varit i samma sits?

Hakuna Matata allihopa!

• Frk Svår

Vad tycker ni förresten om kommentaren "Bara ni slappnar av och slutar tänka på det ska ni se att det löser sig"?!? Fasen vad jag är trött på det. Nu hör jag det i och för sig inte speciellt ofta eftersom det inte är så många som vet att vi försöker och de få som vet har fått reda på det i och med att jag berättade att vi ska på utredning, så de fattar ju att det är problem på det området och att "slappna av" kanske inte riktigt hjälper. Men hur är man funtad om man ger den kommentaren? Eller "Ja, men våra vänner försökte i 73 år och sedan gav de upp och skaffade en hund/adopterade ett barn och sedan piff paff puff så var hon gravid på egen väg!"? Jaha...vad ska man säga? Skitkul för dem men det gäller ju inte MIG! Jag kan inte slappna av utan jag går och är "hysterisk" med tempmätning, ÄL-stickor, sex varannan dag osv. Kalla mig kontrollfreak men jag fattar inte hur sjutton jag ska kunna slappna av? Och hur vet man att man slappnar av tillräckligt? Jag kanske slappnar av lite, men vem säger att det är under den magiska avslappningsgränsen där man tydligen blir automatiskt gravid bara för att man slappnar av tillräckligt mycket? Bullshit säger jag bara, det är bara personer som har lätt att bli gravida som kommer med sådana kommentarer Förrutom en väninna jag anförtrodde mig åt. Hon sa visserligen den kommentaren men hon har själv försökt i ca 18 år att bli gravid igen (hon har redan en son). Hon har en sjukdom som gör att hon antagligen inte kan få fler barn och idag ska hon be för mig. Även om jag inte är religiös för fem öre så var det väldigt snällt och rart av henne...

• ceke

Frk Svår: jaaa... den kommentaren suger! Och japp.. har också bara fått den av folk som "blir på smällen bara mannen tar av sig kallingarna".. Hmpf

Spottings.. här var det spottings.. suck. samma dag i cykeln som förra cykeln. Dag 19. jaja.. orkar inte ens bli knäckt denna månad. Suck. Bläääääääääääää!!   Jaja.. det är bara 5-6 veckor tills jag kan ringa tillbaka till gyn och säga att "nej, det här funkade inte så bra, snälla snälla kolla om det är endometrios..." Kanske inte så många som ber om en titthålsoperation men jag hör väl till undandtagen. så här TÄNKER jag INTE ha det år ut och år in utan att bli gravid!!!

• Lavendia

Ceke: Stor varm kram till dig!! Fy vad tråkigt och stå på dig så du får hjälp med detta!!

fkr Svår: De kommentarerana suger!! Vi skulle slappna av och skit i det denna månaden (självklart försöka men inte vara så frenetiska med allt) men slutade med att vi bokat tid för utredning istället. Så länge lyckades vi hålla det... Skrattande 

• Frk Svår
    Lavendia skrev 2011-01-31 10:37:16 följande:
    Ceke: Stor varm kram till dig!! Fy vad tråkigt och stå på dig så du får hjälp med detta!!

fkr Svår: De kommentarerana suger!! Vi skulle slappna av och skit i det denna månaden (självklart försöka men inte vara så frenetiska med allt) men slutade med att vi bokat tid för utredning istället. Så länge lyckades vi hålla det... Skrattande 
    Ibland har man faktiskt inte tid att "slappna av och låta naturen ha sin gång". Man blir ju liksom inte yngre. Skönt att ni bokat tid för utredning. Jag börjar bli liiite nervös inför besöket idag.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet