• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Polarlantis

Tack för era stärkande ord, ni är så goa! Nu känner jag mig lite mindre panikslagen och ska försöka prata med sambon på ett icke hyperpanikartat sått Glad

Ceke: ush ush ush för att du fått spottings igen, jag som trode det var bra nu ju! Stora stärkande kram!!!

Frk Svår: bra att det äntligen är igång men hej vad dom drar ut på allt! Jobbigt med all väntan hit och dit men förhoppningsvis är det värt det! Stor kram till dig också!!!

Och så så klart kramar till er alla andra där ute!!!

• Kekke

har inte så mkt att tillägga i alla dom här spotting, vc mm..
    utan ajg tänkte bara ge er alla en stärkande kram från mig..
    hoppas alla får en underbar kväll..
    för att sen säga som Fri, Hakuna Matata

• ifyouweremine

Polarlantis - Jag tror att det nog faktiskt inte finns nån tid i livet som passar perfekt för att man ska få barn. Man får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen om naturen vill så. När en kompis blev gravid hade hon inget jobb och hennes make bara ett extrajobb. Sen fick hon otroligt nog ett fast jobb när hon var i sjunde månaden (bra arbetsgivare som inte valde bort henne bara för att hon är gravid!!) och maken fick också mer jobb. Nu lever de ganska sparsamt men det gör dem inget - de har varandra och bebisen och är lyckliga.

• Zalia

Polarlantis - Jag säger som Essa, det finns nog aldrig ett tillfälle som är perfekt. Självklart är det ju bra om man känner att man har råd, men om man måste leva sparsamt ett tag så klarar man nog det. Om du skulle bli gravid medan din sambo pluggar och han får jobb direkt när han är klar så behöver de ju inte bli så länge som ni inte har mycket pengar om du blir föräldraledig heller. Hoppas det fixar sig, det brukar det göra på nåt sätt!

Vi är väl alla här i den situationen att man tycker att man har väntat tillräckligt länge. Själv var jag för inte så länge sen helt säker på att jag inte ville ha barn förrän vi flyttar tillbaka till Sverige (ville ha bättre föräldraledighet osv), men så länge vi inte bestämt när det blir så har jag faktiskt ingen lust att vänta längre. Saker blir inte alltid som man tänkt sig, man får vara lite flexibel med planerna helt enkelt.

• Kattflickan

Polarlantis, om jag vore du skulle jag fortsätta försöka. I början kan ni väl klara er på lite mindre pengar. Din sambo får ju troligen ett bra jobb sen, några månader senare om du blir gravid nu. Så ta det lugnt, det ordnar sig.

Jag har även den här månaden trådiga flytningar, nu är jag helt säker på att det inte är sambons sats som kommer ut utan mina egna trådiga, geleartade flytningar, lite coolt, såg dem för första gången förrra månaden. Men ÄL-stickan var blank idag, tror jag får ÄL imorgon eller övermorgon.

MIllan 

• Kattflickan

Ceke: Synd att spottingarna kom ändå! Vad har läkarna sagt, är det inte möjligt att vara gravid trots spottings?

Frk Svår: Skönt att utredningen är igång. Tänkte på vad du sa om att du inte får utslag på ÄL-stickorna. Testar du på eftermiddag/kväll eller morgonen? På eftermiddag/kväll ska vara bättre och jag får starkare utslag på kvällen än på morgonen då jag får positivt.

Millan 

• Irmeline
    Kattflickan skrev 2011-01-31 20:19:13 följande:
    Ceke: Synd att spottingarna kom ändå! Vad har läkarna sagt, är det inte möjligt att vara gravid trots spottings?

Frk Svår: Skönt att utredningen är igång. Tänkte på vad du sa om att du inte får utslag på ÄL-stickorna. Testar du på eftermiddag/kväll eller morgonen? På eftermiddag/kväll ska vara bättre och jag får starkare utslag på kvällen än på morgonen då jag får positivt.

Millan 
    Man ska tydligen inte ÄL-testa på morgonurin, nivåerna av LH är låga vid uppvaknandet men stiger under dagen.

Gjorde ett hoppfullt ÄL test idag (dag 17) men såklart supernegativt! Förväntar mig ÄL i slutet av nästa vecka först, typ dag 27. Sådan är jag.. Långsam!
  • frifantasi

Polarlantis: förstår om du blir stressad och orolig. Tycker dock som tidigare talare att ni ska fortsätta. Man kan ju inte veta om det tar lång tid och då kan det ju vara skönt att ha försökt under den tiden så ni slipper komma på det sen när allt med jobb och ekonomi är fix färdigt. Ni  är ju redo för övrigt så då tror jag ni kan lösa resten. De råd jag har fått av andra tidigare är att man kanske inte ska vänta tills allt i livet är perfekt (förutom en perfekt man då, ganska viktigt att det klaffar) för som vi alla märkt här inne så var det lite svårare än vi trott... Hoppas ni kan komma fram till en lösnng tillsammans!

FrkSvår: vad skönt att första steget är taget, även om jag förstår att en y väntan är frustrerande...

Nu ska jag ta en varm avkopplande dusch, ligga lite på spikmatta och försöka applicera lite KBT på mig själv om att jag visst kan sova en hel natt :) Tänker fan inte vaka inatt också, blir helt störd i huvudet av det...!

Godnatt!

• Lavendia
    Frk Svår skrev 2011-01-31 16:04:30 följande:
    Jag har ingen gynekolog så jag ringde VC och de bad mig kontakta gyn-avdelningen på sjukhuset och på den vägen är det. Tiden är väl det som stressar mig mest, eller rättare sagt all väntan!!
    Positivt de kunde ta emot på sjukhuset. Måste kännas tryggt att vara hos proffs. Lycka till!
  • Finlandssvenska

Jisses vad ni har hunnit skriva , tillkommit typ 10 sidor och jag har bara varit borta 2 dagar...

Imorgon drar jag ner till södra finland  på kombinerad jobbresa och nöje så jag får mysa lite med sambon som varit nere på jobb i snart 2 veckor, därav blev det inget försök för oss denna månad...

Men nästa vecka kommer sambon förhoppningsvis upp tillbaka för en längre tid innan han åker ner och jobbar igen... Så han borde vara här passande för nästa ÄL och då ni ska han nog få jobba på... 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet