-
Lycka till!!Nemi76 skrev 2011-07-01 14:53:13 följande:Om inget hänt på några timmar ska jag ta vägen förbi Apoteket på hemvägen och testar gör jag imorgon.... Är smått nervös för att det faktiskt ska vara något där inne! -
Min lutealfas blev längre med pergo, men bra 1-1,5 dag. Du har väl gått över längre än så?Nemi76 skrev 2011-07-01 15:06:50 följande:Tack tack, jag försöker att inte ropa hej ännu men det känns väldigt pirrigt faktiskt. Så här nära ett plus har jag aldrig varit! Det KAN ju faktiskt vara så att min lutealfas är längre än jag trott eftersom jag antagligen aldrig haft ÄL... -
Mina blåsor har varit som mest 12mm och 13mm på dag 12, så det är bara BS att det inte skulle funka då, vi är ju båda bevis på det :)Fröken Ellen skrev 2011-07-01 18:33:42 följande:Nej, så jobbigt! Man vill ju verkligen ha positiva besked vid VUL, inga sådär vaga kommentarer.
Nu minns jag inte riktigt om du är i samma situation, men jag har för mig det. Hur som helst så har jag funderat över en sak... Om man som jag har längre cykler än 28 dagar och barnmorskan räknar från sista mensens första dag istället för ägglossningen, då kommer väl alltid fostret att vara lite "för litet" för hur de tycker att det ska vara eftersom befruktningen i själva verket var senare? Och foster växer väl periodvis ganska så snabbt om jag förstått det rätt? I mitt fall diffar det på 4-5 dagar, så det kanske inte blir så stor skillnad i praktiken, men det är ändå nästan en vecka.
Nu har jag inte varit inne i den här svängen så länge ännu, men jag tycker redan att det är lite frustrerande att de förutsätter att man har en cykel på 28 dagar. När jag var inne på VUL efter att jag avslutade senaste pergokuren fick jag träffa en annan läkare än min vanliga. Hon konstaterade barkst att "det här bli inget" och sa att äggblåsan bara var 12 mm vilket är alldeles för litet för dag 12. Sedan gick hon direkt på att planera att jag skulle in på ny provtagning för att kontrollera om jag har ägglossning och sedan skulle vi öka pergokuren och börja med den tidigare än dag 5. Jag blev alldeles modfälld, hon sa ju att det var kört den månaden redan innan vi fått en chans att testa. Jag försökte argumentera att jag väl borde kunna få ägglossning några dagar senare, men det gick inte hem.
När jag sa något om att det var tråkigt att inte äggblåsan var större passade hon också på att klämma ur sig att jag inte skulle fokusera så mycket på att bli gravid, jag skulle åka på semester och koppla av istället... Men om man ätit pergo och stått ut med biverkningar så måste man väl ändå få hoppas att det ger något resultat??
Hur som helst, jag funderade kring det när jag kom hem och konstaterade att så länge det finns en äggblåsa så måste den ju kunna växa till sig och släppa även om det inte är dag 14, så det kan helt enkelt inte vara helt kört. Sambon och jag bestämde oss för att strunta i vad hon sagt och jodå, två och en halv vecka senare visade testet två streck. Utöver att jag är otroligt glad över att vara gravid så ska jag erkänna att det är lite av en triumf i sig att läkaren sa att det inte skulle gå den månaden. =)
Jo, enligt mensen var jag 3 dagar längre än jag är, och denna vecka växer den 1mm per dag, den var 5-6 ovh hade den varit tre dagar större så hade den varit 8-9mm. Men jag vet inte om hon tänkte så, jag berättade både sists mens och ÄL. Kan ju hoppas det.
Kul att överbevisa den snorkiga läkaren! -
Trist med mens Nemi, jag gick från 14 till 15,5 dagars lutealfas med pergo, kanske blir den längre?
Men som jag sa innan din första kur, ge inte upp, det kan funka nästa även om det inte funkade första! -
Förändrar balansen mellan hormonet FSH och hormonet LH. I första fasen (follikelfasen) mekkan Mens och ÄL ska äggblåsorna växa till, då ska FSH dominera. Precis inna ÄL stegrar LH vilket ger ÄL 8lh man avläser på ÄL-test) för att sedan gå in i lutealfasen mellan ÄL och mens, då progesteronet dominerar och temperaturen i kroppen stiger.hoppas på plus skrev 2011-07-03 22:08:35 följande:Jag har inte så stor koll på pergo eftersom jag inte provat det än... om vi inte blir gravida under sommaren kommer vi nog be om hjälp efter semestertiderna...
Kan nån förklara vad pergo gör?
Pergo påerkar hypofysen att utsöndra mer FSH vilket triggar äggblåsans mognad och lättare ger ÄL, eftersom många med utebliven ÄL har en rubban LH/FSH balans, där höga nivåer av LH i hela cykeln hämmar FSH och äggblåsornas mognad.
Jag har tex alltid haft starka ÄL.test hela månaden, men när jag åt pergo var de supersvaga inna stegringen och blev aldrig så starka som de var innan.
Kortfattat stimulerar pergo ägglossning. -
Ursäkta alla stavfel, skyller på att det är sängdags..
-
Skönt med negativa test polarlantis!
Om du inte får ÄL snart kanske du ska be din läkare om pergo?
ÄL kan ju bli lite rubbad efter mf, så kan vara bra att ge den en liten skjuts. -
Grattis Marja!! :)
-
p-piller förstör inte fertiliteten, däremot kan det dröja ett tag tills mensen kommer tillbaka, men sen har man snarast "sparat" äggen som inte lossat, så har jag fått höra, att man då istället är fertil längre.Nemi76 skrev 2011-07-07 09:57:02 följande:Just det, jag har äntligen fått tummen ur att berätta för mamma. Fick ta det på telefon för jag fick aldrig tillfälle att träffa henne face to face ensamma så jag kunde säga det då. Men det känns bra, fast jag stör mig lite på en kommentar hon kläckte. Hon trodde att det kunde bero på att jag åt p-piller så länge. Jag började äta p-piller när jag var 14 och slutade när jag var ca 27. Men det som stör mig allra mest är nog att det var mammas idé att jag skulle börja såpass tidigt. Jag hade skaffat pojkvän och fick inte sova över hos honom förrän jag skaffat p-piller. Jag hade aldrig regelbunden mens innan jag började med p-piller.... Nu kom min mens ingång direkt efter att jag tagit ut p-staven (när jag var ca 27) så det var ju bra. Men antagligen har jag aldrig (eller iaf väldigt sällan) haft ägglossning...
Men nu med pergo tempar du ju och kan se att du verkligen får ÄL :) -
Tänk på att cykeln man får med p-piller är en syntetisk 28-dararscykel. Långt ifrån alla har en cykel på 28 dagar naturligt. Den kan vara allt från 25-45 dagar. Dock är det vanligt att de flesta har ÄL 14 dagar ung innan mens, så beroende på cykellängd varierar ÄL. Så ta en cykel minus 14 och du får cirkadag för ÄL, sen kan du börja testa med ÄL-test kring dagarna innan och efter för att se om det stämmer.Kastrulliz skrev 2011-07-07 09:59:00 följande:Tack Polarlantis! Lycka till själv nu när du fått utslag på ÄL-testet :) Själv är jag lite osäker på om jag verkligen fått ÄL efter jag slutade med pillerna :-/ Vi får väl se om mensen dyker upp nästa vecka (vilket borde vara normalt om jag inte redan blivit gravid..)
Att vara observant på genomskinliga äggliknande flytningar är också ett tecken på ÄL.
Lycka till!