hoppas på plus skrev 2011-07-07 16:31:46 följande:
Hmm... funderar på en sak... Alla säger att man ska "släppa det" tänka på annat osv.. För stressen gör att vissa har det svårare att bli gravida.
Vad e de som är den stressen då?! Är det att jag alltid tänker på att jag vill bli gravid, hoppas varje BIM och sitter här på forumet?!
Jag känner mig inte stressad av det?
Låter kanske flummigt... Nån som fattar vad jag menar?!
Det finns inget vetenskapligt stöd för att stress påverkar. Extrem stress på kroppen kan skjuta på ÄL så man får längre cykel, så då kanske man missar rätt dag, men om man lossar så spelar det ingen roll. Stress ger inte infertilitet, däremot ger infertilitet stress.
Att säga till någon som har svårt att få barn att den tänker för mycket, är att skuldbelägga någon att det är deras fel att det inte tar sig. Den och adoptionsmyten, att man blir gravid så snart man adopterar, är tyvärr sega att bli av med, särskilt när många sprider dem vidare utan att ha kollat upp dem.
Man blir inte gravid för att: ägget lossar inte, sekretet är inte tillräckligt, spermierna är för få eller simmar för dåligt, livmodern kan inte bygga upp sig tillräckligt, man har för lite progesteron, för höga prolaktinvärden, livmodern är missbildad, man har rubbade sköldkörtelhormoner etc.
INTE för att man tänker på det!!