Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

DubbelA, förstår att det känns tråkigt att få en sån reaktion. Men du får trösta dig med att många, särskilt våra föräldrars generation, är helt obekanta med IVF och liknande. Sånt fanns ju inte under deras tid. Då fick man barn, eller så förblev man barnlös. Punkt. Tror att det är jättesvårt att få folk, även i vår generation, att helt greppa allt kring graviditetssvårigheter, om man själv inte varit i den sitsen.

Det spelar ingen roll hur förstående folk än säger sig vara, man kan omöjligt förstå hur det känns att månad efter månad vänta och vänta och sen få en dom som säger att man inte kommer kunna klara det på egen hand. Sen tror jag att många blir så obekväma när man pratar öppet om IVF och svårigheter kring att bli gravid, så de vet helt enkelt inte hur de ska bete sig, därav alla plumpa kommentarer. Det är ingen ursäkt för deras beteende, men en förklaring. Hoppas att de kommer på bättre tankar och att ni kommer att kunna prata om det utan att du ska behöva må dåligt för ngt som är deras problem och inte ditt. Kram!

• Jojjo77
    DubbelAA skrev 2011-09-27 16:36:12 följande:
    Tack Jojjo! Tror du har helt rätt!
    Hur går det för dig?

Kram
    Väntar på mens, vilket innebär att det bara är en månad kvar till nästa mens och då får jag börja m sprutorna Har galet mycket på jobbet, så tror tiden kommer att gå fort. Mannen tror att vi lyckats på egen hand den här månaden, gulligt, men jag är mer realistisk och har för länge sen gett upp det hoppet. Kram!

Sophy: Stor kram!
  • Jojjo77

Stor kram till alla er som har det jobbigt Hjärta

EGO: Jag är idag överlycklig över att min mens är sen! Inte för att jag tror att det tagit sig, det vore osannolikt, utan för att det innebär att jag kommer att få böra spruta nästa mens! Jag fick ju inte plats denna månad utan sköts ju upp till nästa mens, förutsatt att den kommer efter den 27 okt och så kommer det ju bli nu när jag är sen denna månad! Jippi! Konstigt att man kan bli glad över ngt sånt, men ja, det kan man faktiskt

Min mens kommer allt som oftast på dag 28, ibland går jag över en dag eller två, får aldrig mensen för tidigt, har kanske hänt en gång i mitt vuxna liv. Det innebär att det inte borde strula åt det hållet och det innebär i sin tur att jag kan få ÄP v.45 och inte skjutas upp ytterligare en hel månad.

Ha en skön helg alla

• Jojjo77
    Misstessan skrev 2011-09-29 21:19:52 följande:
    Nä, det är väl inte helkört, bara halvkört liksom... hahaFlört Tack för stöttningen! Jag har fått värsta mensvärken här nu på kvällen och magen är som en luftballong så nu får den fan ta och komma så att vi får det överstökat{#emotions_dlg.flower}
    Ska på gyn på måndag, trodde ju att mensen skulle vart över tills dess. Men så ringde jag idag och ville boka om, men då skulle jag få komma i november först så det kändes väl sådär. "det gör inget om du har mens vid besöket" sa hon. Hm... jaja, de är väl vana kanske.
    Jag har haft lite mens kvar vid olika typer av gynundersökningar och det brukar inte vara ngt problem. Kommer att gå bra för dig!
  • Jojjo77

Marsflickan - Det är ju jättesvårt att säga. Men håller alla tummar och tår jag har för att det är ett nytt plus!!!

• Jojjo77

Om man är inne i IVF-svängen så är det här en bra tråd där man få svar på mycket och där folk är i samma sits som en själv. Även om den här tråden alltid kommer att vara bäst så är det skillnad på att kunna få barn på egen hand och få hjälp.

Tråden heter: IVF hösten 2011

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m59135337.html

• Jojjo77
    DubbelAA skrev 2011-10-01 08:53:16 följande:
    Vad glad jag blir för din skull! Nu är det snart dags att dra igång för dig o tiden fram till v.45 kommer gå supersnabbt:)
    Du ska se att det här kommer att gå sååååå bra!!
    Kram på dig
    Tack vad gullig du är Kram tillbaka!
  • Jojjo77
    Kattflickan skrev 2011-10-01 10:32:15 följande:
    Min menscykel är precis som din Jojjo: Oftast 28 dagar men ibland 29, 30 och 31. Aldrig mer eller mindre. Jag tror det kommer funka bra för er med ivf!

Marsflickan: Har du testat nu på morgonen? Jag har tänkt testa mig med ett billigt test för att se att alla gravhormoner är borta när jag slutat blöda helt. Men jag blöder fortfarande lite, mest blodiga flytningar dock. 

Millan
    Tack, hoppas du har rätt Hoppas också att det kommer att gå vägen för er!
    Saftmedbulle skrev 2011-10-01 10:41:07 följande:
    Deppig idag... tanken slår mig "tänk om vi kommer att bli barnlösa..." Ska hoppa ut i skogen och plocka lite svamp och försöka bli på gott humör igen.

Trevlig helg till alla!
    Förstår din tanke, men du måste slå bort den, även om jag vet att det är svårt. Klart att ni kommer att få en liten Stor kram!
  • Jojjo77
    Råttentottan skrev 2011-10-04 10:57:07 följande:
    Hej tjejer.

Teatime: hoppas det blir starkare.

Sophy: Tråkigt med sämre spermier igen men är rädd att det inte är labbet det är fel på. Han måste nog tyvärr dra ned litet på ölen etc.... När du är så duktig borde han vara schysst och göra sin del. Lycka till på intervjuer.

Ni som fått mens:  Beklagar och kämpa på, vet hur orättvist det känns.

Alla spruträdda: Det var inte så farligt med hormonsprutorna, den första var litet läskig men det blir snabbt en vana. Nålen är jättetunn. Äl-sprutan var litet större men då hade man övat upp sig på puregonsprutorna. Mina enda biverkningar var huvudvärk och att livmodern stramade litet.

Ego: Insemineringen gjordes i fredags med makens spermier. Ägget var precis på väg att släppa, man såg hur äggblåsan hade börjat skrynkla ihop sig. Slemhinnan var tjock och fin och spermierna bra (många levande). Nu håller vi alla tummar på att det är vår tur nu.

Sköt om er nu så hörs vi.
    Tack för att du skriver om din upplevelse kring sprutorna, vad skönt att höra. Håller alla tummar för att det går vägen för er nu! Själv har jag fått mens, tre dagar för sent, vilket är bra för då hamnar jag rätt till nästa mens, så om en månad får jag börja spruta Börjar se fram emot det på ett konstigt sätt

Annelie77 - Stort grattis
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet