Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmelie: Jättebra beskrivning! Innebär det att de som kallar sig "låghormonare" kanske egentligen hade ett befruktat ägg som lallade runt länge innan det fäste?

Pingla: Jättetråkigt! Har varit i samma sits en månad förra omgången jag försökte bli gravid. Ända gången min menscykel varit 35 dagar och jag kände mig säker på att jag var gravid men det var jag inte. Jag tycker också det känns jobbigt med alla gravida runt omkring en.

Daniela: En gång var min ägglossning förskjuten till dag 15-16, det var då jag blev gravid, så det var nog inget fel på den ägglossningen. Annars verkar den ske på dag 12-13.

Nu ska jag äta frukost. Var på sambons julfest igår och kom hem vid fyratiden. (Lyckades ta mig igenom middagen med att dricka julmust utan att nån frågade).

Millan

• Kattflickan

Jag var förlossningsrädd innan aborten. Iofs vet jag att den nog fysiskt var betydligt mindre smärtsam än en riktig förlossning, men jag vet på ett ungefär hur det kan kännas. Jag fick morfin lite för sent, för jag fick värkar på en gång, typ var 30e sekund, så jag hann inte slappna av emellan. Men fast det gjorde riktigt ont så var det uthärdligt. Sen fick jag iofs. morfin vilket man inte kan vid en riktig förlossning. Sen tog hela aborten ca 8-9 timmar, ungefär som en förlossning kan ta. Nu känner jag mig faktiskt mindre rädd för en förlossning, men blir jag gravid så ska jag förbereda mig väl inför den. Den stora fördelen med en riktig förlossning som jag antar gör att man klarar av den är att man får med sig något väldigt fint hem! Efter aborten kände jag mig bara tom. 

Jättebra att du fick hjälp av överkomma din rädsla Kaprifolen. Det kommer att gå bra!

Hur mår du Mellanis?

Millan

• Kattflickan

Mellanis: Ja, det var en jobbig upplevelse men kanske har jag kommit starkare ut ur upplevelsen.

Jojjo: Faktum är att de flesta inte har några symptom före BIM. Det finns ju de som går in i 5e månaden utan att fatta nåt Det enda jag kände var lite förstoppning och håll förra gången, vilket jag inte kopplade ihop med graviditet. Så det är väl bra att du inte känner nåt.

Själv är jag skenis så det skriker om det. Fast jag har faktiskt varit lite yr i veckan som var och särskilt igår, Men det kan vara mitt låga blodtryck som spökar. Hade medarbetarsamtal med min chef i veckan och mitt i det kändes det som om världen svartnade och jag höll på att svimma, vilket jag som tur var inte gjorde. (Inte för att medarbetarsamtalet var hemskt på nåt vis).

Jag har ett graviditetstest hemma, men tänkte köpa hem fler faktiskt. Har varit med om en gång att det inte funkade och jag skulle nog bli lite besviken på julafton om man inte fick reda på om jag är gravid eller inte.

Nu ska här julstädas! Sambon skottar, har ni också fått mängder av snö?

Millan

• Kattflickan

Jojjo, innan jag blev med barn förra gången så var jag inte så rädd, tänkte att för de flesta går det ju bra. Men nu är jag livrädd att även nästa barn ska ha DS, eller ryggmärgsbråck, eller någon annan sjukdom som gör att barnet får lida hela sitt liv. Mindre allvarliga sjukdomar, opererbara hjärtfel etc. kan jag hantera, det går ju att lära sig leva med, men att behöva se sitt barn lida hela tiden, skulle krossa mitt hjärta.

Så, om jag blir med barn igen så kommer jag bli jätteglad...och jätterädd!

Ceke: Det är inte din lunginflammation som spökar för tempen? Förresten så tror jag inte att vi kan slänga dig på återvinningen, finns ingen lämplig fraktion (dåligt skämt, jag jobbar med miljöfrågor, delvis med avfall). Jag tror att det är för att du fortfarande är sjuk som kroppen inte riktigt fungerar. Vila ut i jul ordentligt så att ditt immunförsvar blir bättre. Du kanske borde ta ett grav-test för säkerhets skull?

Millan 

• Kattflickan

Ceke: Otroligt hemskt för dina vänner. Hur kommer man tillbaka efter att två barn har dött av samma prognos? Går det att göra något nästa gång de vill skaffa barn? Om de vågar igen. Har de blivit utredda? Tur att de har dig som vän.

Millan 

• Kattflickan

Mellanis: Kul med en till som jobbar med miljö. Själv tror jag inte att jag skulle gå att kompostera, är nog snarare farligt avfall med alla mina amalganlagningar, ha,ha..

Irmelie: Ja, vi gjorde kub-testet. Jag är ju 35 och blev erbjuden det. Vi fick risken 1:2, dvs. sämsta tänkbara. De kunde ta moderkaksprov direkt och vi fick svaret 4 dagar senare. Jag tycker sjukvården har varit fantastisk för oss genom alltihop!

Simtim: Jag var helt övertygad om att inte kunna få barn förut, sörjde det nästan i förtid. Men jag hade fel, vi blev gravida på 4e försöket. Så jag hoppas att det går att upprepa! 

Ceke: Skönt att det blev en bra dag och det kändes säkert bra för dem att få din hjälp.

EGO: Igår fick jag värsta halsbrännan och jag rapade en massa. Fick även sura uppstötningar. Det satt i även på förmiddagen idag. Jag har ju varit gravid en gång och fick inte alls de symptomen då. Kan man få olika symptom vid olika graviditeter? För helt ärligt, halsbränna visste jag inte kunde vara ett symptom förrän jag googlade, och det är svårt att fejka för sig själv. Jag har inte fått halsbränna på typ 5-6 år så det är inget jag brukar ha. Dessutom är jag lite yr. Hoppas att det betyder graviditet och inte att jag håller på att bli sjuk.

Millan

• Kattflickan

Det verkar vara många som gift sig i år i tråden? Jag och sambon pratade lite om att om jag blir med barn och det verkar hålla i sig så ska vi kanske gifta oss. Planen är då att bjuda in familjen och en vigselförättare och inte säga nåt till nån innan. Men vi får se. Det är mer praktiskt juridiskt att vara gift  om man skaffar barn ihop.

Essalady: Håller med om att det är jobbigt att känna igen tecknena om man inte kan relatera till tidigare graviditeter! Att det ska vara så klurigt. Men jag kan ju ha fått halsbränna av nåt annat också. 

Det är en rätt jobbig väntan det här. Som nån sa, man delar in livet i tvåveckorsperioder.

Millan

• Kattflickan

Hejsan!

Kul med så mycket miljöfolk! Jag är nästan själv på kontoret två av mellandagarna, kanske kan logga in här om jag behöver bolla nån fråga! 

Aperopå om föräldrarna haft lätt eller svårt. Jag kom till 6 år efter min syster och det tack vare att pappa fick en behandling, hans simmare var dåliga. Men generellt så levde vår föräldrageneration lite sämre än vad vi gör, kan det inte vara därför de hade svårare att få barn? 

Jag har aldrig vågat känna efter var livmodertappen sitter, hur känner man den???

Ceke: Jag tycker att det är bra att Kece har slutat röka, för rökningen kan allvarligt försämra de små simmarna! Jag pular i min sambo hans vitaminer också!

Idag har jag haft ont i magen, hoppas jag inte fått nån magsjuka men det brukar jag aldrig få. Annars så har jag haft lite halsbränna och rapningar. Brösten känns kanske aningens ömma, men det kan bero på att jag klämmer på dem helatiden för att känna om de är ömma

Millan 

• Kattflickan

Ceke: Jättekul att du fick träffa en så bra läkare. Det betyder så mycket att man får förtroende för sin läkare! Men framför allt så var det ju tur att du gick dit!!! Jag har en vän som iallfall förut ville ha barn, försökte i många år med sin förra pojkvän utan att lyckas. I hennes släkt har de haft svårt att få barn. Men hon gick aldrig till läkare, vågade typ inte, är för "stolt". Var nog rädd att de skulle hitta nåt fel på henne (min tolkning då jag känner henne väl). Jag tror hon hade blivit en jättebra mamma så jag tycker det var jättesynd att hon inte masade sig iväg till en läkare, det är ju inte ens säkert att det var nåt komplicerat fel!!! 

Usch, men jag tycker det känns lite obehagligt med den där livmodertappen...  

Jag har mängder av graviditetssymptom. Är jag inte gravid så får jag nästan söka hjälp Kan man inbilla sig halsbränna, stickningar och hugg i sidan, håll? På julafton så vet jag, har verkligen bestämt mig för att inte testa före bim.

Aperopå googlande så är jag en lika god kålsupare jag! Googlar om allt och var grymt orolig när jag var gravid. Tror att det har att göra med att man har ett starkt kontrollbehov. När barnet visade sig ha downs syndrom så googlade jag på orsaker till downs syndrom i dagar.

Millan

• Kattflickan

Hejsan,

Jag är då en stor förespråkare av ÄL-testen. Generellt så vet jag nu när ÄL är, men den förra gången jag blev gravid var ÄL förskjuten 2-3 dagar och eftersom jag aldrig känner av ÄL så hade jag antagligen missat den då. Sen känns det som om temp-metoden lätt kan störas av andra saker, ex. om man äter stark mat så ökar kroppstemperaturen. Sen skulle jag inte orka mäta min temp varje dag.

Men är man säker när man har ÄL så är det väl bara att sexa varannan dag den veckan egentligen!

Nu är jag så spänd inför BIM imorgon! Har känt en massa saker i kroppen, känns inte som mensen men man vet ju aldrig. Har haft håll igen i natt och känt mig yr. Igår hade jag halsbränna igen. Jätteirriterande när jag inte haft det på hur många år som helst. Inte är jag så stressad på jobbet heller.

Nu ska jag aperopå det åka till jobbet.

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet